Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Hur blir jag anställd som rektor för första gången?

Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 06:54:22 följande:
    Hur blir jag anställd som rektor för första gången?

Är 35 år och vill inget hellre än att anta rollen som rektor. Bara det att jag inte jobbat som rektor förut och upplever att jag aldrig kommer vidare till intervju pga jag ej varit anställd som rektor tidigare. 

Är det någon här som vill berätta hur eran resa till yrkesrollen gick till? Eller någon som arbetar med att anställa rektorer och hur ni ser på urval av kandidater?

Vad jobbar du med idag?
    Examen?
    Rektor för vad?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 09:26:15 följande:

Jobbar på skola som mellanstadielärare och har lärarlegitimation. På sidan av har jag studerat personalvetare, ej examen inom det då examensarbetet inte är gjort. 

Rektor för förskola, grund-och mellan eller högstadie är intressant.

Den vanliga vägen är att gå via någon form av biträdande rektor, vikariat,  samt at söka rektorstjänster

Var också tydlig mot dn chef att du vill testa och gå vidare
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 10:34:15 följande:

Tack. En parameter jag fått för mig som talar emot min chans att avancera är min ålder. Sett till åldersstatistiken på rektorer. Snittåldern på anställda rektorer ligger på ca 49år. 

Vad har du för yrkesroll? Hur ser du på ålder?

Att gå in i en skolledande befattning vid 35 är inte konstigt. Leta efter vägar som biträdande, vikariat. Bygg CV genom att ansvar för något tungt projekt, vara handledare eller större aktvitet där du är. Visa att du kan hantera en mer ledande roll.
Svar på tråden Hur blir jag anställd som rektor för första gången?