• Anonym (FKA)

Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?

Har nog aldrig förstått tidigare vilken plats alkoholen har tagit i mitt liv. 

Den har faktiskt förstört mitt liv. 

Jag har lyckats sluta med både Cigg och Cannabis. 

Men alkoholen.. klarar jag inte. Det är det första jag häller upp när jag kommer hem varje fredag. 

Cannabisen var helt klart min favorit. 
    Hatar egentligen alkohol

Men kan inte sluta med det.

Under arbetsdagarna så har jag inga problem. Utan det är just att få komma hem efter 1 veckas skitjobb o bedöva sig själv. (Känner likadant oavsett vilket jobb jag än haft). 

Är rädd för att söka hjälp då det kan misstolkas eller anses ha vissa standarder utav alkohol konsumtion att jag räknas som missbrukare och att jag då riskerar att förlora mitt arbete. 

Även att det aldrig har gått ut över arbetet. 

Hjälp vad ska man göra? 

Sök hjälp o liknande kommentarer kommer inte att funka.

• Svar på tråden Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?
  • Anonym (R)

Hur skulle jobbet kunna få reda på att du sökt hjälp för alkohol missbruk? Det är tystnadsplikt i vården.

• Anonym (FKA)

Har hela tiden hoppat mellan olika beroenden. 

Först alkohol sen cigg sen mera alkohol och sen ännu mera cigg, sen snubbla jag på cannabis o använde cigg (fast jag inte ville ha cigg). 
    Slutade faktiskt helt med alkoholen då under 2 år. 

Men sen slutade med cannabis o börja dricka igen. 

Är verkligen en helg alkis. 

Slutade med ciggen men bytte till snus. 

Så nu är det snus o alkohol som gäller. 

Snus konstant men alkohol på helgerna. 

Vågar heller inte hålla mig ifrån alkohol en helg, är rädd för att jag kommer vara sur av mig under hela nästkommande vecka och sedan försöka dricka igen det än mer helgen efter det sen. 

• Anonym (FKA)
    Anonym (R) skrev 2024-06-29 05:38:33 följande:

Hur skulle jobbet kunna få reda på att du sökt hjälp för alkohol missbruk? Det är tystnadsplikt i vården.

Överdriv inte. Tystnads plikt till en viss gräns finns ev. Men inte för alla yrken. 
  • Anonym (Micke)

Fortsätt drick. Du vill inte söka vård, du vill inte sluta själv. 

Finns inget magiskt svar. Vill du inte göra jobbet så fortsätt drick. 

Varför kan du inte trappa ner istället för att sluta helt?

• Anonym (R)
    Anonym (FKA) skrev 2024-06-29 05:44:48 följande:
    Överdriv inte. Tystnads plikt till en viss gräns finns ev. Men inte för alla yrken. 
    Vad har yrken med saken att göra?! Du kan söka hjälp privat och ej via jobbet. De kan bara bryta tystnadsplikten om du är fara för dig själv eller andra samt om du har barn som far illa. Det är det lag på. 
  • Anonym (Nino)

Din arbetsgivare är skyldig att hjälpa till att hjälpa dig om du har ett beroende.

Alkohol är inte olagligt att dricka vilket gör att de inte kommer kunna avskeda dig för att du söker hjälp, tvärtom ska de vara en del av hjälpen.

Är det så att du har ett jobb där du tex kör bil/maskiner kan det enkelt ordnas att du får blåsa i alkoholmätare innan du kör.

• Anonym (FKA)
    Anonym (Micke) skrev 2024-06-29 07:13:06 följande:

Fortsätt drick. Du vill inte söka vård, du vill inte sluta själv. 

Finns inget magiskt svar. Vill du inte göra jobbet så fortsätt drick. 

Varför kan du inte trappa ner istället för att sluta helt?

Sätter du = med tecken mellan söka vård och sluta? 

Uppenbarligen så vill jag finna en lösning annars hade jag inte skrivit tråden. 

Din sista kommentar hade räckt då det var det enda vettiga du skrev.
  • Anonym (Testa)
    Anonym (FKA) skrev 2024-06-29 05:43:20 följande:

Har hela tiden hoppat mellan olika beroenden. 

Först alkohol sen cigg sen mera alkohol och sen ännu mera cigg, sen snubbla jag på cannabis o använde cigg (fast jag inte ville ha cigg). 
    Slutade faktiskt helt med alkoholen då under 2 år. 

Men sen slutade med cannabis o börja dricka igen. 

Är verkligen en helg alkis. 

Slutade med ciggen men bytte till snus. 

Så nu är det snus o alkohol som gäller. 

Snus konstant men alkohol på helgerna. 

Vågar heller inte hålla mig ifrån alkohol en helg, är rädd för att jag kommer vara sur av mig under hela nästkommande vecka och sedan försöka dricka igen det än mer helgen efter det sen. 

Men om.du känner att du kan testa en helg utan alkohol vad är faran med det då. Ja en sur vecka är väl inte hela världen. Om du redan nu har inställningen att du ska ta igen nästa helg får du ändra på den. Sen måste du ju bort hemifrån till en miljö där du oftast inte dricker på helgerna. 

Du kan ju inte sluta men du kan ju ersätta alkoholen. Vad ska du ersätta den med. Träning tänker jag är det bästa. Finns det någon sport du gillar. Liksom djupdyk i något som intresserat dig som 10-12 årig. Bli fast i det istället på helgerna. 

Sen på fredag blir det istället återhämtning genom detta.
  • klyban
    Anonym (FKA) skrev 2024-06-29 05:34:06 följande:
    Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?

Har nog aldrig förstått tidigare vilken plats alkoholen har tagit i mitt liv. 

Den har faktiskt förstört mitt liv. 

Jag har lyckats sluta med både Cigg och Cannabis. 

Men alkoholen.. klarar jag inte. Det är det första jag häller upp när jag kommer hem varje fredag. 

Cannabisen var helt klart min favorit. 
    Hatar egentligen alkohol

Men kan inte sluta med det.

Under arbetsdagarna så har jag inga problem. Utan det är just att få komma hem efter 1 veckas skitjobb o bedöva sig själv. (Känner likadant oavsett vilket jobb jag än haft). 

Är rädd för att söka hjälp då det kan misstolkas eller anses ha vissa standarder utav alkohol konsumtion att jag räknas som missbrukare och att jag då riskerar att förlora mitt arbete. 

Även att det aldrig har gått ut över arbetet. 

Hjälp vad ska man göra? 

Sök hjälp o liknande kommentarer kommer inte att funka.

Du har rätt i den delen om att risken att få en stämpel i vården om du söker hjälp.
    Vilket är tragiskt, och som mest troligen även kommer användas emot dig när man söker vård.

Men klarar du inte detta själv, så finns ju det inget annat val.
    Men man kanske kan få detta så att inte vården kan se att du sökt?
    Kan inte detta alls så bra, men vet man kan låsa journaler och så andra inte kan se dom.
    Men om det går låsa just denna, ingen aning, kanske någon vet hur det går till.

Och utan söka hjälp, ja, det är inga enkla saker att lösa.
    Men det kräver att du lägger upp en plan.
    Och frågan är vad ska man ha i en sådan plan.

En jag kommer på direkt är att inhandlar lite lite mindre alkohol, så att mängd blir lite lägre.
    Sen kanske hitta nya rutiner för din fredag främst, kanske träna lite senare på kvällen eller något annat som inte är med alkohol.
    Skaffa dig en hobby för avleda tankarna.
    Den svåraste att komma över är nog just denna, aaahhhh jobbveckan är slut och nu vill jag unna mig.
    Kanske bio och den sena föreställningen, så kanske man får se en bra film och att man har tankarna på annat.

Finns massor av dessa småråd, men frågan är vad som passar dig.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Hjelm

Det är givetvis ALLTID värt att söka hjälp för att bli av med ett skadligt beroende. 

Dessutom klassas alkoholism som en sjukdom och din arbetsgivare får enligt lag inte säga upp dig pga sjukdom.

Svar på tråden Vågar man ta hjälp när yrket kan riskeras?