• mimsan100

Övertänker jag?

Vet inte vad jag ska tro?
    Upplever det som att min man smyger med alkoholkonsumtionen emellanåt. 

För att nämna några exempel:

Hittade honom i vårt gästrum sittandes på knä vid sängen och hälla upp vin från en tetrapack i ett vanligt dricksglas. Vinet var gömt under sängen i en låda. 

En kompis till honom köpte en låda öl utomlands till honom och på två månader var 24 öl slut, jag har inte sett honom dricka en enda av dom. 

En flaska med ca 2 dl speciell spritsort som var present till oss båda har han själv druckit upp. Sparade inte ens hälften till mig, och den var nog köpt mer med omtanke mot mig från första början .

En större flaska öl med bandlogga som jag köpt för att det är en kul grej har han öppnat, druckit upp, korkat igen och ställt tillbaka i skåpet. Den var inte köpt till honom och nej, han har inte frågat om det var ok att ta den eftersom jag själv inte dricker öl. 

För två veckor sedan kom vi hem från en utlandssemester och han köpte då en flaska vodka på tax-free. Ser nu att 1/3 del är slut, har inte sett honom ta ett enda glas? I kylen hittar jag nu dessutom en flaska päron MER med 1/3 del kvar i flaskan, tycker kanske de luktar lite alkohol när jag luktar i flaska . Vem lämnar en skvätt MER i kylen när det varit 30 grader i dag?

Har konfronterat honom tidigare och möts av tystnad eller märkliga kommentarer 

• Svar på tråden Övertänker jag?
  • Anonym (Pappa)

Det tyder på en viss nivå av alkoholism.

• Anonym (Mo)

Ser du honom någonsin dricka? Verkar märkligt om han vill dölja all konsumtion. För tycker inte mängden verkar vara något problem, 24 öl på 2 månader är ju inga jättemängder ändå. Har du varit väldigt hård gällande alkohol innan? Tänker om han känner att det är enklare att ta en öl när du gått och lagt dig för att slippa diskutera.

Men dricker ni även tillsammans vid tillfällen, och detta är hans ?övriga? konsumtion, som han dessutom döljer, så har han nog problem. 

• Anonym (Japp)
    Anonym (Mo) skrev 2024-06-28 04:11:16 följande:

Ser du honom någonsin dricka? Verkar märkligt om han vill dölja all konsumtion. För tycker inte mängden verkar vara något problem, 24 öl på 2 månader är ju inga jättemängder ändå. Har du varit väldigt hård gällande alkohol innan? Tänker om han känner att det är enklare att ta en öl när du gått och lagt dig för att slippa diskutera.

Men dricker ni även tillsammans vid tillfällen, och detta är hans ?övriga? konsumtion, som han dessutom döljer, så har han nog problem. 

Exakt detta!
  • Batikhäxa
    Anonym (Mo) skrev 2024-06-28 04:11:16 följande:

Om problemet varit att ts är hård så hade väl han kunnat säga det snarare än att glida undan vid konfrontation. DVad gäller den mängden alkohol så är det det ts vet. Det är inte osannolikt att det finns mer och att han dricker mer än så. Detta är bara vad han blivit påkommen med. Och om man måste dölja konsumtionen så har man problem. Är det så viktigt att dricka att man gömmer alkohol och dricker i smyg så kan man fråga sig om det är för att dricka eller njuta av ett glas till middagen eller whatever. Det framstår som att det då är ruset som är det viktiga. 

Alkoholister kan vara duktiga på att dölja sin konsumtion och gömma alkohol här och där. Tills det inte går längre. Smuhdrickande är en gigantisk varningsflagga som bör tas på dtörsta allvar. Liksom att han inte vill svara rakt, för det tyder på att han vet att det kan vara ett problem och att konsumtionen är hotad. TS bör konfrontera och inte backa. Finns massor med stöd på nätet kring hur man kan ta upp frågan, se tex alkoholsnacket.se
  • Hjelm

Varför frågar du om han smyger med sin alkoholkonsumtion samtidigt som du skriver helt tydligt att han gör just det?

• Batikhäxa
    Hjelm skrev 2024-06-28 08:42:54 följande:

Varför frågar du om han smyger med sin alkoholkonsumtion samtidigt som du skriver helt tydligt att han gör just det?

Troligtvis därför att det är tufft att inse att det finns starka indikationer på problem. Det är lättare att välja att tro att det inte är så farligt, att det är enskilda incidenter och så vidare. Precis som en missbrukare har svårt att inse sitt problem och erkänna det så har anhöriga och medberoende ibland det.
  • Anonym (Marina)

Att känna att man behöver dricka sin alkohol i smyg och gömma drycken är aldrig ett bra tecken. Frågan är på vad?

Det kan absolut vara så att han dricker för mycket eller i fel sammanhang.

Men det kan också vara så att han inte känner att han får/kan dricka inför dig.

För du beskriver ju samtidigt inga stora mängder, även om det givetvis är väldigt individuellt var gränsen går och det framför allt är konsekvenserna av drickandet som avgör alkoholism.

24 öl på två månader skulle jag nog inte klassa som mycket (12 i månaden, 3 i veckan). Och 2 dl sprit drack han väl inte i ett svep - du vet bara att flaskan rymde så mycket från början. Han hällde upp ett glas ur boxen - han drack inte hela lådan...

Frågan du i första hand ska ställa dig är VARFÖR han känner behovet av att dricka när du inte ser. 

• Anonym (F)

Han döljer sitt drickande för att han har ett beroende. Det där är de saker du vet om, inse att det säkert finns mycket mer som du inte vet om.

När han är borta nästa gång ska du gå igenom hela huset, vind till källare och garage, förråd mm. Fundera på var du brukar kunna se honom smyga omkring, där har du de största chanserna att hitta ett gömställe.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Som sagt, den konsumtion du vet om är inte jättestor. Några öl i veckan, något glas vin då och då, några dl vodka på två veckor. Det är ungefär vad min man dricker till vardags, bortsett från vodkan som bara dricks vid speciella tillfällen. (Själv dricker jag inte öl och bara annan alkohol ibland.) 

Varningsflaggan ligger inte i den konsumtion du känner till, utan om han i själva verket dricker betydligt mer samt varför han smyger med det. Skulle jag märka att min man försökte dölja sitt drickande, skulle jag bli orolig även om det handlade om låg konsumtion. Men jag har aldrig varit hård när det gäller alkohol, bara när det gäller fylla eller överdriven konsumtion.

• Batikhäxa
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-28 09:24:06 följande:

Som sagt, den konsumtion du vet om är inte jättestor. Några öl i veckan, något glas vin då och då, några dl vodka på två veckor. Det är ungefär vad min man dricker till vardags, bortsett från vodkan som bara dricks vid speciella tillfällen. (Själv dricker jag inte öl och bara annan alkohol ibland.) 

Varningsflaggan ligger inte i den konsumtion du känner till, utan om han i själva verket dricker betydligt mer samt varför han smyger med det. Skulle jag märka att min man försökte dölja sitt drickande, skulle jag bli orolig även om det handlade om låg konsumtion. Men jag har aldrig varit hård när det gäller alkohol, bara när det gäller fylla eller överdriven konsumtion.

Precis. Mängden är inte relevant, utan det faktum att han döljer det. Att han sedan duckar frågan är en till. 
Svar på tråden Övertänker jag?