• Anonym (Tyra)

Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?

Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 00:36:24 följande:
    Lite av en elefant i en porslinsaffär. Jo, jag har lite svårt att se de briljanta med att socialtjänsten omhändertar 20 barn, varav det visat sig att bara 1 barn faktiskt blir utsatt i hemmet av sina föräldrar. Vem tar hand om de 19 andra och deras föräldrar? Vad får de för stöd efteråt?
    Spoiler alert! Ingen hjälp alls från Soc. Och även om de hade velat hjälpa är ju barnen kombinerat skiträdda för dem och pissförbannade på dem. (Och vi föräldrar också.) Alltså, Soc använde rätt mycket våld när de tog barnen (barnen klamrade sig fast, hårt). Knappast att barnen skulle vända sig till de som gjort så för att be om stöd. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Kritisk förälder) skrev 2024-06-23 01:13:55 följande:
    Jag förstår. Det förtroendet är förstås förbrukat. De (soc) tycks tro att det skulle råda något slags status quo om deras omhändertagande inte skulle resultera i ett parmanent LVU, utan att barnen återbördas till sina föräldrar. De fattar inte att såväl barn som föräldrar lider stort trauma. De tror att de har "skyddat" barnen. 

Jag tror att många på Soc fattar det, men inte tillräckligt många. 

Idag har vi läkarintyg på att den vård barnen behöver bland annat är att få vara hemma med sina föräldrar. Ironiskt, eller hur? 

• Anonym (Tyra)
    MrsPJ skrev 2024-06-23 00:58:02 följande:

Var får alla det här ifrån? Att barn bara plockas hit och dit hur lättvindigt som helst? Nu senast så lät man föräldrarna få ha kvar sin 9 veckor gamla bebis TROTS att en RÄTTSLÄKARE skrivit under på att de skador bebisen har (flertalet frakturer som nu hämmar barnets motorik), tillfogats av en annan person. Och föräldrarna har endast kommit med den genomskinliga ursäkten att de haft bebisen i bärsele för hårt åtdragen. Men absolut, soc går in här och var och bara tar ungarna hej vilt. Jag skulle säga att det borde vara lättare än det är. Mitt enda argument är Lilla hjärtat och det bör räcka. Men barnets rätt i Sverige betyder egentligen föräldrarnas rätt i lång fall. 

Från mitt eget liv. 

Rätt många inom vård och omsorg uttryckte att barnen INTE borde tas ifrån oss. Någon varnade till och med uttryckligen för att det kunde skada dem. Det struntade Soc i. De hade bestämt sig. 

Sen tror jag ju inte att Soc tar barn hit och dit på måfå. Mina barn, tex, mådde dåligt och hade ett avvikande beteende. Men deras mående berodde inte på oss föräldrar (idag har vi läkarintyg på att barnen behöver oss) utan på saker som vi inte kunde påverka, tex sjukdom som vården då ännu inte lyckats diagnosticera. 

Och parallelt med att detta händer min familj uppdagas fallet med flickan som druckit ättika. Socialtjänsten måste få mer resurser! De har idag befogenheter som sträcker sig långt utanför deras kompetens. Socialtjänsten måste bli en arbetsplats där många duktiga och erfarna vill jobba - inte ett skitställe som nyutbildade passerar i jakten på bättre jobb. 

Det måste krävas att beslut om drastiska åtgärder tas av team med personer med olika proffessioner (tex psykolog läkare och socionom). Idag är tyvärr Socialtjänsten en dysfunktionell och rättsosäker organisation. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (För sent) skrev 2024-06-23 15:16:03 följande:
    Jag vet inte om alla omgångar. Vi flyttade 12 gånger innan jag fyllde 15, till lika många kommuner.  Jag kan ju gissa varför. Jag vet att jag berättade flera gånger för lärare och jag vet också att de gjorde precis det ts förespråkar - talade med min pappa. Ett par dagar senare flyttade vi igen, varje gång. Och så blev någon straffad, jag eller syskon. Så jag slutade berätta till slut. 

Jag är så ledsen för vad du och dina syskon tvingades genomleva! Man undrar om lärarna kontaktade Soc. 

Det är det här som är så himla skevt. Samtidigt som mina barn felaktigt omplacerades och for väldigt illa av det finns det barn som du och dina syskon där man inte gör något. Och istället för att hjälpa de som behövde hjälp la de tid och resurser på att skada mina barn. 

Vi drabbades strax efter att det tragiska fallet med flickan som drack ättika uppdagades. Jag har funderat på om det påverkade Soc att göra som de gjorde med oss - att de var så rädda att missa något att de liksom tappade tankeförmågan. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Felfel) skrev 2024-06-23 22:40:08 följande:
    Och att sluta barn ur famnar med våld är också i grunden fel. Gör man det och det faktiskt är fel dessutom förstår jag inte hur man är funtad om man går hem och sover gott sen. 

Jag har funderat mycket på det. Hur kan vår handläggare leva med sig själv efter vad hon har gjort. Men grejen är att Soc in i det sista hävdade att vi föräldrar gjorde fel och var tvugna att ändra oss (trots att psykologerna, och sen även läkare, sa tvärtom). Jag tror att de ljög för sig själva för att stå ut, helt enkelt. (Eller så var de bara jäkligt inkompetenta och korkade.) 

Vi har gott hopp att få Soc kritiserade av IVO. Men ersättning för lidande och förlorad arbetsinkomst vet jag inte om man kan få när det är Soc. som gjort fel. Jag skulle ju önska att de ansvariga blev personligen ställda inför rätta och straffade, som vem som helst annars som stalkar, trakasserar och är våldsam mot barn skulle bli.  

• Anonym (Tyra)
    Anonym skrev 2024-06-24 15:03:14 följande:
    Lycka till med att få rätt hos IVO... och ersättning kan du se dig i stjärnorna efter.

Det är en skam att det ens får heta socialTJÄNST när de mest förstör och förödar där de drar fram.

Vissa soctanter ljuger så de tror sig själva. Det bästa man kan göra när man får en sån kärring på halsen är att be att få denna utbytt. Det lyckades iaf jag med. Sen blev det ordning och reda.
    Dessvärre kan jag inte berätta så mycket men kan säga som så att hennes egna ungar var föremål för samma myndighet när de var minderåriga. Det fick jag veta via min advokat, som hjälpte mig att slippa LVU-domen som kärringsatan försökte få verkställd.

Tråkigt att höra att du har liknande erfarenheter!

Enligt insatta vi haft kontakt med begicks flera formella fel, så vi har ändå visst hopp om IVO. Det är ju det sjuka här, att man inte kan stoppa Soc när de håller på ens när de bryter mot reglerna. Systemet är extremt rättsosäkert, och de som drabbas är barn. 

För oss var en del av problemet att ärendet mycket snabbt blev en chefsfråga. Det var alltså chefen + handläggaren som var på mötena. Att byta handläggare kändes därför meningslöst och vi var också fruktansvärt rädda att reta upp dem. De kunde ju göra vad som helst! Vi stod helt maktlösa när de gjorde illa våra barn. 

Men för att knyta an till TS fråga anser jag ändå att Soc behöver kunna omhänderta, och förhöra, barn. Problemet är hur organisationen ser ut och den skriande bristen på kompetens. De instruktioner vi fick av Soc gick i flera fall tvärt emot den moderna forskning vi läst och de råd vi fått från psykologer och andra experter. Soc hade noll koll. Men det är de som bestämmer. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Felfel) skrev 2024-06-25 08:55:30 följande:
    Jag blir så ledsen att läsa det du beskriver. Också av skälet att det får mig att fundera över hur de barn som omhändertas på rätt grunder ändå upplever omhändertagandet.

Det är klart att det då är viktigt att de kommer bort från förövaren, men behandlas de också dåligt i samband med det kan det ju bli total katastrof - om de liksom upplever att både hemmet och samhället behandlar dem illa. Vem finns då kvar att lita på?
    Jag har tänkt detsamma. Och jag har tänkt att om jag hade varit ensamstående och utan socialt nätverk - då hade jag förmodligen inte klarat av att kämpa. De hade fått köra mig till psykakuten, faktiskt. Och mina barn hade hamnat i ett familjehem av den anledningen att Soc stressat sönder deras mamma. 
  • Anonym (Tyra)
    nihka skrev 2024-06-26 21:38:43 följande:

Social myndigheter omhändertar inte barn elller någon annan "hur som helst" utan verksamheten är reglerad i lag.

Grejen är att Soc kan bryta mot de där lagarna och som förälder är det omöjligt att stoppa dem. Det man kan göra är att få dem kritiserade av IVO - efteråt. Men det hjälper ju inte barnet. Gjort är gjort. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (N) skrev 2024-06-26 22:10:58 följande:
    Varför skulle de bryta mot lagar. De vill barnets bästa de vill ej jävlas med folk
    Jag tror inte att de ville skada mina barn utan var helt enkelt alldeles för dåliga på sitt jobb för att förstå hur illa de gjorde. De tittade på barnen men förstod inte vad de såg och gjorde därför saker mot barnen som gjorde dem väldigt, väldigt illa. Många, både med personliga och proffessionella relationer till barnen försökte stoppa Soc, men de lyssnade inte på någon annan än anmälaren, inte ens på den psykolog de själva anlitade. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-27 00:29:53 följande:

En släkting är socialarbetare och hon säger att det absolut värsta med jobbet är alla de barn man måste lämna hos människor ( vårdnadshavare ) man VET att de far illa hos. Så otroligt många barn far illa och många gånger vet socialarbetaren detta men får/kan inte göra något pga brist på bevis. 
    Nej, de tar inte barn hur som helst. Vi läser ju i tidningarna var och varannan dag om barn som dött pga vårdnadshavare där socialen varit inkopplad men de inte kunnat agera pga lagar coh regler. 

Nu säger jag inte att just din släkting är en av de dåliga socialsekreterarna. Hon kan säkert vara bra. Jag vill framhålla att jag tror att de bra verkligen finns! Men ser jag till vårt fall så tror Soc fortfarande att vi är just en sån familj som du skriver om. Hade de fört sån statistik hade vi hamnat i kolumnen med inkompetenta föräldrar som de tyvärr inte kunde tvinga till något mer. Och om någon forskare tittar på deras rapport kommer hen också att få det intrycket, eftersom Soc inte nämner där hur illa barnen for av deras åtgärder. De totalmörkar sitt misslyckande. 

Det som i själva verket finns är en familj där barnen drabbats av sjukdom/ohälsa och som nu, sedan vi äntligen fått återgå till våra kontakter med vården, mår allt bättre. 

Att Soc är överbelastade och otillräckligt utbildade innebär tyvärr både att barn som borde få hjälp inte får det och att barn tas hur som helst. Och bestämmer sig Soc för något kan varken föräldrar, släkt, vård eller skola stoppa dem, även om samtliga ser att barnet skadas av det Soc gör. 

• Anonym (Tyra)

Jätteintressant att läsa era inlägg! Jag känner igen mycket och får helt klart en insikt - de använde ett formulär! Det är jättetydligt nu när jag ser tillbaka på det. De sa att de använde BBIC men berättade aldrig riktigt vad det var. Men när du pratar om folk som använder formulär in absurdum så inser jag ju att det var precis vad som hände och det var därför vi aldrig kunde nå fram med den information vi kände att de behövde. Det fanns inte utrymme för det i formuläret - för de hade helt fel formulär och vägrade byta. 

När vi jobbat med psykologer, även de Soc anlitade, gick det att ha riktiga samtal om barnen. De ställde relevanta frågor och förstod relativt snabbt ungefär vad problemet var. Men Soc valde att inte ta till sig den informationen. Den passade inte i den mall de valt för oss. 

Vi hade tex en som ställde massa frågor om gränssättning. Frågorna var helt irrelevanta för vår situation. Vi befann oss bla i en akut situation med plötsligt utbruten allvarlig beteendeförändring och så pratar de om hur vi skulle göra om vårt barn slängde godispapper på golvet. Men hejsan. Snacka om att helt ha missförstått situationen. Men detta skulle vi lägga drygt två timmar på istället för att vara med barnet som mådde dåligt. 

De påstod också att skolfrånvaron berodde på dålig gränssättning, något som experter sen när vi fick riktig hjälp helt avfärdade. Istället sa de åt oss att vi gjort helt rätt som släppt på kraven på barnen, att hälsa alltid går före skolarbetet och att skolan var de som skulle ställas högre krav på. Just detta har jag läst om fler familjer som råkat ut för - barn som inte orkar/klarar gå till skolan längre och Soc säger att det är föräldrarnas fel. 

Jag kan fortsätta i evigheter med exempel på precis det du skriver om (S) - folk som använder formulär och har slutat tänka själva. Det var jättetydligt att de istället för att med öppet sinne försöka ta reda på vad som var fel utgick från det standardformulär som ska följas när familjer har det problem som anmälaren fått för sig att vi hade. Och eftersom det var fel och de vägrade släppa sitt formulär såg de aldrig de verkliga problemen. Och det fanns inget sätt för varken oss, skolan eller vården att stoppa dem eller få in dem på rätt spår. 

Och det är som sagt det jag är skarpt kritisk mot - att Soc inte kan stoppas även om alla runt omkring ser att de är helt fel ute. 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (S) skrev 2024-06-27 08:55:58 följande:
    Jag har själv jobbat inom en sådan verksamhet. En form av familjestöd som börjar med telefonsamtal, anonymt. Sen erbjuds föräldrarna möjlighet till 5 enskilda samtal kring det som föräldrarna vill ha stöd kring. Orosanmälningarna från oss var faktiskt väldigt få....Föräldrarna registrerades överhuvudtaget inte.
    Vi hade även handledning med skol och förskolepersonal.
    Det är också socialtjänst men inte så som folk tänker det...
    Det ironiska är att det här var min bild av Soc innan allt hände - att de hjälper och stöttar. När vi först fick veta att de kopplats in tyckte vi att det var bra. Men när vi träffade dem insåg vi rätt fort att i vårt fall var de bara ett direkttåg till helvetet. 
  • Anonym (Tyra)
    Anonym (Felfel) skrev 2024-06-27 12:32:49 följande:
    Ja, det är ju vansinnigt. Soc borde lyssna på läkare och psykologer. Har de alltså på riktigt ingen sån dialog? Det är ju totalt galenskap.

De ska väl ha det egentligen men det funkade inte i vårt fall. Vid något tillfälle hade Soc helt missuppfattat vad vården sagt, om en jätteviktig sak. När vi påtalade det blev de bara skitsura. 

Jag tror att vi har ett par personer på Soc hos oss som är väldigt olämpliga för sina jobb. En av dem är nog chefen. Jag har bekanta som kommer i kontakt med Soc genom sina jobb som tyvärr inte var förvånade när vi berättade om det som hänt. 

Vi ska IVO-anmäla vårt ärende men man skulle nog behöva en översyn av hela organisationen. Hur gör man det (S)? 

• Anonym (Tyra)
    Anonym (S) skrev 2024-06-27 17:55:24 följande:
    Lämna in klagomål till din kommun först och främst om ni inte redan gjort det.

Sen är det IVO och JO som ni kan lämna in anmälan till.
    IVO är tillsynsmyndighet för vård och omsorg och JO är det allmänt för myndigheter. Båda utför tillsyn av socialtjänst.

Tack!

Anhöriga skrev brev till socialchefen (som inte lyfte ett finger för att hjälpa oss). Räcker det eller till vem ska en sån klagan ställas? 

Är det idé att anmäla både till JO och IVO? 

Svar på tråden Är det verkligen rimligt att SOC bara kan omhänderta barn hur som helst?