Emetofobi
Hej!
Jag har under hela mitt liv haft mycket problem med magen. Misstänker IBS som även läkare pratat om. Iallafall så har jag också en extrem rädsla för att spy, (emetofobi/spyfobi) jag känner att rädslan förhindrar mig att leva ett normalt liv. Häromdagen åt jag grillad kyckling (helt genomstekt) men i mitt huvud fanns bara ?men tänk om den inte var genomstekt?, vilket slutade i en natt med panikångest och få timmars sömn. I och med min känsliga mage triggas den av min ångest och jag får ont i magen och blir illamående vilket leder till mer ångest, ja ni fattar, det blir en ond spiral.
Jag känner en viss rädsla för min framtid om det ska fortsätta såhär, jag blir rädd att jag inte kommer kunna skaffa barn pga att barnen blir sjuka, samt att kunna klara av en graviditet med illamående.
Jag undrar om någon har tips på hur jag kan lära mig hantera denna rädsla som jag haft sedan liten. Den kommer troligtvis från de hemska magsjukor jag hade som liten, bland annat rota viruset.
Jag vågar inte heller äta viss mat, borde jag läsa på och helt utesluta mat man kan bli sjuk av för att undvika ångesten?