Inlägg från: Batikhäxa |Visa alla inlägg
  • Batikhäxa

Övertänker jag?

Anonym (Mo) skrev 2024-06-28 04:11:16 följande:

Ser du honom någonsin dricka? Verkar märkligt om han vill dölja all konsumtion. För tycker inte mängden verkar vara något problem, 24 öl på 2 månader är ju inga jättemängder ändå. Har du varit väldigt hård gällande alkohol innan? Tänker om han känner att det är enklare att ta en öl när du gått och lagt dig för att slippa diskutera.

Men dricker ni även tillsammans vid tillfällen, och detta är hans ?övriga? konsumtion, som han dessutom döljer, så har han nog problem. 

Om problemet varit att ts är hård så hade väl han kunnat säga det snarare än att glida undan vid konfrontation. DVad gäller den mängden alkohol så är det det ts vet. Det är inte osannolikt att det finns mer och att han dricker mer än så. Detta är bara vad han blivit påkommen med. Och om man måste dölja konsumtionen så har man problem. Är det så viktigt att dricka att man gömmer alkohol och dricker i smyg så kan man fråga sig om det är för att dricka eller njuta av ett glas till middagen eller whatever. Det framstår som att det då är ruset som är det viktiga. 

Alkoholister kan vara duktiga på att dölja sin konsumtion och gömma alkohol här och där. Tills det inte går längre. Smuhdrickande är en gigantisk varningsflagga som bör tas på dtörsta allvar. Liksom att han inte vill svara rakt, för det tyder på att han vet att det kan vara ett problem och att konsumtionen är hotad. TS bör konfrontera och inte backa. Finns massor med stöd på nätet kring hur man kan ta upp frågan, se tex alkoholsnacket.se
  • Batikhäxa
    Hjelm skrev 2024-06-28 08:42:54 följande:

Varför frågar du om han smyger med sin alkoholkonsumtion samtidigt som du skriver helt tydligt att han gör just det?

Troligtvis därför att det är tufft att inse att det finns starka indikationer på problem. Det är lättare att välja att tro att det inte är så farligt, att det är enskilda incidenter och så vidare. Precis som en missbrukare har svårt att inse sitt problem och erkänna det så har anhöriga och medberoende ibland det.
  • Batikhäxa
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 09:24:06 följande:

Som sagt, den konsumtion du vet om är inte jättestor. Några öl i veckan, något glas vin då och då, några dl vodka på två veckor. Det är ungefär vad min man dricker till vardags, bortsett från vodkan som bara dricks vid speciella tillfällen. (Själv dricker jag inte öl och bara annan alkohol ibland.) 

Varningsflaggan ligger inte i den konsumtion du känner till, utan om han i själva verket dricker betydligt mer samt varför han smyger med det. Skulle jag märka att min man försökte dölja sitt drickande, skulle jag bli orolig även om det handlade om låg konsumtion. Men jag har aldrig varit hård när det gäller alkohol, bara när det gäller fylla eller överdriven konsumtion.

Precis. Mängden är inte relevant, utan det faktum att han döljer det. Att han sedan duckar frågan är en till. 
  • Batikhäxa
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 09:40:19 följande:
    Mängden är också relevant, men inte i det här fallet, inte det TS vet om. Samt att han vägrar svara eller svarar undvikande. Ännu en varningsflagga, det är helt riktigt. 
    Mängden säger väl något om vidden av problemet, men inte om huruvida det finns ett problem eller inte. Det är sättet han dricker på som är problematiskt. Sedan blir det ju svårt med förtroendet också - erkänner han det som han måste (dvs det han blivit ertappad med) eller hela sanningen? 
  • Batikhäxa
    klyban skrev 2024-06-28 11:44:04 följande:

NU saknas en del information och som vi aldrig kommer få reda på, kanske TS är obstinat om alkohol.(Men ser inte ut så.)
    Eller så har han varit i ett förhållande innan där partner varit obstinat och aggressiv om alkohol.

Annars de mängder vi ser är inte speciellt höga som det är beskrivit, det kan ju vara mer, men är det detta så är väl det inte direkt oroande den mängden.

Men det är en rätt intressant fråga varför han döljer konsumtionen och om det är denna mängd.
    Kanske han är en sådan som gillar ta sig en öl vilken dag som helt och nöjer sig med denna ölen.
    Eller en grogg, för 1/3 slut, det låter inte som en alkoholist precis, för alkoholistens flaska hade varit tom snabbt.

Jag skulle rikta in mig på varför det ska döljas, tror en hel del svar finns där om varför det döljs.

Mängderna är inte höga, nej. Men smygdrickande i sig, och duckande svar är stora varningsflaggor som tyder på problem. Dels med förhållningssätt till alkohol men även kring kommunikationen om det är så att ts skulle Vara obstinat. Då är ju gömma alkohol inte lösningen. 

Och alkoholistens flaska behöver inte alltid vara tom, för flaskorna kan vara flera och gömda lite varstans. För alkoholisten kan vara enormt duktig på att (åtminstone en tid) flyga under radarn och veta hur man utåt sett undviker misstanke. 

I övrigt så ja, en hel del frågor är obesvarade. 
  • Batikhäxa
    klyban skrev 2024-06-29 12:39:52 följande:

Det finns de som är konflikt rädda och kan få såna här beteenden.
    Jag har träffat på såna här obstinata, som tur är aldrig i eget förhållande.
    Men väl i andras och vet hur hemska dessa kan vara, även vid oerhört små intag av alkohol.

Men utan att verkligen veta, så är det ett alternativ utan tvekan.
    Och visst är det varningsflagg, säger inget om detta.
    Själv finner jag beteendet väldigt udda och få såpass små mängder.

Låter som TS har letat runt, men visst kan det finnas mer flaskor.
    En sak som alltid fascinerar mig med när någon i hemmet dricker alkohol eller en massa alkohol.
    Hur in i helvete missar man alkohollukten i andedräkten?
    För jag känner sånt på säkert 10m avstånd enkelt, och det går inte gömma bakom annat heller även om de själva inbillar sig detta.

Hade en på jobbet som alltid luktade gammal bakfylla under ett gäng år, jag fick stå 2-3m från h*n och pga det luktade en blandningen av surt och alkohol.

Så hur kan man missa detta är jag fundersam på, nu har jag ett mycket välutvecklat luktsinne, men tycker inte en såpass stark doft ska gå missa ändå.

Absolut finns det och det kan vara som du säger. Jag tycker bara det är konstigt att man finner det njutbart att stå på knä i gästrummet och smygsippa vin. Men ja, alla är olika. Egentligen tycker vi nog rätt lika. 

Angående lukten då. Ja, absolut. Det luktar rätt mycket och frågan är om det finns någon mintpastill som kan maskera. Tror att det handlar om förnekelse eller att den som dricker ser till att intaget sker när hen inte kommer träffa partnern på ngn timme. Troligtvis en kombo? 
  • Batikhäxa
    Anonym (M) skrev 2024-06-29 15:05:12 följande:

Absolut riskbeteende att smygdricka. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man är alkoholist. Jag har smygdruckit ibland då jag är en stor man och naturligt tål rejäla kvantiteter alkohol. Om jag vill känna av något rus så får jag dricka mängder vilket leder till kommentarer och åsikter från de närvarande. Då fyller jag hellre på med några 6:or vodka i glaset eller häller i mig ett par extra glas vin i samband med att jag hämtar mer. 

Att jaga rus är väl också ett varningstecken? Syftet med att dricka är väl inte nödvändigtvis att bli berusad?
Svar på tråden Övertänker jag?