• Anonym (Lina)

När ska man trappa ner vara nöjd

Hej
    Vi är fyllda 40 o kämpat i motgång 10 år. Sambon föräldrar dog o han tog över ett företag i kaos. Han har jobbat o jag har dragit hela lasset hemma. Vi har två stora barn o en underbar sladdis. Företaget går bra o sambon kan ta utdelning i stort sett varje år. Dock sliter det mycket han kan aldrig vara sjuk eller hemma o stort ansvar på endast honom så företaget är litet. 

Vi har gått från en lgh där kakelplattorna lossnade när vi hämtade kött i köket till 

• Svar på tråden När ska man trappa ner vara nöjd
  • Anonym (C)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-27 20:58:52 följande:
    Orken tryter från både min o hans sida. Han är skit duktig på det han gör men personalbiten brister det helt. Han  Kan inte säga ifrån o de som jobbat där har betett sig dåligt. Sälja hälften ger honom lite ersättning för allt möda o besvär i ev en avlastning för personalbiten o allt annat dock är risken även där att han är för snäll o blir överkörd av de andra ägarna. 

Men ett bolag på två personer ? Han köpte det aldrig då det var i konkurs för 10 år sedan ...är det inte storleken på företaget osv som avgör? Är 6 milj lite??
    4 MSEK räcker inte långt utan ni kommer behöva lön även i framtiden.

Vill ha slippa personal och kund diskussionerna måsta han sälja 100%. Sen hänger mycket på vilken roil han kommer ha i framtiden och vad den nya ägaren kommer ta för ansvar. 

Om vi antar att din sambo är duktig på vad han gör är nog bästa lösningen att sälja, lämna företaget och ta ett vanligt lönejobb någon anna stans. Frågan är om någon är villig att köpa om din sambo lämnar företaget.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (G) skrev 2024-06-28 07:01:17 följande:

Det låter som ett företag som kräver stor insats och som är för litet för att slippa ha sina fingrar i allt. Säljer ni öppnar det inte bara möjlighet att ha en vanlig anställning för honom där, han kan jobba på ett annat ställe och det öppnar ju även möjligheter för dig och du får avlastning. Att äga hälften adderar precis som du är inne på en risk att samarbetet inte fungerar.
    Inget vet när det är rätt tidpunkt att göra en exit. Livet är fullt av beslut. Men, känner ni att orken tryter öppnar en försäljning upp för en förändring. 

Sen ska du inte lyssna på någon som påstår att 6 miljoner är ett dåligt pris utan att veta ett dugg om vad det handlar om.
    En företagsvärdering är bra men det handlar väldigt om vilken typ av rörelse det är. Inget är värt mer än vad någon vill betala.

Han har fått flera erbj om att sälja o de vill ha honom med. Tänker att det kan ge honom en god lön. Idag har han samma lön som mig men bonusar då berodde hur åren går o gratis bensin tele mm.

För mig är det stort att vara skuldfria o dessutom ha kanske 1 eller 2 mille kvar när man har fastigheter på 11milj. Vi kommer ju inte kunna sluta arbeta men pressen försvinner ju. Vi kan bli sjukskrivna mm utan att man behöver ha oro. Eller är det inte en ekonomisk bra sitta? Varje medelsvensson kanske har det så? Bara jag som kommer från så enkla förhållanden ?
  • EpicF
    Anonym (G) skrev 2024-06-28 07:01:17 följande:

Det låter som ett företag som kräver stor insats och som är för litet för att slippa ha sina fingrar i allt. Säljer ni öppnar det inte bara möjlighet att ha en vanlig anställning för honom där, han kan jobba på ett annat ställe och det öppnar ju även möjligheter för dig och du får avlastning. Att äga hälften adderar precis som du är inne på en risk att samarbetet inte fungerar.
    Inget vet när det är rätt tidpunkt att göra en exit. Livet är fullt av beslut. Men, känner ni att orken tryter öppnar en försäljning upp för en förändring. 

Sen ska du inte lyssna på någon som påstår att 6 miljoner är ett dåligt pris utan att veta ett dugg om vad det handlar om.
    En företagsvärdering är bra men det handlar väldigt om vilken typ av rörelse det är. Inget är värt mer än vad någon vill betala.

Just därför de ska göra en företagsvärdering.

Är företaget värt 6 miljoner så priset helt ok. Är företaget däremot värt 10 miljoner så är inte 6 miljoner ett bra pris. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 09:56:40 följande:
    Han har fått flera erbj om att sälja o de vill ha honom med. Tänker att det kan ge honom en god lön. Idag har han samma lön som mig men bonusar då berodde hur åren går o gratis bensin tele mm.

För mig är det stort att vara skuldfria o dessutom ha kanske 1 eller 2 mille kvar när man har fastigheter på 11milj. Vi kommer ju inte kunna sluta arbeta men pressen försvinner ju. Vi kan bli sjukskrivna mm utan att man behöver ha oro. Eller är det inte en ekonomisk bra sitta? Varje medelsvensson kanske har det så? Bara jag som kommer från så enkla förhållanden ?
    Gratis bensin och telefon har han knappast. Han låter företaget betala men det innebär inte att det är gratis. 
  • Anonym (Lina)
    EpicF skrev 2024-06-28 10:01:29 följande:
    Gratis bensin och telefon har han knappast. Han låter företaget betala men det innebär inte att det är gratis. 
    Absolut men du vet vad jag menar, det är jag säker på ☀️Det är något han ev kommer då betala för privat sedan!
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 10:07:45 följande:
    Absolut men du vet vad jag menar, det är jag säker på ☀️Det är något han ev kommer då betala för privat sedan!
    Ja, eller får det via jobbet och förmånsskattas. 
  • Anonym (Lina)

Revisorn kommer göra en värdering o vi får se. Men tror det låg runt det förra gången. Så

• Anonym (C)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 10:23:37 följande:

Revisorn kommer göra en värdering o vi får se. Men tror det låg runt det förra gången. Så

Om han säljer 100% och jobbar kvar finns det en risk att han kommer fortsätta på samma sätt som förrut. Kolla därför upp om och när han i så fall kan byta jobb.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (C) skrev 2024-06-28 10:24:59 följande:
    Om han säljer 100% och jobbar kvar finns det en risk att han kommer fortsätta på samma sätt som förrut. Kolla därför upp om och när han i så fall kan byta jobb.
    Japp det är jag rädd för. Dock kan han bli sjuk osv. Nu går man på nålar varje fjällen resa mm då bolaget i stort sett står still utan honom en fruktansvärd stress
  • Anonym (G)

Pengar och att bli skuldfri känns säker och bra och nej, vanliga medelsvensson har inte tillgångar på 11 miljoner.

Men vad vill han?
    Han har troligt växt ihop med företaget och måste mentalt vara beredd att landa antingen som anställd (vill han det?) eller lämna alltihop och gå en annan väg. 
    I beslutet ligger, vad tror han/ni om framtiden för företaget? Hur ser prognosen för marknaden ut? Kan det växa? Hålla kvar intäkter som det är? Vilka risker finns? Det påverkar också priset på bolaget men han måste ju tro något själv.

• Anonym (G)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 10:27:10 följande:
    Japp det är jag rädd för. Dock kan han bli sjuk osv. Nu går man på nålar varje fjällen resa mm då bolaget i stort sett står still utan honom en fruktansvärd stress
    Det där låter verkligen inget vidare. Kan det skötas på något annat sätt? Eller är de där två anställda helt odugliga?
  • Anonym (C)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 10:27:10 följande:
    Kommer någon vilja köpa om inte din sambo jobbar kvar?

Blir skillnaden jättestor om han bli anställd? Kommer inte mycket fortfarande hänga på honom och sen kommer hans pliktkänsla göra att han ställer upp vid kris?

Köp och värdering av småföretag är svårt. I vad ligger värdet? Är det patent, maskiner och fastigheter, kundstock, varumärke, kontrakt, kompetens hos de anställda? Om din sambo slutar, försvinner mycket av värdet i bolaget?
  • Mandel

Frågan är väl vad vill du?
    Vill du fortsätta leva ditt/ert liv med att du har hela ansvaret för Familjen AB och ständigt leva med pressen av hans "jour".
    Alltid bli störda oavsett om det är en helgsemester eller en datenight på restaurang.

Jag har levt med en arbetsnarkoman/egenföretagare och till slut kräktes jag på det.
    Han kunde komma och gå som han ville för han jobbade medans alla förväntade sig att jag glatt skulle ställa upp på det, ta ansvaret för hem och barn - även trädgård, bilar, husrenovering osv. Han var alltid ursäktad med att han jobbar ju.
    Ja för det gjorde ju inte jag fast jag hade en heltidstjänst som anställd på annat håll och ett tag jobbade jag till och med 150% och fick ändå sköta allt hemma.

Levde tillsammans med hans mobil, dator, kunder, leverantörer, personal osv dygnet runt. Alla försök till umgänge som par eller familj förstördes alltid av jobb. Antingen kom han försent eller så ringde telefonen under tiden.

Våra gemensamma barn var prio 7 på hans priolista och jag som fru var väl på plats 25 eller nått.
    och nej, några ofantliga rikedomar såg jag och barnen inte hellre till trots löften om att vi skulle få extra pengar så vi kunde hitta på saker alla helger som han jobbade - lite kompensation. Såg aldrig till några pengar utan jag stod för hushållsekonomin, barnens och mina semesterresor medans företagets pengar var kvar i företaget för nya investeringar. Han tog ut minimal lön eftersom jag betalade det mesta privata... 
    Dumt av mig jag vet, men jag levde på hoppet att han någon gång skulle komma dit som han tjata om i många år att det nu skulle finnas tid att umgås då han anställt en person. Var nog typ 20 anställda till slut och det fanns ändå ingen tid...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (C)

Men
    Kan ni casha ut, ha ett bra obelånat boende, en klump på banken så skapar det en ekonomisk frihet som kan vara mycket värt. Ni kan båda ha normala 8-5 lönejobb, kanske  jobba deltid, hyra in lite tjänster, plugga och fokusera på ett familjeliv tillsammans.

Ni kommer ha en stabil ekonomi som långt ifrån alla har.

• Anonym (Lina)
    Anonym (G) skrev 2024-06-28 10:40:59 följande:
    Det där låter verkligen inget vidare. Kan det skötas på något annat sätt? Eller är de där två anställda helt odugliga?
    Min sambo skulle kunna gå hur långt som helst. Ha är så duktig på det han gör. Han skapar lösningar till alla underlev o det är han som får bolaget att överleva. Tyvärr har han varit för snäll o idag funkar inte det. De utnyttjar han snällhet o är han inte där sitter den anställda o surfar mm. Det allra roligaste hade varit att han hittat någon som är driven o duktig o kan hjälpa honom med personal o priset. Men att hitta den personen o dessutom ska den ha 2.5 milj att lägga in? Skulle vara att haffa någon av konkurrenterna men då kan man ju tappa kunder mm. 

Han älskar företaget men nu inser han själv att det inte går att ha det såhär. Jobba o sluta o pressen av att aldrig kunna vara sjuk. Jättesvårt . 
  • Anonym (Lina)
    Mandel skrev 2024-06-28 10:51:02 följande:

Frågan är väl vad vill du?
    Vill du fortsätta leva ditt/ert liv med att du har hela ansvaret för Familjen AB och ständigt leva med pressen av hans "jour".
    Alltid bli störda oavsett om det är en helgsemester eller en datenight på restaurang.

Jag har levt med en arbetsnarkoman/egenföretagare och till slut kräktes jag på det.
    Han kunde komma och gå som han ville för han jobbade medans alla förväntade sig att jag glatt skulle ställa upp på det, ta ansvaret för hem och barn - även trädgård, bilar, husrenovering osv. Han var alltid ursäktad med att han jobbar ju.
    Ja för det gjorde ju inte jag fast jag hade en heltidstjänst som anställd på annat håll och ett tag jobbade jag till och med 150% och fick ändå sköta allt hemma.

Levde tillsammans med hans mobil, dator, kunder, leverantörer, personal osv dygnet runt. Alla försök till umgänge som par eller familj förstördes alltid av jobb. Antingen kom han försent eller så ringde telefonen under tiden.

Våra gemensamma barn var prio 7 på hans priolista och jag som fru var väl på plats 25 eller nått.
    och nej, några ofantliga rikedomar såg jag och barnen inte hellre till trots löften om att vi skulle få extra pengar så vi kunde hitta på saker alla helger som han jobbade - lite kompensation. Såg aldrig till några pengar utan jag stod för hushållsekonomin, barnens och mina semesterresor medans företagets pengar var kvar i företaget för nya investeringar. Han tog ut minimal lön eftersom jag betalade det mesta privata... 
    Dumt av mig jag vet, men jag levde på hoppet att han någon gång skulle komma dit som han tjata om i många år att det nu skulle finnas tid att umgås då han anställt en person. Var nog typ 20 anställda till slut och det fanns ändå ingen tid...

Stackars dig❣️Jag vet man har hoppet uppe o tänker att allt ska bli bra. Jag har dock blivit hårdare sedan företaget går bra o han har verkligen stått för det mesta o jag har även kunnat lägga undan till pension. Går verkligen inte med på att ta allt detta utan att veta att jag kan få ett bra liv om han lämnar mig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Lina) skrev 2024-06-28 11:06:50 följande:
    Min sambo skulle kunna gå hur långt som helst. Ha är så duktig på det han gör. Han skapar lösningar till alla underlev o det är han som får bolaget att överleva. Tyvärr har han varit för snäll o idag funkar inte det. De utnyttjar han snällhet o är han inte där sitter den anställda o surfar mm. Det allra roligaste hade varit att han hittat någon som är driven o duktig o kan hjälpa honom med personal o priset. Men att hitta den personen o dessutom ska den ha 2.5 milj att lägga in? Skulle vara att haffa någon av konkurrenterna men då kan man ju tappa kunder mm. 

Han älskar företaget men nu inser han själv att det inte går att ha det såhär. Jobba o sluta o pressen av att aldrig kunna vara sjuk. Jättesvårt . 
    Från det du skriver verkar det svårt att hitta någon som vill lägga 6 MSEK och låta din sambo trappa ner eller lämna.

Din sambo och företaget är samma sak.
  • Anonym (Snäll)

Jag tycker helt klart det låter som om ni ska sälja! Njut av vad ni åstadkommit ett tag. Sen verkar ni båda kloka och driftiga och kan säkert få nåt annat jobb, lite mindre stressigt och mindre ansvar, med en inkomst så att ni kan leva gott (om än inte i överflöd).

Svar på tråden När ska man trappa ner vara nöjd