• Anonym (Morsan)

Sommarlov

Sommarlov är för många en härlig tid med ledighet och kompishäng. Min tonårsson har dessvärre svårt med kompisar och ingen tycks vilja hänga med honom. Hans kompis han bestämt med på midsommar hörde inte av sig eller ens svarade på samtal/sms trots att de bestämt kvällen innan. Sommarlovet har börjat med att endast sitta inne. Han säger att andra är bortresta eller lyckats få sommarjobb. Upplever inte att han är mobbad, under skoltid är han aldrig ensam. Men att han aldrig umgås med någon om dagarna gör så ont i mig. Känner mig stressad över detta. Vet att han vill umgås med vänner men säger att han inte vill. 

• Svar på tråden Sommarlov
  • Anonym (Vänner)

Har han vänner annars?

Hur ser hans umgänge ut i övrigt? 

Hur har ni föräldrar planerat inför sommaren. Exempelvis ska barnet åka på läger eller liknande. Det kan ju vara som sonen säger att folk faktiskt är bortresta eller har sommarjobb. Frågan är varför ni inte planerat upp sommaren i förväg 

• Anonym (Morsan)

Han har litet umgänge. Umgås sällan med någon på fritiden. 

Läger skulle jag aldrig få iväg honom på. Har bokat in en veckas solsemester tillsammans, men den är längre fram. Jag har inget lärarjobb eller råd att vara hemma en hel sommar. Dessutom är problemet att han inte gärna vill umgås med mig. Pappa bor ca 25 mil bort, inte jätteengagerad, och han kommer att vara där minst en vecka i sommar. Tror inte det blir mer än så. Försöker få honom att tillsammans med min yngsta syster åka någonstans men ingen av dem verkar intresserade. 

• Anonym (M)

Har ni peppat/hjälpt honom att söka sommarjobb?
    önskar mina föräldrar hade hjälpt mig med det som tonåring. De flesta får faktiskt jobb via kontakter, speciellt innan man hunnit få arbetslivserfarenhet.

Likaså hade ni kunnat planera in ett läger för honom av något slag?

• Anonym (Vänner)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-06-24 12:29:23 följande:

Han har litet umgänge. Umgås sällan med någon på fritiden. 

Läger skulle jag aldrig få iväg honom på. Har bokat in en veckas solsemester tillsammans, men den är längre fram. Jag har inget lärarjobb eller råd att vara hemma en hel sommar. Dessutom är problemet att han inte gärna vill umgås med mig. Pappa bor ca 25 mil bort, inte jätteengagerad, och han kommer att vara där minst en vecka i sommar. Tror inte det blir mer än så. Försöker få honom att tillsammans med min yngsta syster åka någonstans men ingen av dem verkar intresserade. 

Jag tänker på sånt som varför saknar han ett sommarjobb t ex? 

Man planerar väl sommarlovet innan sommaren börjar. Jag mådde dåligt i tonåren och för mig var det otroligt viktigt att ha ett sommarjobb. Om jag inte jobbade så kunde jag även gå på dagläger och träffa människor med samma intressen som jag själv. Detta planerades i förväg. 

Så jag uppmuntrade inte dig att sitta och hänga med din son hela sommarlovet utan han kanske just behöver struktur och någon som säger att det här ska vi göra. 

• Anonym (Morsan)

Han har ingen arbetslivserfarenhet, vi har inga kontakter och han har inte åldern inne för ett kommunalt sommarjobb än. Annars är sommarjobb en jättebra grej så han kan tjäna sina egna pengar. Det är två av dem jag vet att han vill hänga med sommarjobbar. 

Som sagt, läger får jag inte honom till. Sett att fritidsgården anordnade. Han sa att han skulle hänga med vänner på sommarlove. Han sa det precis innan skolavslutningen med så jag köpte ett busskort åt honom med som inte kommer till användning .

• Anonym (hänga)
    Anonym (Vänner) skrev 2024-06-24 12:20:37 följande:

Har han vänner annars?

Hur ser hans umgänge ut i övrigt? 

Hur har ni föräldrar planerat inför sommaren. Exempelvis ska barnet åka på läger eller liknande. Det kan ju vara som sonen säger att folk faktiskt är bortresta eller har sommarjobb. Frågan är varför ni inte planerat upp sommaren i förväg 

Det är ju den här planeringen som gör att ungdomar idag får så svårt att umgås bara spontant med varandra. De blir uppbokade på diverse saker hela sommaren och hinner då inte hänga hemma och ta dagen som den kommer med en kompis. 

När jag var tonåring så var de flesta hemma under sommaren, med någon/några veckors aktiviteter eller resor med familjen. Resten av tiden hängde vi tillsammans, gick till stranden, var hemma hos varandra, gick på stan, sov över hos varann. Och vi kunde vara spontana och umgås på ett enkelt sätt som barn idag inte ges tillfälle till.

Men föräldrar idag verkar känna det som sin plikt att se till att varenda minut av barnets uppväxt är strukturerad, planerad och kontrollerad av föräldrarna. Och då ges inte mycket utrymme för umgänge på barnens egna villkor. 
  • Anonym (Vänner)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-06-24 12:44:03 följande:

Han har ingen arbetslivserfarenhet, vi har inga kontakter och han har inte åldern inne för ett kommunalt sommarjobb än. Annars är sommarjobb en jättebra grej så han kan tjäna sina egna pengar. Det är två av dem jag vet att han vill hänga med sommarjobbar. 

Som sagt, läger får jag inte honom till. Sett att fritidsgården anordnade. Han sa att han skulle hänga med vänner på sommarlove. Han sa det precis innan skolavslutningen med så jag köpte ett busskort åt honom med som inte kommer till användning .

Och bara för han inte har några arbetslivserfarenheter och inga kontakter så sökte han inte några jobb? Ser massa barn som annonserar ut att de klipper gräset hos folk, tvättar fönster och bilar. Dessa barn har massa jobb. Han får inte mer erfarenheter av att inte arbeta
  • Anonym (hänga)
    Anonym (Vänner) skrev 2024-06-24 12:58:52 följande:
    Och bara för han inte har några arbetslivserfarenheter och inga kontakter så sökte han inte några jobb? Ser massa barn som annonserar ut att de klipper gräset hos folk, tvättar fönster och bilar. Dessa barn har massa jobb. Han får inte mer erfarenheter av att inte arbeta
    Hur vet du att de barnen som annonserar faktiskt får jobb? Och om de tvättar bilen åt en granne en gång på en sommar. Räknas det verkligen som ett jobb då?

Faktum är att det är jättesvårt för ungdomar att få jobb idag. De flesta väljer äldre ungdomar, eller vuxna som är arbetslösa. Varför välja en 16-åring om de kan få en vuxen. Så de som får jobb som unga tonåringar är oftast genom föräldrars kontakter. 
  • Mrs Moneybags

Hur gammal är han? 

Jag har haft lite samma med min son, men jag tog kontakt med några andra föräldrar i klassen och sa att min son bara måste aktiveras och det var inte helt överraskande att de hade samma problem. Så nu är de tillsammans några killar i klassen och spelar fotboll en bit härifrån. Första veckan satt han mest hemma och stirrade på telefonen. Jag fick panik! Jag tycker man kan sträcka ut en hand till andra föräldrar, för det är säkert så att din son inte är ensam om att sitta hemma och uggla mot sin vilja. 

De är också lite svåra att få igång just av den anledning som någon skrev ovan, att allt redan är bokat och arrangerat åt dem året runt. Man får kicka igång dem tillsammans med andra föräldrar. Turas om att åka iväg och bada, ta med dem på aktiviteter efter jobbet osv. Till slut börjar de höra av sig själva till varandra. Jag har lite tur att jag kan jobba hemifrån så jag kan fixa lunch om de kommer hit och då blir det liksom en hållpunkt under dagen. Sedan skickar jag ut dem till badet eller något annat. 

Min son är snart 13. 

• Anonym (M)

När jag var barn bodde jag i ett litet samhälle med ett utomhusbad. Jag och flera vänner brukade gå ofta och bada där om dagarna.
    Visserligen var priset mycket billigare då, inträde ca. 10 kronor för barn och sedan ca 20 när man räknades som vuxen. Ingen aning om hur mycket man får betala nu...

Men det var faktiskt värt att tillbringa lite tid och bada under de dagar som det var fint väder. Även när det regnade badade vi. :)
    Kanske är mycket dyrare med inträde på badhus nuförtiden i och för sig...

Om han har en cykel, uppmuntra honom om att ta en cykeltur någonstans. 

Även om han inte har någon att umgås med, så kan det nog vara kul att ta en cykeltur själv.
    Tycker han om djur? Kolla om han kan vara hund- eller kattvakt åt någon där ni bor kanske.

• Anonym (Morsan)
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 14:18:51 följande:

När jag var barn bodde jag i ett litet samhälle med ett utomhusbad. Jag och flera vänner brukade gå ofta och bada där om dagarna.
    Visserligen var priset mycket billigare då, inträde ca. 10 kronor för barn och sedan ca 20 när man räknades som vuxen. Ingen aning om hur mycket man får betala nu...

Men det var faktiskt värt att tillbringa lite tid och bada under de dagar som det var fint väder. Även när det regnade badade vi. :)
    Kanske är mycket dyrare med inträde på badhus nuförtiden i och för sig...

Om han har en cykel, uppmuntra honom om att ta en cykeltur någonstans. 

Även om han inte har någon att umgås med, så kan det nog vara kul att ta en cykeltur själv.
    Tycker han om djur? Kolla om han kan vara hund- eller kattvakt åt någon där ni bor kanske.

Problemet är mer han inte verkar ha vänner och har svårt att få tummen ur att göra något på egen hand. Han umgås nästan aldrig med någon på fritiden. 

Ska uppmuntra honom till att cykla. Bra idé. 

Han är allergisk mot pälsdjur så passa djur är tyvärr ingen god ide just i detta fallet. 

• Anonym (Vänner)
    Anonym (Morsan) skrev 2024-06-24 15:30:16 följande:

Problemet är mer han inte verkar ha vänner och har svårt att få tummen ur att göra något på egen hand. Han umgås nästan aldrig med någon på fritiden. 

Ska uppmuntra honom till att cykla. Bra idé. 

Han är allergisk mot pälsdjur så passa djur är tyvärr ingen god ide just i detta fallet. 

Finns det någon ADD eller något som gör att dessa svårigheter finns? 
  • Anonym (L)

Var bor ni? I Stockholm brukar det finnas träffpunkter och kurser under sommaren för ungdomar. Har fritidsgården som du nämner andra aktiviteter i sommar? 

Man måste vara aktiv själv för att upprätthålla vänskaper i tonåren. Hörde han av sig själv till kompisen vid midsommar? 

• Anonym (B)

Hur gammal är gossen? 

• Anonym (Mamma)

Mina tonåringar har jobbat, enkla jobb sedan de var 15.
    Just nu har vi minstingen med i sommarstugan ( det är världens håla om man är tonåring) Med en kompis är det nu förvandlat till träningsläger.
    Som mamma måste du nog hjälpa din son framåt.
    Kan pappan ta sin del av att hjälpa grabben?

• Anonym (Prova pa?)

Har han kusiner eller nastkusiner i passande alder, sa att ni kan fa till nan aktivitet med nagon av dem? 
    Nar mina barn var yngre fanns det ofta gratis "prova pa" aktiviteter runtom i stan, prova pa tennis, prova att rida, prova squash, testa att fiska, skateboard osv. Googla och se om det finns i er stad. 
    Finns det nagot han ar intresserad av, som att bygga robotar av lego, snickra, programmera? Beroende pa vad han ar intresserad av sa kop nagot extra till den hobbyn, sa att han har nagot roligt aven om han "bara" rakar sitta inne.
    Hall aven ogonen oppna for eventuella sommarjobb som kanske dyker upp. I den aldern stadade jag nagra veckor pa ett foretag, sa visst finns det jobb for 15-16-aringar (aven om jobben kanske ar fa). 
    Kanner du nagon som har ett intressant jobb han kanske kan folja med pa en dag (utan betalning), som en upplevelse? Bagare, rormokare, fotograf, lastbilschaffor, lekland eller vad det nu kan vara?
    Sen kanske det ar sa att alla faktiskt ar bortresta eller sommarjobbar. Skriv en lista over alla tankbara kompisar och fraga honom vad var och en av dem gor. Det kanske trots allt finns nagon som ar ledig, men att bada ar for lata for att ta initiativ? Da kan du ju hjalpa genom att t ex. erbjuda att kora dem till stranden eller annan passande aktivitet, for att fa igang umganget.

• Anonym (Dotter 16)

Min dotter har inga vänner att umgås med på fritiden. Men själv så försöker jag se till att vi hittar på nåt kul både när jag har semester och även efter jobbet så mycket som det går på sommaren.

Nu i sommar har hon fått feriejobb 3 veckor så då är hon inte hemma hela dagarna själv till jag kommer hem. 

Svar på tråden Sommarlov