• Anonym (Ledsen)

    Vad är fel på honom ?

    Jag förstår inte vad det är för fel på min sambo vi har snart varit tillsammans i två år och det är jämt jag som tar upp ämnet om tex förlova oss uppgradera oss han vill gärna men han tar aldrig i taget och intativ jag sa det är uppe till honom han har bollen om att ta o fråga om förlovning men det har han ej gjort sen har jag pratat med hobom hur jag känner och varit ledsen för han inte visat intresse då säger han inget och bara skrattar bort det och säger vi kan boka in förlovning när vi åker på semester men sen vill han inte planera mer så det könns stopp där igen på ruta ett känns som han inte vill och det är viktigt för mig att vi är förlovade och att vi kan uppgradera oss och utvecklas i vårat förhållande han håller med men är så usel på planera han har aldrig varit förlovad tidigare och skyller på att han är helt oerfaren jag vill nästan slänga ut honom äe så ledsen och arg för han inte går att prata med. ska jag bara släppa allt det där jag har ju längtat länge och trodde vi skulle förlova oss den här året. könner mig så sviken. 
  • Svar på tråden Vad är fel på honom ?
  • Anonym (Fel?)

    Varför skulle det vara något fel på honom? Han vill väl inte förlova sig, helt enkelt.

  • Anonym (ni)

    Det är inget fel på honom. Han vill inte förlova sig med dig. Det kan låta hårt när du är i en situation där du verkligen längtar. Ingen säger att han kommer känna samma sak om ett år, men just nu skulle jag sluta ta upp ämnet. han vill inte. 

  • Anonym (69"-man)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-27 12:02:00 följande:
    Vad är fel på honom ?
    Jag förstår inte vad det är för fel på min sambo vi har snart varit tillsammans i två år och det är jämt jag som tar upp ämnet om tex förlova oss uppgradera oss han vill gärna men han tar aldrig i taget och intativ jag sa det är uppe till honom han har bollen om att ta o fråga om förlovning men det har han ej gjort sen har jag pratat med hobom hur jag känner och varit ledsen för han inte visat intresse då säger han inget och bara skrattar bort det och säger vi kan boka in förlovning när vi åker på semester men sen vill han inte planera mer så det könns stopp där igen på ruta ett känns som han inte vill och det är viktigt för mig att vi är förlovade och att vi kan uppgradera oss och utvecklas i vårat förhållande han håller med men är så usel på planera han har aldrig varit förlovad tidigare och skyller på att han är helt oerfaren jag vill nästan slänga ut honom äe så ledsen och arg för han inte går att prata med. ska jag bara släppa allt det där jag har ju längtat länge och trodde vi skulle förlova oss den här året. könner mig så sviken. 
    Vad förväntar du dig ska ske med er och förhållandet när ni förlovar er? Det låter som att du har någon verklighetsfrånvänd dröm om att något magiskt kommer lyfta er till en nivå över dem som inte är förlovade.
    Förlovningen är vanligen en signal till omvärlden om att ni planerar att gifta er. Ett traditionellt bröllop är till 90% brudens dag (jag vet av erfarenhet från två egna försök). Samtidigt ska jag inte förneka att mitt senaste bröllop var en av mitt livs bästa dagar och vi hade superkul med släkt och vänner. 
    Rent krasst är ett giftermål väldigt romantiskt utan mer en juridisk process som gör livet enklare om någon av er dör.
    Hur gamla är ni och var i livet befinner ni er? En förlovning är ett stort beslut. Framförallt ekonomiskt åtagande. 
  • Anonym (Reality check)

    Nej ts, han vill inte. Han känner bara inte att han kan vara ärlig mot dig. Sluta tjata!! Dags att omvärdera relationen, ni borde kanske inte vara tillsammans alls.

  • Anonym (Ledsen)

    Ja könns som han inte vill men då borde han säga det ärligt jag har frågat igen han säger han vill men vi kommer ingenstans känns det som ja för mig är förlovning och bröllop nåt viktigt jag älskar honom och vill leva med honom

  • Anonym (Vad är viktigt?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-27 13:01:56 följande:

    Ja könns som han inte vill men då borde han säga det ärligt jag har frågat igen han säger han vill men vi kommer ingenstans känns det som ja för mig är förlovning och bröllop nåt viktigt jag älskar honom och vill leva med honom


    och han kanske älskar dig ocg vill leva med dig utan att för den skulle vilja förlova sig
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-27 13:01:56 följande:

    Ja könns som han inte vill men då borde han säga det ärligt jag har frågat igen han säger han vill men vi kommer ingenstans känns det som ja för mig är förlovning och bröllop nåt viktigt jag älskar honom och vill leva med honom


    Men fattar du inte...? Han törs ju inte! Inte konstigt för du har tyvärr Bridezilla-vibbar.
  • KimLinnefeldt

    Du har rätt till dina känslor. Jag kan tänka mig att du skulle känna dig tryggare och att ert förhållande skulle djupna om ni gifte er. Så blev det för mig.

    Om han inte är beredd att gå dig till mötes, utan att ge rejäla svar, så kanske ni inte passar ihop. Kanske finns det även andra områden i samlivet där han inte är känslig för dina behov.

    Förklara för honom hur allvarligt det här är. Om det är en deal breaker - säg det till honom.

  • Anonym (Xm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-27 13:01:56 följande:

    Ja könns som han inte vill men då borde han säga det ärligt jag har frågat igen han säger han vill men vi kommer ingenstans känns det som ja för mig är förlovning och bröllop nåt viktigt jag älskar honom och vill leva med honom


    Du älskar honom redan och lever redan med honom. Vad gör en förlovning för skillnad? Det kommer inte magiskt att kännas betydligt bättre bara för att ni förlovar er.

    Du verkar vilja driva honom till en förlovning och tror att du blir lyckligare av det.
  • Anonym (Bappelsin)
    Anonym (Vad är viktigt?) skrev 2024-06-27 13:04:24 följande:
    och han kanske älskar dig ocg vill leva med dig utan att för den skulle vilja förlova sig
    Varför ljuga om det då?

    Då får han stå för sina commitment issues så att kvinnor som vill annat och är seriösa inte slösar sin dyrbara tid på honom.
  • Anonym (Bappelsin)
    Anonym (Xm) skrev 2024-06-29 07:27:17 följande:
    Du älskar honom redan och lever redan med honom. Vad gör en förlovning för skillnad? Det kommer inte magiskt att kännas betydligt bättre bara för att ni förlovar er.

    Du verkar vilja driva honom till en förlovning och tror att du blir lyckligare av det.
    Bevisligen tycker TS att en förlovning gör stor skillnad, annars hade inte konflikten funnits.

    Om mannen inte tycker att det gör någon skillnad kan han lika gärna förlova sig, det kvittar ju honom tydligen?
  • Anonym (?)

    TS varför friar inte du i så fall till honom?

    Vad som hänt här är att du har tagit upp det med honom, han säger inte nej till det men du har på något konstigt sätt då lagt upp det till honom att sköta det här. Jag skulle tro på att han inte är så bra på att planera, arrangera annat också i livet, inte bara detta? Har jag rätt? Han vill kanske göra det till en överraskning för dig men det går inte när du redan tagit upp det. Nu är det som du vill han ska ta över. Han tar inte över. 

    Jag är tjej och i de förhållande jag varit i där jag varit förlovad har det varit killen som varit mer skärpt i detta juridikmässigt och mer traditionalist än jag varit.

    Jag ser ingen skillnad på förhållandet om jag varit förlovad, gift eller inte, utan sett mig själv som redan gift i mitt hjärta. Jag har alltså inte haft det där förståndet, tyvärr, som många andra har. Det här har för min del handlat om att jag inte velat ha något stort bröllop och så vidare. Jag gillar inte speciellt när folk tittar på mig. Jag hatar stela bröllop. Dvs inget av de som jag vet tjejkompisar och andra i mitt liv inte bara är okej med utan älskar. Jag är inte den tjejen. 

    Jag tycker att ett bröllop har med två personers kärlek till varandra att göra. För min del uppskattade jag mycket mer en egen ceremoni som jag och killen gjorde och foton togs då av någon vi kände, var bekväma med. För mig är de fotona värda mer än bröllopsfotona, för det var precis så jag ville ha det.

    Jag har gett vika, tänkt på killen och våra familjer och vänner och killens vilja när jag gift mig.

    Det jag uppskattade mest på vår bröllopsdag var när allt var över, när jag och min man äntligen fick vår stund för oss själva. Jag var mycket spänd på min bröllopsdag.

    Bröllop är inte min grej. Det har inte betytt att min kärlek varit mindre. Ni lever redan det äktenskapliga livet tillsammans. Det har han redan valt med dig. Han har redan valt dig. Du är i hans hjärta. Jag var den som försökte förlänga förlovningstiden för jag tycker inte om bröllop. Han fick pressa mig till det, sa till mig att nu måste vi göra det. Jag hade gärna stannat vid förlovning. Jag hade klarat mig bra utan förlovning. Jag lever exakt samma liv med eller utan ringar på. Jag vet det är ett säkrare skydd om något skulle hända.

    De mest romantiska stunderna jag minns är inte för mig förknippade med förlovningen eller bröllopet. Om igen, jag vet, jag vet, det här låter så främmande för många. Jag tror många har en förväntan och krav på de här speciella ögonblicken i sina liv och ser inte sina liv eller sina förhållande annars som bra nog eller framgångsrika nog. Jag har inte sett det så. De mest romantisk jag har i mina minnen har varit de oförutsägbara, de minnena som man inte tänkte skulle räknas. 

    Jag anar tyvärr att jag (speciellt som tjej här inne) kommer få massa minus för jag är annorlunda i mitt tänk och mina känslor, vad jag förknippar med förlovning och bröllop, men jag försöker ge dig en alternativ än att du ska tänka negativt och tro det här har med att han inte vill satsa fullt ut på dig. 

    Hade jag varit dig hade jag tagit tag i det här själv. Friat. Säger han inte nej utan ja - Bra. Då vet du. Ni borde också ha ett bra samtal där du inte lägger över dina känslor och dina "rätt" över på honom utan låter honom få tala, vara intresserad vad han har att säga och respektera det. Han kan ha precis som jag: En bröllops-skräck.

    Hade vi kunnat hade jag tänkt mer på mig själv och hur jag velat ha mitt bröllop, men jag har vetat att mitt sätt skulle då utesluta familj och vänner, sårat, och det hade varit ett bröllop då som sårat mannen och hans sida också. Det ville jag inte. Jag bet ihop. Gifte mig. Klart. Återgick sedan till att leva precis det livet jag levt innan.

    Fick frågan om det nu kändes som någon skillnad (med ringarna) och svarade alltid att det var ingen skillnad alls. Vårt förhållande var precis lika uppgraderat som det var innan. För mig har det bara med det juridiska att göra. Han fanns i mitt hjärta precis som innan och jag i hans. 

    Mitt tips är alltså: Fria själv. 
    Det måste finnas andra sätt han har visat sin kärlek till dig, hur uppgraderad du är, annars tror jag aldrig du tänkt tanken på att vilja vara förlovad och gift med honom, eller hur? Tänk på de sidorna.

  • Anonym (Bappelsin)

    En god andel män är omogna och har svårt att ta beslut i relationer.

    Sen har han heller ingen anledning att köpa kon när han redan får mjölken gratis.

    Så du kan väl backa lite då, kanske bli särbo igen ett år, så får han fundera på om han är seriös eller ej. Många män säger att de vill jaga, så låt honom jaga då medan du spanar efter andra möjligheter.

    Själv hade jag aldrig valt en man för livet innan fem år har gått, för innan dess känner man knappt varandra. 

    Men ett konkret tips som många kvinnor på FL sparkat på sig själva över att de missat, är att inte gå med på barn utan bröllop, om du faktiskt vill ha ett bröllop. För det blir varken billigare eller enklare sen.

    Kan han inte vara ärlig med att han aldrig vill förlova sig är bara det skäl att avsluta, för det är bara klent av en person som ska föreställa vuxen.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-06-27 13:01:56 följande:

    Ja könns som han inte vill men då borde han säga det ärligt jag har frågat igen han säger han vill men vi kommer ingenstans känns det som ja för mig är förlovning och bröllop nåt viktigt jag älskar honom och vill leva med honom


    Håller med om att det är dumt av honom att inte vara ärlig och säga hur det är. 


    Men man kan absolut utveckla sin relation utan att förlova och gifta sig. Äktenskapet är först och främst en juridisk grej. Det handlar om arv och hur tillgångar fördelas vid separation. Viktigast är att fundera på om ni vill ha de juridiska aspekterna av äktenskapet. Att leva länge tillsammans går alldeles utmärkt även utan giftermål, men man ska vara medveten om vad det innebär vid tex dödsfall. 

  • Anonym (Bappelsin)
    Anonym (Linn) skrev 2024-06-29 09:32:38 följande:

    Håller med om att det är dumt av honom att inte vara ärlig och säga hur det är. 


    Men man kan absolut utveckla sin relation utan att förlova och gifta sig. Äktenskapet är först och främst en juridisk grej. Det handlar om arv och hur tillgångar fördelas vid separation. Viktigast är att fundera på om ni vill ha de juridiska aspekterna av äktenskapet. Att leva länge tillsammans går alldeles utmärkt även utan giftermål, men man ska vara medveten om vad det innebär vid tex dödsfall. 


    För en del av oss handlar det mer om att bestämma sig. Att faktiskt ha tänkt igenom och planerat för ett helt liv tillsammans, och inte bara tänka " det här går bra så länge".

    Är man besluten på det sättet kämpar man hårdare, och det syns på att 50% av äktenskap med barn slutar i skilsmässa medan 60% av samborelationer med barn leder till separation.
  • Anonym (JKL)

    Du älskar honom och vill leva med honom men är arg på honom och beredd att slänga ut honom. Låter inte som om du verkligen älskar honom utan du vill främst ha en förlovningsring. 

  • Anonym (?)

    Mitt ex (som jag var förlovad med) och han den andre jag är gift med förstod båda två att min skräck för bröllop hade inget att göra med min kärlek eller engagemang till de. Detta för att jag varit öppen med hur jag kände för det här.

    Misstänker att det ligger nära till hands att de som tycker förlovning, giftermål är viktiga milstolpar i en relation ser detta svart eller vitt. Älskar eller älskar inte.  Blir sårade när den andre är olik dem. Osäker på deras engagemang. Av de anledningarna kan jag förstå att de blir ledsna och arga. 

    Jag visste att jag var tvungen att göra dem (och andra) till viljes för det betydde/betyder så mycket för dem. Det symboliserar något som det inte symboliserar för mig. Jag har sett tillräckligt många gifta män och kvinnor som är otrogna eller har dåliga förhållanden. Jag lägger inte den vikten i det. Jag förstår den juridiska aspekten av det. Jag är gift för mannen jag älskar såg det både som romantiskt, symboliskt och av juridiskt värde. Jag har bara sett det ur ett juridisk värde, det romantiska, symboliska hade jag med honom redan. Ingen förändring. 

Svar på tråden Vad är fel på honom ?