-
Hej alla! jag skulle behöva lite hjälp då ja mår så sjukt dåligt över min ekonomi. Jag äger ett hus sen tidigare som inte min sambo velat köpa in sig i då räntorna Är höga (förståligt). han har två barn sen tidigare och jsg ett sen tidigare och nu har vi ett gemensamt som jag är föräldrarledig med. jag har varit dum och tagit sparade pengar till mat osv och har nu inget kvar medans jag vet att pappan har pengar undan sparat å har en väldigt bra lön 39 900 kr i månaden innan skatt. jag får ut 7 tusen i månaden som ska räcka till allt, mat hushåll osv . jag skulle verkligen behöva hjälp då ja känner att pappan snålar väldigt mycket ;( men jag vet verkligen inte hur mkt han borde betala eftersom han inte äger huset. totalt har jag utgifter på typ 8 tusen med räkningar på huset el osv . sedan är de ju mat till alla som e fruktansvärt dyrt, sen behöver jag ju leva lite också Vilket jag knappt kan nu.. jag får 4 tusen av pappan så alltså har jag 11 tusen att röra mig med . Är detta rimligt? snälla snälla någon hjälp mig innan jag går i personlig konkurs ;(
-
Svar på tråden Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/
-
Du får stå för mat och saker till dig och erat gemensamma barn (vilket han borde vara med och betala hälften för) och han för stå för sina kostnader för sig själv och hans egna barn.
kan rekommendera att gå in på Lady Dahmers Instagram och leta bland det sparade om gemensam ekonomi. -
När går han på föräldraledighet?
-
Alltså, det är ju självklart att ni minst delar på alla gemensamma kostnader, inklusive allt till barnen, mat, hushållsartiklar och driftskostnader för huset (men inte lånen, eftersom han inte är medägare). Ska man vara riktigt krass borde han dessutom betala mer än hälften, dels för att han har betydligt bättre med pengar än vad du har, dels för att han och hans två tidigare barn är fler än vad du och ditt tidigare barn är. Men visst, det kan ju ändå diskuteras. Men minst hälften ska han betala i alla fall. Att han betalar 4000 spänn är alltså rimligt ifall den totala summan gemensamma kostnader inte överstiger 8000, om den är högre än så är det inte öht rimligt.Anonym (Signe) skrev 2024-06-25 06:06:05 följande:Kan någon snälla hjälpa mig vad som är rimligt ;/Hej alla! jag skulle behöva lite hjälp då ja mår så sjukt dåligt över min ekonomi. Jag äger ett hus sen tidigare som inte min sambo velat köpa in sig i då räntorna Är höga (förståligt). han har två barn sen tidigare och jsg ett sen tidigare och nu har vi ett gemensamt som jag är föräldrarledig med. jag har varit dum och tagit sparade pengar till mat osv och har nu inget kvar medans jag vet att pappan har pengar undan sparat å har en väldigt bra lön 39 900 kr i månaden innan skatt. jag får ut 7 tusen i månaden som ska räcka till allt, mat hushåll osv . jag skulle verkligen behöva hjälp då ja känner att pappan snålar väldigt mycket ;( men jag vet verkligen inte hur mkt han borde betala eftersom han inte äger huset. totalt har jag utgifter på typ 8 tusen med räkningar på huset el osv . sedan är de ju mat till alla som e fruktansvärt dyrt, sen behöver jag ju leva lite också Vilket jag knappt kan nu.. jag får 4 tusen av pappan så alltså har jag 11 tusen att röra mig med . Är detta rimligt? snälla snälla någon hjälp mig innan jag går i personlig konkurs ;(
-
Vad betalar han i hyra?
-
För 4000 är väl för hälften av drift? Du kan ta ut mer, överallt annars skulle han ju inte bara betala el och dylikt.
-
Han betalar väl ändå för sitt boende? Och för hälften av allt annat? Vad säger han om er ekonomi?
En tanke är också att du säljer eller hyr ut huset och att ni flyttat in en ny bostad där ni delar på hyran/avgifterna. -
Han måste ju betala även för boende, kläder med mera? Inte bara för mat? Han kan väl inte tänka att han ska bo gratis?
-
Till att börja med: ska han vara föräldraledig lika länge som du? Annars ska han givetvis kompensera dig för inkomstförsäkring.
Är dina 8000 kr husräkningar med eller utan lånet? Han ska naturligtvis betala mat för sig och sina barn också!
Ekonomisk uppdelning kan ju vara rättvist på olika sätt, beroende på hur man ser det. Personligen tycker jag någon variant av gemensam ekonomi är rimlig när ni har barn och föräldraledighet ihop.
Det är rimligt att han betalar mer mat och du mer för lånet, men er ekonomiska ojämlikhet ni har nu låter helt orimlig.
-
Vad är de 4.000 kr han betalar tänkt att täcka? Är det bara boendet?
Hur fördelar ni mat och övriga gemensamma kostnader?
När du är föräldraledig med gemensamt barn borde han stå för mer då du går ner i inkomst, ert barn är ert gemensamma projekt.
Har du pratat med honom om hur du ser på din situation? Vad säger han då?
-
Tråkigt läge TS, förstår att det är tufft för dig.
Vad betalar han för att bo i huset dvs Hyra, el och vatten?
Han är en vuxen man ( äter mer kanske?) och har två barn, vad lägger han ut för maten per månad?
Ni har ett gemensamt barn och betalar självklart hälften av det barnets kostnader.
Jag kan ju tycka att bor man IHOP ska livet bli lättare att leva, inte svårare, då kan man lika gärna leva separata.
Bodde han i lägenheten innan så är det ju ett mycket bättre boende för honom att bo i hus.
Jag skulle ta kontakt med kommunens budgetrådgivare och få hjälp med detta.
Man ska må gott att leva inte svårare än nödvändigt.