Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.
Anonym (Peachcola) skrev 2024-09-22 15:24:13 följande:
Visst, ingen fara! Det korta svaret är att du bara vet intuitivt. För mig upplevde jag väldigt mycket dysfori kring min kropp som den var och kom till slutsatsen att jag skulle må bättre i en feminiserad kropp (dysforin återkommer ibland men inte så ofta, det har blivit bättre med hormonbehandling och röstträning). Så dysforin var och är mycket kroppsinriktad.Som du påpekar verkar det som många transitionerar av fel anledning, inte för att de mår dåligt av sin kropp i sig, utan för att de mår dåligt av samhällets förväntningar/restriktioner på deras kön, så jag antar att de tänker att om de transitionerar så "tillåts" de göra det de tycker om. Problemet är då att de får tampas med könsdysfori istället, då de mår dåligt av sin "nya" kropp. Jag utgår ifrån att det är ytterst få människor som är så likgiltiga till sin kropp att de inte skulle bry som om den var feminiserad eller maskuliniserad.
Angående ditt sista stycke är jag dock inte heelt säker på att du har rätt men som alla andra har jag bara min egen upplevelse att bedöma utifrån. Jag är själv biologisk kvinna, men min kropp ser jag mer som något jag har vant mig vid än något jag fötts med, om du förstår hur jag menar? Jag är rätt säker på att om jag hade fötts som pojke hade jag vant mig vid att ha den kroppen istället. I formulär och liknande ska man nu för tiden oftare skriva in vilket kön man "identifierar" sig som och för mig blir det märkligt - jag har betydligt lättare att säga att jag ÄR kvinna än att jag identifierar mig som kvinna, för det gör jag inte.