Anonym (FKA) skrev 2024-06-29 05:34:06 följande:
Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?
Har nog aldrig förstått tidigare vilken plats alkoholen har tagit i mitt liv.
Den har faktiskt förstört mitt liv.
Jag har lyckats sluta med både Cigg och Cannabis.
Men alkoholen.. klarar jag inte. Det är det första jag häller upp när jag kommer hem varje fredag.
Cannabisen var helt klart min favorit.
Hatar egentligen alkohol
Men kan inte sluta med det.
Under arbetsdagarna så har jag inga problem. Utan det är just att få komma hem efter 1 veckas skitjobb o bedöva sig själv. (Känner likadant oavsett vilket jobb jag än haft).
Är rädd för att söka hjälp då det kan misstolkas eller anses ha vissa standarder utav alkohol konsumtion att jag räknas som missbrukare och att jag då riskerar att förlora mitt arbete.
Även att det aldrig har gått ut över arbetet.
Hjälp vad ska man göra?
Sök hjälp o liknande kommentarer kommer inte att funka.
Du har rätt i den delen om att risken att få en stämpel i vården om du söker hjälp.
Vilket är tragiskt, och som mest troligen även kommer användas emot dig när man söker vård.
Men klarar du inte detta själv, så finns ju det inget annat val.
Men man kanske kan få detta så att inte vården kan se att du sökt?
Kan inte detta alls så bra, men vet man kan låsa journaler och så andra inte kan se dom.
Men om det går låsa just denna, ingen aning, kanske någon vet hur det går till.
Och utan söka hjälp, ja, det är inga enkla saker att lösa.
Men det kräver att du lägger upp en plan.
Och frågan är vad ska man ha i en sådan plan.
En jag kommer på direkt är att inhandlar lite lite mindre alkohol, så att mängd blir lite lägre.
Sen kanske hitta nya rutiner för din fredag främst, kanske träna lite senare på kvällen eller något annat som inte är med alkohol.
Skaffa dig en hobby för avleda tankarna.
Den svåraste att komma över är nog just denna, aaahhhh jobbveckan är slut och nu vill jag unna mig.
Kanske bio och den sena föreställningen, så kanske man får se en bra film och att man har tankarna på annat.
Finns massor av dessa småråd, men frågan är vad som passar dig.