• Anonym (The kaka)

    Sambon lär ungarna döda sniglar

    Sambon när våra barn att klippa sönder och stampa ihjäl mördarsniglar som vi har i gräsmattan. Numera springer 4-åringen och säger ?snigel vi måste trampa på den innan den äter upp våra blad?. Överreagerar jag som tycker detta är fruktansvärd dålig barnuppfostran?

  • Svar på tråden Sambon lär ungarna döda sniglar
  • Anonym (Mimo)

    Mördarsniglar är en invasiv art som inte hör hemma i Sverige och som förstör grödor. Så jag tycker det är helt ok att lära barnen att ta död på dem på ett sätt som är smärtfritt. Att klippa dem itu är det bästa och snabbaste sättet.

    Men samtidigt ska ni ju lära barnen att det endast gäller dessa sniglar och inte alla andra djur och insekter i trädgården.

    Jag gissar att du smäller ihjäl flugor som kommer in och det är samma sak här. Jag har lärt mina barn att ute i naturen dödar man inga insekter och djur men inne så kan man ta dammsugaren eller flugsmällan om man inte kan eller vågar släppa ut dem.

  • Anonym (Hmm)

    Tycker du är fin!


    Folk som vill döda, o skyller på andra omständigheter, nej det är inte rätt. Jag mår skit när jag råkar döda en snigel eller insekt. Det finns vi som faktiskt värderar livet och ser andra lösningar är att vara neandertalare och tro sig ha rätten att döda. Det går emot alla vibrationer. Förstå vibrationerna, lös problemet utan att döda liksom. Allt annat är smutsigt. Förutom när det kommer till människor, för de har alla redskap som de behöver och ändå njuter av att döda eller orsaka lidande. Där kan man stoppa vibrationerna rakt av.

  • Anonym (dty)

    Det känns brutalt men de är invasiva och ska dö direkt vid klippning. Göra fällor med öl brukar rekommenderas även.

  • Anonym (Peg)
    Anonym (The kaka) skrev 2024-06-23 13:34:46 följande:
    Sambon lär ungarna döda sniglar

    Sambon när våra barn att klippa sönder och stampa ihjäl mördarsniglar som vi har i gräsmattan. Numera springer 4-åringen och säger ?snigel vi måste trampa på den innan den äter upp våra blad?. Överreagerar jag som tycker detta är fruktansvärd dålig barnuppfostran?


    Väx upp!

    Sniglar är skadefjur.

    Vad ska du klaga på hör äst? Att din man dödar silverfiskar och vägglöss?
  • Anonym (Peg)

    Jag skulle vilja vända på det och säga att det din man lär barnen är precis sådant de behöver lära sig.

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lepisma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 14:32:00 följande:

    I vilket fall som helst, så varför dödar du silverfiskar? Varför ser du inte till att avloppet inte är attraktivt för dom. Du har lågt Iq om du slåss mot silverfiskar.


    Silverfiskar bor inte i avloppet. 
  • Anonym (Peg)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 14:32:00 följande:

    Kanske dom är. Men de existerar och så även har lika stor rätt att leva som du. Du är en människa och bidrar till miljöföroreningar med. Du är med en invasiv art på jorden, (ett skadedjur) Får man bara döda dig rakt av då med eller, vad säger du då? Lagar ? Jävla bullshit. Hycklare, narcissist och lögnare. 


    I vilket fall som helst, så varför dödar du silverfiskar? Varför ser du inte till att avloppet inte är attraktivt för dom. Du har lågt Iq om du slåss mot silverfiskar.


    Den typen av inställning som gör att många människor knappt kan gå utanför dörren utan att få ångest.

    Att människor dödar skadedjur som försämrar livskvaliteten är helt i sin ordning. Sluta dalta och lev istället.
  • Anonym (Lepisma)

    Berätta för barnen om invasiva arter och varför det är så viktigt att döda dessa och att det faktiskt är att vara rädd om naturen. 


    - Invasiva främmande arter kan orsaka stor skada på miljön. Sverige arbetar i första hand förebyggande för att minska riskerna.


    Invasiva främmande är arter som med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda.


    Det är ett av de största hoten mot biologisk mångfald i Sverige och globalt och antalet främmande arter som blir invasiva ökar från år till år. 


    Det här är ett komplext miljöproblem där alla behöver hjälpa till och samarbeta för att vi ska kunna rå på det. Bäst stoppar vi de invasiva arterna genom att arbeta förebyggande, så att de inte kommer till Sverige eller sprids inom landet. De som ändå kommer hit måste snabbt upptäckas och bekämpas.


    https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/


  • Anonym (Lol)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-06-23 13:43:08 följande:

    Tycker du är fin!


    Folk som vill döda, o skyller på andra omständigheter, nej det är inte rätt. Jag mår skit när jag råkar döda en snigel eller insekt. Det finns vi som faktiskt värderar livet och ser andra lösningar är att vara neandertalare och tro sig ha rätten att döda. Det går emot alla vibrationer. Förstå vibrationerna, lös problemet utan att döda liksom. Allt annat är smutsigt. Förutom när det kommer till människor, för de har alla redskap som de behöver och ändå njuter av att döda eller orsaka lidande. Där kan man stoppa vibrationerna rakt av.


    Vibrationer? Grät du över älgarna som sköts på Södermalm också?
Svar på tråden Sambon lär ungarna döda sniglar