• Anonym (The kaka)

Sambon lär ungarna döda sniglar

Sambon när våra barn att klippa sönder och stampa ihjäl mördarsniglar som vi har i gräsmattan. Numera springer 4-åringen och säger ?snigel vi måste trampa på den innan den äter upp våra blad?. Överreagerar jag som tycker detta är fruktansvärd dålig barnuppfostran?

• Svar på tråden Sambon lär ungarna döda sniglar
  • Spucks

Vad tycker du ska vara alternativet, TS? Att sniglarna får förstöra er trädgård?

• Anonym (Lol)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 15:18:37 följande:
    Faktiskt ja. Fy fan vad jag hatar er människor som tror att ni har rätten att döda andra levande varelser på jorden förutom människan själva.
    Jag diskriminerar inte: Det finns absolut tillfällen när det är rätt att döda andra människor också. 
  • Anonym (dty)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 13:43:08 följande:

Folk som vill döda, o skyller på andra omständigheter, nej det är inte rätt. Jag mår skit när jag råkar döda en snigel eller insekt. Det finns vi som faktiskt värderar livet och ser andra lösningar är att vara neandertalare och tro sig ha rätten att döda.

Andra lösningar? att de förökar sig mer och mer, tar över fler odlingar som ska mätta människor? Istället för en snabb död. Om du gick på någon som rekommenderade salt skulle jag nästan förstå dock.
  • Anonym (L)

Det låter lite grymt men samtidigt är de ju skadedjur. Jag dödar dock inget djur medvetet, inte ens myggor eller flugor. Fångar och släpper ut dom igen. Jo ett djur dödar jag och det är fästing. 

• Anonym (Lepisma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 15:18:37 följande:
    Faktiskt ja. Fy fan vad jag hatar er människor som tror att ni har rätten att döda andra levande varelser på jorden förutom människan själva.

Men har du ingen aning om vad det innebär att en art är invasiv? Mördarsniglarna riskerar ju att på sikt slå ut tex den svarta skogssnigeln. Är det mer ok, tycker du, att människor planterar in främmande arter som slår ut ekosystem utan att ens försöka reparera misstaget? 

Det var att ta in de spanska sniglarna som var det stora sveket mot naturen - inte att motverka att de sprids och rubbar ekosystem. 

Du tycker så himla synd om den spanska skogssnigeln. Varför har du inte lika varma känslor för den svarta släktingen? 

• cosinus
    Anonym (L) skrev 2024-06-23 16:02:07 följande:

Det låter lite grymt men samtidigt är de ju skadedjur. Jag dödar dock inget djur medvetet, inte ens myggor eller flugor. Fångar och släpper ut dom igen. Jo ett djur dödar jag och det är fästing. 

Bor du där det är relativt lite mygg eller har du en ängels tålamod?

hade typ 20 bett på fotleder och ben igår efter att ha stått still på cykelvägen och pratat med en kompis och då var vi ändå i bebyggelsen och jag hade långa tights (de stack genom) Lyckades väl slå kanske hälften av myggen. inne klarar man sig ju bättre men har man väl dräpt en shitload ute redan för att de äter på en orkar man liksom inte skona de som tagit sig in. 

Jag dödar mygg, knott, broms, spindlar som inte samarbetar för att räddas ut, getingar som tagit sig in. Fästingar finns i teorin men jag har aldrig sett någon själv här uppe. Sniglar har vi inte heller, mördarsniglar hade jag ju behövt dräpa om vi haft men glad jag slipper. Tycker de verkar sjukt äckliga.

• Anonym (H)

Jag hade inte gjort det. Lite makabert att en 4-åring går runt och dödar djur. Tänker att ett barn inte riktigt ser skillnad på skadedjur och icke skadedjur - utseendemässigt såklart, men inte gärningsmässigt

• Anonym (Hej)
    Anonym (Lepisma) skrev 2024-06-23 14:35:11 följande:
    Silverfiskar bor inte i avloppet. 
    Det gör dom väl? Iallafall under golvbrunnen och äter avlagringar.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-06-23 14:54:53 följande:
    Du dödar inte mygg heller gissar jag
    Nej det gör jag inte, visst det händer av misstag ibland. Men aldrig med flit.
Svar på tråden Sambon lär ungarna döda sniglar