• Anonym (Anonym)

Hur blir jag anställd som rektor för första gången?

Är 35 år och vill inget hellre än att anta rollen som rektor. Bara det att jag inte jobbat som rektor förut och upplever att jag aldrig kommer vidare till intervju pga jag ej varit anställd som rektor tidigare. 

Är det någon här som vill berätta hur eran resa till yrkesrollen gick till? Eller någon som arbetar med att anställa rektorer och hur ni ser på urval av kandidater?

• Svar på tråden Hur blir jag anställd som rektor för första gången?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 06:54:22 följande:

Är 35 år och vill inget hellre än att anta rollen som rektor. Bara det att jag inte jobbat som rektor förut och upplever att jag aldrig kommer vidare till intervju pga jag ej varit anställd som rektor tidigare. 

Är det någon här som vill berätta hur eran resa till yrkesrollen gick till? Eller någon som arbetar med att anställa rektorer och hur ni ser på urval av kandidater?

Vad jobbar du med idag?
    Examen?
    Rektor för vad?
  • Anonym (sommarlov)

Har du någon erfarenhet av att jobba i skolan? De flesta som blir rektorer har jobbat som lärare innan, många har också haft delade tjänster som lärare och biträdande rektorer/samordnare innan de blev rektorer.

Dessutom måste man ofta gå rektorsutbildning direkt när man blir anställd som rektor, detta är en mycket tuff utbildning som tar ungefär 2 år (samtidigt som du jobbar).
  • EnAnonumius

Det handlar om så mycket mer än att man "inte jobbat som en rektor förut" för at kunna bli rektor..

Min son är förskolerektor.
    Han skulle inte kunna bli rektor om han inte var utbildad förskolepedagog och jobbat som sådan i några år.

Samma är det inom vanlig grundskola.. Först måste du bli lärare och jobba några år som sådan, för sedan vidareutbilda dig till rektor.

Har man inte de rätta utbildningarna så blir man inte ens kallad på intervju.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Magister Munter)

Med tanke på hur ditt startinlägg är formulerat så tror jag inte du passar i rollen!
    En (bra) rektor måste vara otroligt duktig på kommunikation och du verkar inte kunna sätta dig in i mottagarens situation.
    Sedan undrar jag varför någon vettig människa skulle vilja ha ett sådant Kamikazejobb??

Vill du ändå gå vidare och prova din dröm, så är mitt tips att söka dig till en liten, fattig kommun. De anställer vem som helst och erfarenhet från skolans värld verkar mest vara ett minus..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-06-27 06:55:55 följande:
    Vad jobbar du med idag?
    Examen?
    Rektor för vad?

Jobbar på skola som mellanstadielärare och har lärarlegitimation. På sidan av har jag studerat personalvetare, ej examen inom det då examensarbetet inte är gjort. 

Rektor för förskola, grund-och mellan eller högstadie är intressant.

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 09:26:15 följande:

Jobbar på skola som mellanstadielärare och har lärarlegitimation. På sidan av har jag studerat personalvetare, ej examen inom det då examensarbetet inte är gjort. 

Rektor för förskola, grund-och mellan eller högstadie är intressant.

Den vanliga vägen är att gå via någon form av biträdande rektor, vikariat,  samt at söka rektorstjänster

Var också tydlig mot dn chef att du vill testa och gå vidare
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Magister Munter) skrev 2024-06-27 08:38:01 följande:

Med tanke på hur ditt startinlägg är formulerat så tror jag inte du passar i rollen!
    En (bra) rektor måste vara otroligt duktig på kommunikation och du verkar inte kunna sätta dig in i mottagarens situation.
    Sedan undrar jag varför någon vettig människa skulle vilja ha ett sådant Kamikazejobb??

Vill du ändå gå vidare och prova din dröm, så är mitt tips att söka dig till en liten, fattig kommun. De anställer vem som helst och erfarenhet från skolans värld verkar mest vara ett minus..

I verkliga livet och i skriftliga arbeten är jag mycket duktig på att kommunicera. På offentliga forum vill jag varken vara ingående eller personlig. Därav valde jag att vara kort och koncist. Ifall en mottagare på ett allmänt internetforum inte kan sätta sig in och förstå min fråga bedömer jag att mottagaren ändå inte har så mycket att komma med i fråga. Mottar hellre tankar och erfarenhet från de som kan läsa mellan raderna ur korta formuleringar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-06-27 09:33:08 följande:
    Den vanliga vägen är att gå via någon form av biträdande rektor, vikariat,  samt at söka rektorstjänster

Var också tydlig mot dn chef att du vill testa och gå vidare

Tack. En parameter jag fått för mig som talar emot min chans att avancera är min ålder. Sett till åldersstatistiken på rektorer. Snittåldern på anställda rektorer ligger på ca 49år. 

Vad har du för yrkesroll? Hur ser du på ålder?

• Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-06-27 10:34:15 följande:

Tack. En parameter jag fått för mig som talar emot min chans att avancera är min ålder. Sett till åldersstatistiken på rektorer. Snittåldern på anställda rektorer ligger på ca 49år. 

Vad har du för yrkesroll? Hur ser du på ålder?

Att gå in i en skolledande befattning vid 35 är inte konstigt. Leta efter vägar som biträdande, vikariat. Bygg CV genom att ansvar för något tungt projekt, vara handledare eller större aktvitet där du är. Visa att du kan hantera en mer ledande roll.
  • Anonym (sommarlov)

Vad har du för ansvarsområden idag förutom undervisning? Många har börjat i liten skara, suttit med i ledningsgruppen mm och sedan vuxit in i rollen så att man får bra förståelse för vad det faktiskt innebär att vara rektor.

• Anonym (qwerty)

Förutsatt att du är utbildad inom skola och har en rektorsutbildning så är det inte svårt. Sök vikariat först och främst så du får in en fot och får erfarenhet, alternativt sök dig till mindre orter. Om det är rektor som är din "dröm" så kanske det är ok för dig att söka ett jobb i norrbotten för att uppnå den drömmen.
  • Anonym (Utbildning)

De jag känner som arbetar som rektorer har gått rektorsutbildning, vilket man måste för att få arbeta som rektor. 

www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/rektorsprogrammet---befattningsutbildning-for-skolledare

Jag skulle önska ibland att en del rektorer inte kom från den pedagogiska världen för de är absolut inte rektorsämne egentligen. Nu är de förhoppningsvis pensionerade och borta och alla nuvarande rektorer har en utbildning och kan hantera personalproblem och sådant utan att stoppa huvudet i sanden när problem uppstår. 

Svar på tråden Hur blir jag anställd som rektor för första gången?