Inlägg från: Anonym (Morsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Morsan)

Sommarlov

Sommarlov är för många en härlig tid med ledighet och kompishäng. Min tonårsson har dessvärre svårt med kompisar och ingen tycks vilja hänga med honom. Hans kompis han bestämt med på midsommar hörde inte av sig eller ens svarade på samtal/sms trots att de bestämt kvällen innan. Sommarlovet har börjat med att endast sitta inne. Han säger att andra är bortresta eller lyckats få sommarjobb. Upplever inte att han är mobbad, under skoltid är han aldrig ensam. Men att han aldrig umgås med någon om dagarna gör så ont i mig. Känner mig stressad över detta. Vet att han vill umgås med vänner men säger att han inte vill. 

• Svar på tråden Sommarlov
  • Anonym (Morsan)

Han har litet umgänge. Umgås sällan med någon på fritiden. 

Läger skulle jag aldrig få iväg honom på. Har bokat in en veckas solsemester tillsammans, men den är längre fram. Jag har inget lärarjobb eller råd att vara hemma en hel sommar. Dessutom är problemet att han inte gärna vill umgås med mig. Pappa bor ca 25 mil bort, inte jätteengagerad, och han kommer att vara där minst en vecka i sommar. Tror inte det blir mer än så. Försöker få honom att tillsammans med min yngsta syster åka någonstans men ingen av dem verkar intresserade. 

• Anonym (Morsan)

Han har ingen arbetslivserfarenhet, vi har inga kontakter och han har inte åldern inne för ett kommunalt sommarjobb än. Annars är sommarjobb en jättebra grej så han kan tjäna sina egna pengar. Det är två av dem jag vet att han vill hänga med sommarjobbar. 

Som sagt, läger får jag inte honom till. Sett att fritidsgården anordnade. Han sa att han skulle hänga med vänner på sommarlove. Han sa det precis innan skolavslutningen med så jag köpte ett busskort åt honom med som inte kommer till användning .

• Anonym (Morsan)
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 14:18:51 följande:

När jag var barn bodde jag i ett litet samhälle med ett utomhusbad. Jag och flera vänner brukade gå ofta och bada där om dagarna.
    Visserligen var priset mycket billigare då, inträde ca. 10 kronor för barn och sedan ca 20 när man räknades som vuxen. Ingen aning om hur mycket man får betala nu...

Men det var faktiskt värt att tillbringa lite tid och bada under de dagar som det var fint väder. Även när det regnade badade vi. :)
    Kanske är mycket dyrare med inträde på badhus nuförtiden i och för sig...

Om han har en cykel, uppmuntra honom om att ta en cykeltur någonstans. 

Även om han inte har någon att umgås med, så kan det nog vara kul att ta en cykeltur själv.
    Tycker han om djur? Kolla om han kan vara hund- eller kattvakt åt någon där ni bor kanske.

Problemet är mer han inte verkar ha vänner och har svårt att få tummen ur att göra något på egen hand. Han umgås nästan aldrig med någon på fritiden. 

Ska uppmuntra honom till att cykla. Bra idé. 

Han är allergisk mot pälsdjur så passa djur är tyvärr ingen god ide just i detta fallet. 

Svar på tråden Sommarlov