Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/

Anonym (Signe) skrev 2024-06-25 06:06:05 följande:
    Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/
    Hej alla! jag skulle behöva lite hjälp då ja mår så sjukt dåligt över min ekonomi. Jag äger ett hus sen tidigare som inte min sambo velat köpa in sig i då räntorna Är höga (förståligt). han har två barn sen tidigare och jsg ett sen tidigare och nu har vi ett gemensamt som jag är föräldrarledig med. jag har varit dum och tagit sparade pengar till mat osv och har nu inget kvar medans jag vet att pappan har pengar undan sparat å har en väldigt bra lön 39 900 kr i månaden innan skatt. jag får ut 7 tusen i månaden som ska räcka till allt, mat hushåll osv . jag skulle verkligen behöva hjälp då ja känner att pappan snålar väldigt mycket ;( men jag vet verkligen inte hur mkt han borde betala eftersom han inte äger huset. totalt har jag utgifter på typ 8 tusen med räkningar på huset el osv . sedan är de ju mat till alla som e fruktansvärt dyrt, sen behöver jag ju leva lite också Vilket jag knappt kan nu.. jag får 4 tusen av pappan så alltså har jag 11 tusen att röra mig med . Är detta rimligt? snälla snälla någon hjälp mig innan jag går i personlig konkurs ;(
    Din sambo borde betala minst hälften av era gemensamma utgifter. Detta inkluderar boendets driftkostnader, försäkringar, mat, hygien, gemensamma aktiviteter, gemensam bil, alla behov gemensamma barn har.

Enligt min åsikt ska dessa inte inkludera ränta och amortering för eventuella lån för något bara den ena äger.

En annan variant många förespråkar är att man utefter sin inkomst delar de gemensamma utgifterna procentuellt.
    Vilken av dessa ni använder är en överenskommelse mellan er och som ni borde ha gjort innan ni flyttade ihop.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-06-25 08:30:00 följande:
    Din sambo borde betala minst hälften av era gemensamma utgifter. Detta inkluderar boendets driftkostnader, försäkringar, mat, hygien, gemensamma aktiviteter, gemensam bil, alla behov gemensamma barn har.

Enligt min åsikt ska dessa inte inkludera ränta och amortering för eventuella lån för något bara den ena äger.

En annan variant många förespråkar är att man utefter sin inkomst delar de gemensamma utgifterna procentuellt.
    Vilken av dessa ni använder är en överenskommelse mellan er och som ni borde ha gjort innan ni flyttade ihop.
    Jag läste nu att du är föräldraledig med ert gemensamma barn...
    Då borde din sambo ta större del av de gemensamma utgifterna än du.
Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/