Inlägg från: Anonym3140 |Visa alla inlägg
  • Anonym3140

Svårt att somna

Hej! 

Jag har tidigare inte haft särskilt mycket problem med att somna, jag sov med mina föräldrar tills jag började högstadiet och kan fortfarande än idag inte sova utan TVn på, vilket inte är särskilt stora problem alls.  

Men nu har det blivit värre. Det började en gång när jag skulle tävla och skulle då upp tidigt och jag var väldigt nervös, det slutade med att jag halvsov kanske 3h och vaknade upp med overklighetskänslor och hade det fram tills jag somnade igen. De slutade med att jag flög av in i hindret men men. Det har skapat en ännu mer nervositet inför tävlingar, även om dom inte ens är officiella. Samt att känslan av att aldrig riktigt somna bistod, varje gång jag vet att jag ska upp en viss tid och måste somna senast en viss tid så kan jag inte somna. Ju längre det tar desto mer frustrerad och stressad blir man ju vilket resulterar i att man absolut inte kan sova. 

Det jag vill komma fram till är väl hur man ska få bort känslan av att vara orolig inför att gå och lägga sig, eftersom det förstör dagen efter då det i de flesta fall är något viktigt man ska göra.

Tog en gång en melatonin tablett och lyckades då somna kring 1 när jag lagt mig 23, och sov då 5h vilket funkade men man skulle ju ändå vilja slippa vara orolig och ta läkemedel för att kunna somna.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Svårt att somna
  • Anonym3140
    Anonym (e) skrev 2024-06-30 08:32:15 följande:

När du tog melatoninet, vilken tid och dos?

1h innan jag gick och la mig, 5mg.
Svar på tråden Svårt att somna