Inlägg från: Anonym (Peachcola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peachcola)

Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.

Som rubriken lyder. Fråga mig allt du vill veta (utom detaljer som kan knytas till mig som person t.ex. hemadress). Tråden är öppen för frågor som kanske annars inte "välkomnas" eller "tillåts" i andra diskussioner och jag kommer inte döma eller kritisera.

• Svar på tråden Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-29 23:39:28 följande:

Är du opererad? Har du haft några komplikationer isåfall? Kände en transkvinna som berättade att hon hade problem efter operationen för att svällkropparna växte tillbaks , vet inte om det är vanligt.
    Undrade också hur länge du har vetat att du är trans? 

Har ej genomgått några operationer än, utan enbart tagit hormonbehandling, men det är något jag överväger, då främst könsoperation. Just den komplikationen har jag inte hört talas om då jag förstått det som att svällkropparna tas bort helt och hållet. Jag har känt som barn att något var "fel" med de förväntningar som placerades på mig, sen blev jag mer och mer obekväm med kroppen under puberteten men det var först efter gymnasiet som jag bestämde mig för att ändra på den.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (?) skrev 2024-08-31 15:54:52 följande:

Varför vill du vara kvinna? 

Om du undrar varför jag gör medicinska ändringar med kroppen så beror det på könsdysfori. Jag känner mig inte bekväm med vissa kroppsattribut.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (M) skrev 2024-09-01 09:34:28 följande:

Hur ser du på att medicinska resurser går åt till ett subjektivt problem? Borde alla som t ex inte är nöjda med sitt utseende få gratis korrigerande kirurgi? Om det upplevs vara ett stort problem som inverkar på deras vardag?

Komplicerad fråga. Jag antar att ifall staten beslutar att finansiera medicinska insatser grundar sig på att det finns objektiv nytta som motiverar investeringen så som att patienten blir mer arbetsför om de mår bättre och såklart den medmänskliga biten att hjälpa någon. Sjukvården idag utgår från att dessa insatser är den bästa hjälpen mot könsdysfori, där sökandet till s.k. skönhetsingrepp kanske i många fall beror på dålig självkänsla.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (?) skrev 2024-09-20 20:26:23 följande:
    Det finns inga vetenskapliga belägg för att operationer hjälper vid könsdysfori. 
    "Inga belägg" är väl lite att ta i, det finns väl iallafall indikation annars skulle de inte utföras. Sen är transsexuella som population väldigt svårstuderad då den är väldigt liten och det är svårt att skapa representerbara studier. Transition innebär inte bara kirurgi.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (?) skrev 2024-09-20 20:27:41 följande:
    Borde alla som inte känner sig bekväma med sin kropp få operationer gratis? De som är missnöjda över sina bröst, sin penis, sin näsa etc... 
    Jag berörde detta i svar #7 men har gärna en diskussion kring frågan.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Boolean) skrev 2024-09-21 09:24:45 följande:

Känner du andra transkvinnor och har dessa relationer till manlig partner eller har du själv manlig partner?

Har du i så fall intrycket att dessa manliga partners varit män som haft en historik som vanliga heterosexuella med biologiska kvinnor i sina tidigare relationer, eller har dom snarare varit homo/bisexuella med relationer till biologiska män?

Ingen som jag känner närmare och har ingen partner själv (däremot chattat lite på en dejtingsida). Jag skulle säga män som är intresserade av transkvinnor överlag också är intresserade av kvinnor.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Oligarken) skrev 2024-09-21 13:21:12 följande:

Blir du arg och kränkt om andra människor inte bryr sig om din sexualitet lika mycket som du gör?

Asking for a friend.

Nej, det skulle jag inte säga. Jag tror inte jag bryr mig mer än någon annan.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Jz) skrev 2024-09-21 19:43:08 följande:

Hej! Jag är inte ute att provocera, skulle jag vilja säga först. 

Är det viktigt för dig vilka pronomen folk använder för att referera till dig? 

Nej, det är det inte. Jag är av filosofin att hur man använder språket är upp till var och en.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (J) skrev 2024-09-21 19:47:22 följande:
    Hur gör du om du en dag ångrar dig? Hört om många som tyvärr gjort det.
    Det får jag ta då isåfall. Nu har jag inte genomgått operationer utan enbart medicinerat, men ja de har lett till mer eller mindre permanenta förändringar. Jag mår bättre med min kropp av dem dock så det känns rätt.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Kristina) skrev 2024-09-21 21:00:45 följande:

Hur ställer du dig till att personer som gått i genom manlig pubertet får tävla inom dam-idrott?

Jag tycker det är fel.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Transkvinnors pojkvänner) skrev 2024-09-21 23:05:49 följande:

Jag undrar en väldigt specifik sak om transkvinnors pojkvänner. Jag känner bara två transkvinnor, och deras pojkvänner de haft har alltid vänstrat. (Med andra transkvinnor) . Är det här generellt? är män som gillar transkvinnor lite...extra översexuella/slemmiga/f boys?

Är inte en fråga om trans egentligen, då pojkvännerna inte är det men du kanske har svar på det ändå?

Ett internbegrepp är s.k. "chasers" som är personer som enbart är intresserade av transkvinnor för deras kroppar. Är nog inte otänkbart att de skulle göra så. Sen tror jag det finns män som inte är så.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Q) skrev 2024-09-22 04:45:09 följande:

Vad anser du om att personer som blir könade som flickor, sån  genomgår operation till man och sen blir gravida? I min värld känns det konstigt. Endast biologiska kvinnor kan vara gravida. Om man anser att man är en man, så känns det märkligt att man gör något som är typiskt kvinnligt. 

Komplicerat. För många skulle det nog vara otänkbart eftersom det skulle orsaka mycket dysfori, och de kan inte ta testosteron på ett långt tag, samtidigt kanske önskan efter att bli förälder övervinner det, jag vet inte. I slutändan är det upp till dem.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Boolean) skrev 2024-09-22 11:01:31 följande:
    Hur presenterar du dig själv när du skriver på en dejtingsida. Skriver du från första början att du är transkvinna eller om inte så när då? Eller är det på annat sätt tydligt för dom du skriver med att du är trans?
    Den dejtingsida jag använt har riktat sig specifikt till man-transkvinna relationer så där har det varit öppet. På vanliga sidor hade jag nog satt det i profilen. Sen har jag hört från andra att många inte läser profilen utan enbart går på bilden, så blir de överraskade sen.
  • Anonym (Peachcola)
    Hjelm skrev 2024-09-22 13:05:41 följande:

Jag vill verkligen understryka att jag inte menar något illa med frågan, utan jag är genuint nyfiken.

Hur vet man att man är född i fel kön? Man hör ofta folk säga att "jag kände mig inte som andra tjejer" etc - men ingen av oss vet ju hur någon annan än vi själva känner oss. Det finns inget att jämföra med. Så hur vet man att det är fel och att det man upplever som ett psykiskt lidande kommer att rättas till av en könskorrigering?

Just för att man ofta säger att "jag hade inga typiska killiga intressen: jag trivdes mycket bättre med tjejerna och deras lekar" - tror du att människor att upplevt att de fötts i fel kön om vi inte hade dessa förväntningar på hur pojkar och flickor eller män och kvinnor "ska" vara? Hur mycket är biologi och vad är social konstruktion?

Visst, ingen fara! Det korta svaret är att du bara vet intuitivt. För mig upplevde jag väldigt mycket dysfori kring min kropp som den var och kom till slutsatsen att jag skulle må bättre i en feminiserad kropp (dysforin återkommer ibland men inte så ofta, det har blivit bättre med hormonbehandling och röstträning). Så dysforin var och är mycket kroppsinriktad.

Som du påpekar verkar det som många transitionerar av fel anledning, inte för att de mår dåligt av sin kropp i sig, utan för att de mår dåligt av samhällets förväntningar/restriktioner på deras kön, så jag antar att de tänker att om de transitionerar så "tillåts" de göra det de tycker om. Problemet är då att de får tampas med könsdysfori istället, då de mår dåligt av sin "nya" kropp. Jag utgår ifrån att det är ytterst få människor som är så likgiltiga till sin kropp att de inte skulle bry som om den var feminiserad eller maskuliniserad.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Mm) skrev 2024-09-22 11:19:06 följande:

Vad är det som får dig att känna att du är fel kön? Vilka saker är det som gör dig övertygad om att du inte är det kön du fötts i? Jag har funderat på detta ibland just vad som får en person att känna så. För inte sällan hör man exempel såsom en man som sedan barnsben gillade "tjejgrejer" alltså klänning att göra typiskt kvinnliga saker osv. Men inga utav dessa saker har egentligen med kön att göra. Att det är kvinnligt att ha klänning är ju en social konstruktion exempelvis. Och att känna sig obekväm med sin kropp i puberteten är ju väldigt vanligt, alla fysiska förändringar upplevs ju av de flesta som mer eller mindre jobbiga. Precis som nyblivna mammor som är obekväma med sin nya "mamma kropp", inte helt ovanligt med korrigerande ingrepp där heller, själv bekostade. Jag vet inte om du förstår var jag vill komma men

Hej, jag har adresserat mycket av det du frågar precis ovan i svar #31. I mitt fall satt "obekvämheten" kvar långt efter puberteten (jag började medicinera i tidig 20-års åldern). Sen som felaktigt framförs framförallt på Youtube, så har det inte göra med en vanföreställning. Jag vet vilket reproduktionssystem jag har, men jag känner mig inte bekväm med de kroppsegenskaper som kommer med det, så därför ändrar jag på dem.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Transkvinnors pojkvänner) skrev 2024-09-22 16:53:23 följande:
    Är det därför transkvinnor ofta verkar fixerade av att bli "godkända" av vanliga heterosexuella män som gillar kvinnor? För att de vill ha en sån och inte en chaser? 
    Det finns väl de som har bekräftelsebegär och de som inte har det. Att inte vilja ha en "chaser" brukar ha mer att göra med att du inte vill ha en relation med någon som ser dig som ett sexobjekt. Du vill vara med någon som gillar dig för din personlighet, inte (enbart) för din kropp.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (O) skrev 2024-09-22 17:42:42 följande:
    Tack för en väldigt intressant tråd! Nu är jag inte den som ställde den ursprungliga frågan, men jag tycker att det här är väldigt intressant. Jag har också slagits av att för många som diskuterar trans verkar det ha gått från kroppsliga dysfori till något helt annat, och jag är tveksam till om det är en bra trend. 

Angående ditt sista stycke är jag dock inte heelt säker på att du har rätt men som alla andra har jag bara min egen upplevelse att bedöma utifrån. Jag är själv biologisk kvinna, men min kropp ser jag mer som något jag har vant mig vid än något jag fötts med, om du förstår hur jag menar? Jag är rätt säker på att om jag hade fötts som pojke hade jag vant mig vid att ha den kroppen istället. I formulär och liknande ska man nu för tiden oftare skriva in vilket kön man "identifierar" sig som och för mig blir det märkligt - jag har betydligt lättare att säga att jag ÄR kvinna än att jag identifierar mig som kvinna, för det gör jag inte.  
    Nej, jag tror inte heller det är en bra trend. Den markanta ökningen som har skett i antalet vårdsökande kan nog delvis förklaras av att man försöker lösa ett problem som inte har med kroppen att göra, genom att förändra kroppen. Jag undrar om en "fästande" vid en viss kroppstyp är medfött eller om det är någon man vänjs in i. T.ex. de som detransitionerar, gör de det för att de det för att de är invanda i sin ursprungliga kropp, eller finns det något i hjärnan (t.ex. ett kluster nervceller som är ordnade i ett viss mösnter), som fanns där från födseln och som gör att de "vill" ha en kvinno- eller manskropp.

Jag skulle nog inte heller säga att jag identifierar mig som ett visst kön, utan snarare har en preferens för hur min kropp ska vara. Sen blir det mycket krockar i samhället till följd av att min kropp och kroppspreferens starkt avviker från vad som förväntas av någon av mitt (biologiska) kön.
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Transkvinnors pojkvänner) skrev 2024-09-22 19:05:50 följande:
    Hur vet en transkvinna skillnaden på en chaser och en heterosexuell man? Vad skulle du rekommendera för en transkvinna, att leta efter en pojkvän bland män som gillar transkvinnor eller att leta bland "vanliga" heterosexuella män och få en av dem att älska henne ändå trots att hon är trans?

Jag känner att när man tittar på X/Twitter på de män som uppvaktar transkvinnor så är deras tidslinjer fulla av transporr i typ 99 fall av 100 :( stor röd flagg. Går det att få en vanligt straight bra kille som inte är sån... som trans?
    Ingen större erfarenhet men jag antar att man kan utgå från personens beteende, om de verkar vara väldigt fixerade vid att du är trans. Man kanske har bättre tur bland män som också dejtar kvinnor, men där transstatus inte spelar någon roll?
  • Anonym (Peachcola)
    Anonym (Jz) skrev 2024-09-22 22:41:02 följande:

Kan du beskriva hur könsdysforin känns för dig?

Brukar du onanera och hur gör du det? Jag undrar mest om du kan uppleva din penis som erogen zon?

Svårt att beskriva med annat än ångest, du kan inte fokusera på något annat, du vill inte gå ut utan stänga in dig.

Jag är inte avdomnad där rent funktionellt, men om jag skulle känna mig bekväm med att bli berörd där är en annan fråga.
Svar på tråden Jag är transsexuell kvinna. Fråga vad du vill.