• Anonym (Lina)

När ska man trappa ner vara nöjd

Hej
    Vi är fyllda 40 o kämpat i motgång 10 år. Sambon föräldrar dog o han tog över ett företag i kaos. Han har jobbat o jag har dragit hela lasset hemma. Vi har två stora barn o en underbar sladdis. Företaget går bra o sambon kan ta utdelning i stort sett varje år. Dock sliter det mycket han kan aldrig vara sjuk eller hemma o stort ansvar på endast honom så företaget är litet. 

Vi har gått från en lgh där kakelplattorna lossnade när vi hämtade kött i köket till 

• Svar på tråden När ska man trappa ner vara nöjd
  • Anonym (Lina)

Ert hus värt 7500000 o en stuga värd 4000000 med lån på 3 milj. Sambon har fått frågan om jB vill sälja bolaget o får han 4.5 milj rakt i handen ..
    De skulle vilja ha honom kvar o han kommer säkert f åeb bättre lön idag men ingen utdelning. Han kommer kunna vara hemma o pressen avtar. 
    Hur hade ni resonerat? Vi har ju många år kvar att jobba o ta gärna emot tankar...
    Stugan vi har fått vi in ca 100000 för per år då vi hyr ut den oft..

• Anonym (Fru)

Börja med att gifta er eller skriv testamente och se till att du har en bra pension insatt om det är så att ni separerar. Det verkar i din text som att du har stannat hemma i ganska många år och det påverkar väldigt mycket.
    I och med att ni bara är sambos är du inte skyddad. Kanske är företaget dessutom ärvt som enskild egendom? 

Sen kan ni se hur ni ska göra framöver 

• EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-27 19:37:22 följande:

Ert hus värt 7500000 o en stuga värd 4000000 med lån på 3 milj. Sambon har fått frågan om jB vill sälja bolaget o får han 4.5 milj rakt i handen ..
    De skulle vilja ha honom kvar o han kommer säkert f åeb bättre lön idag men ingen utdelning. Han kommer kunna vara hemma o pressen avtar. 
    Hur hade ni resonerat? Vi har ju många år kvar att jobba o ta gärna emot tankar...
    Stugan vi har fått vi in ca 100000 för per år då vi hyr ut den oft..

Sälja ett företag för 4.5 miljoner? Aldrig! Inte en chans. Förmodligen är det värt mycket med än det. 
  • Anonym (H)

Skulle ni få mindre pengar att röra er med ifall han sålde? Och skulle det i så fall innebära att ni behövde göra avkall på sådant ni har/gör idag? Om inte så känns det som ett lätt val.

Men det kanske är mer som spelar in? Känner han ett ansvar att fortsätta förvalta arvet från sina föräldrar? 

• Anonym (Lina)
    EpicF skrev 2024-06-27 20:22:18 följande:
    Sälja ett företag för 4.5 miljoner? Aldrig! Inte en chans. Förmodligen är det värt mycket med än det. 
    Det är ett litet företag två anställda o han komma få ca 6milj antar att det blir ca 4 efter skatt. Flrm ig är det jättemycket pengar?Alternativet är att sälja hälften o ha kvar hälften ...eller äga hela själv...
  • Anonym (Lina)

Det skulle innebära att vi har fastigheter för 11.5 milj o vara skuldfria . Ha en stuga som ger oss lite extra . Jag kommer från superenkla förhållande o för mig skulle det innebära lite lyx men kanske inte är så..skulle känna mig rik men kanske finns mer att kämpa för . Kort sagt skulle vi ha våra löner då får vi ut ca 50000 efter skatt o därtill uthyrning av stugan ca 10000 inga lån .

• EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-27 20:28:25 följande:
    Det är ett litet företag två anställda o han komma få ca 6milj antar att det blir ca 4 efter skatt. Flrm ig är det jättemycket pengar?Alternativet är att sälja hälften o ha kvar hälften ...eller äga hela själv...
    Jag anser att även 6 miljoner är för lite för art sälja ett företag. 

Har han fått företaget värderat? Det är det första han ska göra om han funderar på att sälja. 

Varför är alternativet att sälja halva? 
  • Anonym (Lina)
    EpicF skrev 2024-06-27 20:45:50 följande:
    Jag anser att även 6 miljoner är för lite för art sälja ett företag. 

Har han fått företaget värderat? Det är det första han ska göra om han funderar på att sälja. 

Varför är alternativet att sälja halva? 
    Orken tryter från både min o hans sida. Han är skit duktig på det han gör men personalbiten brister det helt. Han  Kan inte säga ifrån o de som jobbat där har betett sig dåligt. Sälja hälften ger honom lite ersättning för allt möda o besvär i ev en avlastning för personalbiten o allt annat dock är risken även där att han är för snäll o blir överkörd av de andra ägarna. 

Men ett bolag på två personer ? Han köpte det aldrig då det var i konkurs för 10 år sedan ...är det inte storleken på företaget osv som avgör? Är 6 milj lite??
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-27 20:58:52 följande:
    Orken tryter från både min o hans sida. Han är skit duktig på det han gör men personalbiten brister det helt. Han  Kan inte säga ifrån o de som jobbat där har betett sig dåligt. Sälja hälften ger honom lite ersättning för allt möda o besvär i ev en avlastning för personalbiten o allt annat dock är risken även där att han är för snäll o blir överkörd av de andra ägarna. 

Men ett bolag på två personer ? Han köpte det aldrig då det var i konkurs för 10 år sedan ...är det inte storleken på företaget osv som avgör? Är 6 milj lite??
    Nej, det behöver inte vara storleken på företaget. Det är innehållet, inventarier etc och företagets profil som värderas. Låt en kunnig värdera det. 
  • Anonym (G)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-27 20:58:52 följande:

Det låter som ett företag som kräver stor insats och som är för litet för att slippa ha sina fingrar i allt. Säljer ni öppnar det inte bara möjlighet att ha en vanlig anställning för honom där, han kan jobba på ett annat ställe och det öppnar ju även möjligheter för dig och du får avlastning. Att äga hälften adderar precis som du är inne på en risk att samarbetet inte fungerar.
    Inget vet när det är rätt tidpunkt att göra en exit. Livet är fullt av beslut. Men, känner ni att orken tryter öppnar en försäljning upp för en förändring. 

Sen ska du inte lyssna på någon som påstår att 6 miljoner är ett dåligt pris utan att veta ett dugg om vad det handlar om.
    En företagsvärdering är bra men det handlar väldigt om vilken typ av rörelse det är. Inget är värt mer än vad någon vill betala.

Svar på tråden När ska man trappa ner vara nöjd