• Anonym (Signe)

Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/

Hej alla! jag skulle behöva lite hjälp då ja mår så sjukt dåligt över min ekonomi. Jag äger ett hus sen tidigare som inte min sambo velat köpa in sig i då räntorna Är höga (förståligt). han har två barn sen tidigare och jsg ett sen tidigare och nu har vi ett gemensamt som jag är föräldrarledig med. jag har varit dum och tagit sparade pengar till mat osv och har nu inget kvar medans jag vet att pappan har pengar undan sparat å har en väldigt bra lön 39 900 kr i månaden innan skatt. jag får ut 7 tusen i månaden som ska räcka till allt, mat hushåll osv . jag skulle verkligen behöva hjälp då ja känner att pappan snålar väldigt mycket ;( men jag vet verkligen inte hur mkt han borde betala eftersom han inte äger huset. totalt har jag utgifter på typ 8 tusen med räkningar på huset el osv . sedan är de ju mat till alla som e fruktansvärt dyrt, sen behöver jag ju leva lite också Vilket jag knappt kan nu.. jag får 4 tusen av pappan så alltså har jag 11 tusen att röra mig med . Är detta rimligt? snälla snälla någon hjälp mig innan jag går i personlig konkurs ;(

• Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/
  • Anonym (trötter)

Han är en snåljåp och en snyltare på ditt hus, varför skulle någon ens överväga att flytta ihop på de villkoren?

• Anonym (trötter)

Konsumentverket har normer för vad allt kostar, och om han vore en 20-åring som bodde hemma skulle han betala 7290 kr/mån bara för sig själv, hälsa honom det.

stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-flytta-hemifran-2024-konsumentverket_3f4.pdf

Exempel på några kostnader

Hyra: 2 600 kronor hemma ? 6 600 kronor i eget boende 

Hushållsel: 230 kronor hemma ? 430 kronor i eget boende 

Vatten och avlopp: 180 kronor hemma ? 180 kronor i eget boende 

Förbrukningsvaror: 90 kronor hemma ? 160 kronor i eget boende 

Hemutrustning: 480 kronor hemma ? 1 100 kronor i eget boende 

Medier: 580 kronor hemma ? 1 600 kronor i eget boende 

Hemförsäkring: 60 kronor hemma ? 140 kronor i eget boende 

Mat: 3 070 kronor oavsett boende (räknat på att all mat lagas hemma, men lunch för vardagar är inte inräknat här) 

• Tom Araya
    Anonym (Signe) skrev 2024-06-25 06:06:05 följande:
    Hej alla! jag skulle behöva lite hjälp då ja mår så sjukt dåligt över min ekonomi. Jag äger ett hus sen tidigare som inte min sambo velat köpa in sig i då räntorna Är höga (förståligt). han har två barn sen tidigare och jsg ett sen tidigare och nu har vi ett gemensamt som jag är föräldrarledig med. jag har varit dum och tagit sparade pengar till mat osv och har nu inget kvar medans jag vet att pappan har pengar undan sparat å har en väldigt bra lön 39 900 kr i månaden innan skatt. jag får ut 7 tusen i månaden som ska räcka till allt, mat hushåll osv . jag skulle verkligen behöva hjälp då ja känner att pappan snålar väldigt mycket ;( men jag vet verkligen inte hur mkt han borde betala eftersom han inte äger huset. totalt har jag utgifter på typ 8 tusen med räkningar på huset el osv . sedan är de ju mat till alla som e fruktansvärt dyrt, sen behöver jag ju leva lite också Vilket jag knappt kan nu.. jag får 4 tusen av pappan så alltså har jag 11 tusen att röra mig med . Är detta rimligt? snälla snälla någon hjälp mig innan jag går i personlig konkurs ;(
    Din sambo borde betala minst hälften av era gemensamma utgifter. Detta inkluderar boendets driftkostnader, försäkringar, mat, hygien, gemensamma aktiviteter, gemensam bil, alla behov gemensamma barn har.

Enligt min åsikt ska dessa inte inkludera ränta och amortering för eventuella lån för något bara den ena äger.

En annan variant många förespråkar är att man utefter sin inkomst delar de gemensamma utgifterna procentuellt.
    Vilken av dessa ni använder är en överenskommelse mellan er och som ni borde ha gjort innan ni flyttade ihop.
  • Anonym (trötter)

Ditt stora problem är dock din inkomst, man kan inte leva på de pengarna och du får nog äta grus som pensionär om du ska fortsätta så här.

Så du måste antingen jobba mer eller få mer betalt för dina timmar som du jobbar.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-06-25 08:30:00 följande:
    Din sambo borde betala minst hälften av era gemensamma utgifter. Detta inkluderar boendets driftkostnader, försäkringar, mat, hygien, gemensamma aktiviteter, gemensam bil, alla behov gemensamma barn har.

Enligt min åsikt ska dessa inte inkludera ränta och amortering för eventuella lån för något bara den ena äger.

En annan variant många förespråkar är att man utefter sin inkomst delar de gemensamma utgifterna procentuellt.
    Vilken av dessa ni använder är en överenskommelse mellan er och som ni borde ha gjort innan ni flyttade ihop.
    Jag läste nu att du är föräldraledig med ert gemensamma barn...
    Då borde din sambo ta större del av de gemensamma utgifterna än du.
  • Anonym (D)

Om ni inte ska dela föräldraledigheten helt lika bör han kompensera dig för inkomstförlusten du har när du är hemma med ert gemensamma barn. Så om din inkomst efter skatt minskar med 10 000 kr per månad  borde han bidra med 5000 kr extra per månad bara för att täcka inkomstförlusten. Då har han inte kompenserat dig för framtida pensionsbortfall dock. 

Vad gäller boende kan ni ju titta på vad han skulle betal för boende för sig och sina 2 barn och för ert gemensamma barn och lägga hans "hyra" på en nivå där ni båda sparar lika mycket på att bo ihop.

Antag att han t.ex. skulle ha betalat 12 000 kr medan du betalar 20 000 kr i månaden för räntor och driftskostnader för huset, varav 2000 kr är högre kostnader p.g.a honom och hans barn. Din kostnad skulle vara 18 000 kr utan att han bodde där. Betalar han då 7000 kr i månaden sparar han i praktiken 5000 kr mot tidigare. Får du 7000 kr blir din kostnad 20 000- 7000= 13 000 kr, dvs du sparar också 5000 kr. 

När det gäller mat bör han stå för en större del, då han har fler barn. 

• Anonym (Xyz)

Byt föräldraledig! Sen titta på Konsumentverkets siffror som någon annan skrev. Han ska betala för sig och sina barn, och hälften för ert barn.

• Anonym (X)
    Anonym (trötter) skrev 2024-06-25 08:30:06 följande:

Ditt stora problem är dock din inkomst, man kan inte leva på de pengarna och du får nog äta grus som pensionär om du ska fortsätta så här.

Så du måste antingen jobba mer eller få mer betalt för dina timmar som du jobbar.

Var har TS skrivit sin lön?
  • Lynx123
    Anonym (X) skrev 2024-06-26 07:13:45 följande:
    Var har TS skrivit sin lön?
    I sitt öppnings-inlägg.
  • Anonym (F)
    Lynx123 skrev 2024-06-26 08:41:18 följande:
    I sitt öppnings-inlägg.
    Det står att hon är föräldraledig. Men tunt med information. 7000kr är oavsett väldigt lite.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Signe) skrev 2024-06-25 06:06:05 följande:
    Tack alla för svaren Ja har läst och tagit till mig. Ja jobbar inom vården så min lön är inte den bästa. har fått ta ut 7 dagar veckan med föräldrarledighet bara för att få ihop de ;(
  • Jemp
    Anonym (Signe) skrev 2024-06-26 12:26:42 följande:
    Tack alla för svaren Ja har läst och tagit till mig. Ja jobbar inom vården så min lön är inte den bästa. har fått ta ut 7 dagar veckan med föräldrarledighet bara för att få ihop de ;(
    Oj, utgick från att du inte hade någon sgi. Låter väldigt lågt?
    Säker på att det är rätt beräknat? Har du kollat Om du har rätt till extra ersättning via AFA. 
  • Anonym (X)
    Lynx123 skrev 2024-06-26 08:41:18 följande:
    I sitt öppnings-inlägg.
    Nej.
    Och jag tycker man kör gemensam enonomi när npn är hemma förghemensamt barn, men det är kanske bara jag.
  • Egon den stora
    Anonym (X) skrev 2024-06-26 14:37:54 följande:
    Nej.
    Och jag tycker man kör gemensam enonomi när npn är hemma förghemensamt barn, men det är kanske bara jag.
    Ja om den ena avstår jobb för att bara hemma med barn är det rimligt att man har gemensam ekonomi eller att den som är hemma kompenseras.  Vi har alltid kört gemensam eftersom jag tycker det vore absurt att jag ska ha en massa pengar och min fru leva fattigt, det funkar ju inte i ett äktenskap. 
Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/