• Anonym3140

    Emetofobi

    Hej!
    Jag har under hela mitt liv haft mycket problem med magen. Misstänker IBS som även läkare pratat om. Iallafall så har jag också en extrem rädsla för att spy, (emetofobi/spyfobi) jag känner att rädslan förhindrar mig att leva ett normalt liv. Häromdagen åt jag grillad kyckling (helt genomstekt) men i mitt huvud fanns bara ?men tänk om den inte var genomstekt?, vilket slutade i en natt med panikångest och få timmars sömn. I och med min känsliga mage triggas den av min ångest och jag får ont i magen och blir illamående vilket leder till mer ångest, ja ni fattar, det blir en ond spiral.


    Jag känner en viss rädsla för min framtid om det ska fortsätta såhär, jag blir rädd att jag inte kommer kunna skaffa barn pga att barnen blir sjuka, samt att kunna klara av en graviditet med illamående.


    Jag undrar om någon har tips på hur jag kan lära mig hantera denna rädsla som jag haft sedan liten. Den kommer troligtvis från de hemska magsjukor jag hade som liten, bland annat rota viruset. 


    Jag vågar inte heller äta viss mat, borde jag läsa på och helt utesluta mat man kan bli sjuk av för att undvika ångesten?

  • Svar på tråden Emetofobi
  • Anonym3140

    Detta leder också till att jag väldigt gärna går runt hungrig, för i mitt huvud tänker jag är man hungrig är man inte magsjuk. Jag är rädd för att det skulle kunna leda till någon form av ätstörning.. 
    Kan dessutom lägga till att min ångest ökat markant sen i vintras, jag har dock alltid varit väldigt rädd men nu kan jag skapa ?attacker? utan att egentligen må dåligt från början.


    Jag brukar tänka mig själv som en väldigt stabil person, är ändå relativt smart och självsäker och har inte alls många andra problem i livet. Men just detta är jobbigt, skumt.

    Borde jag börja gå till psykolog? Hur mycket hjälper det egentligen?

  • Uriel

    Jag har också emetofobi, har haft det sen jag var liten. Mamma försökte tvinga mig till KBT-behandling som gjorde allt 100 gånger värre, men jag har hört om andra som fått bra resultat av det. Jobbar som dietist med många IBS-patienter och det är jättevanligt att de utesluter mer och mer av rädsla för att bli dåliga när egentligen 99% av allt de tagit bort är safe. Jag "hanterar" min fobi genom att hålla rent i köket, se till att mat är kyld som den ska och genomstekt/tillagad, och tvättar såklart händerna en massa. Har levt med denna fobi och OCD så länge jag kan minnas men känner att jag iallafall kan leva ett hyfsat normalt liv nu utan panik 24/7.

  • salladen540

    Att spy är hemskt, nu i midsommar åt jag grillad kycklingfilé och den var inte genomstekt, helt rosa inuti. Jag klöktes, och detta i form av snaps fick mig att söt senare på kvällen, jag låg över en toalett och hulkade, spydde upp en gulaktig massa med bitar med potatis och kyckling och galla. 


    Så jag förstår dig, vad du än äter så är ju risken stor att du äter något dåligt och kan behöva spy, sen kan du få vinterkräksjukan med, det kan man få även på sommaren det går tydligen en epidemi nu. Vart åt du lyckligen ifrån? För det stod i tidningen att de dragit in grillade kycklingar pga salmonella 

  • Anonym3140
    salladen540 skrev 2024-06-25 09:57:10 följande:

    Att spy är hemskt, nu i midsommar åt jag grillad kycklingfilé och den var inte genomstekt, helt rosa inuti. Jag klöktes, och detta i form av snaps fick mig att söt senare på kvällen, jag låg över en toalett och hulkade, spydde upp en gulaktig massa med bitar med potatis och kyckling och galla. 


    Så jag förstår dig, vad du än äter så är ju risken stor att du äter något dåligt och kan behöva spy, sen kan du få vinterkräksjukan med, det kan man få även på sommaren det går tydligen en epidemi nu. Vart åt du lyckligen ifrån? För det stod i tidningen att de dragit in grillade kycklingar pga salmonella 


    Jag åt från guldfågeln men blev aldrig sjuk av den:)
  • Uriel
    salladen540 skrev 2024-06-25 09:57:10 följande:

    Att spy är hemskt, nu i midsommar åt jag grillad kycklingfilé och den var inte genomstekt, helt rosa inuti. Jag klöktes, och detta i form av snaps fick mig att söt senare på kvällen, jag låg över en toalett och hulkade, spydde upp en gulaktig massa med bitar med potatis och kyckling och galla. 


    Så jag förstår dig, vad du än äter så är ju risken stor att du äter något dåligt och kan behöva spy, sen kan du få vinterkräksjukan med, det kan man få även på sommaren det går tydligen en epidemi nu. Vart åt du lyckligen ifrån? För det stod i tidningen att de dragit in grillade kycklingar pga salmonella 


    Vad rolig du är som medvetet skriver triggande saker som absolut inte hjälper TS som har en svår fobi. Är du lika detaljerad i ditt trollande när det t.ex. gäller ormfobi?
  • Uriel
    Anonym3140 skrev 2024-06-25 11:50:35 följande:
    Jag åt från guldfågeln men blev aldrig sjuk av den:)
    Det är ytterst liten risk att bli sjuk av helt tillagad mat i Sverige
Svar på tråden Emetofobi