• Anonym (Peachcola)

Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.

Som rubriken lyder. Fråga mig allt du vill veta (utom detaljer som kan knytas till mig som person t.ex. hemadress). Tråden är öppen för frågor som kanske annars inte "välkomnas" eller "tillåts" i andra diskussioner och jag kommer inte döma eller kritisera.

• Svar på tråden Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.
  • Anonym (Jag)

Är du opererad? Har du haft några komplikationer isåfall? Kände en transkvinna som berättade att hon hade problem efter operationen för att svällkropparna växte tillbaks , vet inte om det är vanligt.
    Undrade också hur länge du har vetat att du är trans? 

• Anonym (Peachcola)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-29 23:39:28 följande:

Är du opererad? Har du haft några komplikationer isåfall? Kände en transkvinna som berättade att hon hade problem efter operationen för att svällkropparna växte tillbaks , vet inte om det är vanligt.
    Undrade också hur länge du har vetat att du är trans? 

Har ej genomgått några operationer än, utan enbart tagit hormonbehandling, men det är något jag överväger, då främst könsoperation. Just den komplikationen har jag inte hört talas om då jag förstått det som att svällkropparna tas bort helt och hållet. Jag har känt som barn att något var "fel" med de förväntningar som placerades på mig, sen blev jag mer och mer obekväm med kroppen under puberteten men det var först efter gymnasiet som jag bestämde mig för att ändra på den.
  • Anonym (opererad)

Det är inte ovanligt att svällkropparna fortsätter att växa en tid efter operationen.
    Detta är litet problem som åtgärdas med ett justerande ingrepp under lokalbedövning. Inget du behöver oroa dig för.

• Anonym (?)

Varför vill du vara kvinna? 

• Anonym (M)

Hur ser du på att medicinska resurser går åt till ett subjektivt problem? Borde alla som t ex inte är nöjda med sitt utseende få gratis korrigerande kirurgi? Om det upplevs vara ett stort problem som inverkar på deras vardag?

• Anonym (Peachcola)
    Anonym (?) skrev 2024-08-31 15:54:52 följande:

Varför vill du vara kvinna? 

Om du undrar varför jag gör medicinska ändringar med kroppen så beror det på könsdysfori. Jag känner mig inte bekväm med vissa kroppsattribut.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (M) skrev 2024-09-01 09:34:28 följande:

Hur ser du på att medicinska resurser går åt till ett subjektivt problem? Borde alla som t ex inte är nöjda med sitt utseende få gratis korrigerande kirurgi? Om det upplevs vara ett stort problem som inverkar på deras vardag?

Komplicerad fråga. Jag antar att ifall staten beslutar att finansiera medicinska insatser grundar sig på att det finns objektiv nytta som motiverar investeringen så som att patienten blir mer arbetsför om de mår bättre och såklart den medmänskliga biten att hjälpa någon. Sjukvården idag utgår från att dessa insatser är den bästa hjälpen mot könsdysfori, där sökandet till s.k. skönhetsingrepp kanske i många fall beror på dålig självkänsla.
  • Anonym (?)
    Anonym (Peachcola) skrev 2024-09-20 20:23:23 följande:
    Komplicerad fråga. Jag antar att ifall staten beslutar att finansiera medicinska insatser grundar sig på att det finns objektiv nytta som motiverar investeringen så som att patienten blir mer arbetsför om de mår bättre och såklart den medmänskliga biten att hjälpa någon. Sjukvården idag utgår från att dessa insatser är den bästa hjälpen mot könsdysfori, där sökandet till s.k. skönhetsingrepp kanske i många fall beror på dålig självkänsla.
    Det finns inga vetenskapliga belägg för att operationer hjälper vid könsdysfori. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Peachcola) skrev 2024-09-20 20:07:25 följande:
    Om du undrar varför jag gör medicinska ändringar med kroppen så beror det på könsdysfori. Jag känner mig inte bekväm med vissa kroppsattribut.
    Borde alla som inte känner sig bekväma med sin kropp få operationer gratis? De som är missnöjda över sina bröst, sin penis, sin näsa etc... 
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (?) skrev 2024-09-20 20:26:23 följande:
    Det finns inga vetenskapliga belägg för att operationer hjälper vid könsdysfori. 
    "Inga belägg" är väl lite att ta i, det finns väl iallafall indikation annars skulle de inte utföras. Sen är transsexuella som population väldigt svårstuderad då den är väldigt liten och det är svårt att skapa representerbara studier. Transition innebär inte bara kirurgi.
Svar på tråden Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.