Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?
Hur skulle jobbet kunna få reda på att du sökt hjälp för alkohol missbruk? Det är tystnadsplikt i vården.
Hur skulle jobbet kunna få reda på att du sökt hjälp för alkohol missbruk? Det är tystnadsplikt i vården.
Du har rätt i den delen om att risken att få en stämpel i vården om du söker hjälp.
Vilket är tragiskt, och som mest troligen även kommer användas emot dig när man söker vård.
Men klarar du inte detta själv, så finns ju det inget annat val.
Men man kanske kan få detta så att inte vården kan se att du sökt?
Kan inte detta alls så bra, men vet man kan låsa journaler och så andra inte kan se dom.
Men om det går låsa just denna, ingen aning, kanske någon vet hur det går till.
Och utan söka hjälp, ja, det är inga enkla saker att lösa.
Men det kräver att du lägger upp en plan.
Och frågan är vad ska man ha i en sådan plan.
En jag kommer på direkt är att inhandlar lite lite mindre alkohol, så att mängd blir lite lägre.
Sen kanske hitta nya rutiner för din fredag främst, kanske träna lite senare på kvällen eller något annat som inte är med alkohol.
Skaffa dig en hobby för avleda tankarna.
Den svåraste att komma över är nog just denna, aaahhhh jobbveckan är slut och nu vill jag unna mig.
Kanske bio och den sena föreställningen, så kanske man får se en bra film och att man har tankarna på annat.
Finns massor av dessa småråd, men frågan är vad som passar dig.
Men alltså, om du bara dricker på helgen och det inte märks på jobbet, så tycker jag inte att det är så hemskt. Hur stora mängder dricker du då, varje helg? Och brukar det hända tråkigheter när du är påverkad? Annars är det ju jättevanligt (om än inte nyttigt) att göra så.
Eller har du barn som är hemma hos dig om helgen?