Inlägg från: Anonym (ADHD-kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ADHD-kvinna)

Behöver man vara framgångsrik för att ha barn?

Anonym (Avensjukan) skrev 2024-06-23 12:29:37 följande:

Jag tror faktiskt att barn skulle jag ha ork till eftersom det är inte samma sak som skola. Om jag verkligen vill nåt brinner jag för det, och skolan krävdes mycket intryck och att jag skulle fokusera som jag hade svårt med. Och jag har bra tålamod när det gäller barn

Det kan du inte veta. Jag har samma diagnoser som du och jag har barn. MEN, jag gjorde gymnasiet med bra betyg och studerade på högskolan. Var precis klar när jag blev gravid med 23.  

Det är mycket ansträngande att ha barn. Och det är inte som gymnasiet - bara tre år - utan det är minst 18 år. Egentligen hela livet. Generellt så är nog de flesta 20-åringar inte är tillräckligt mogna. Men, om man hittills har klarat saker och ting, så kanske man klarar det också. 

Men du tyckte att gymnasiet blev för mycket. Då är det STOR risk att det blir för mycket för dig att ha barn. Du bör vänta tills du är lite äldre. Iom att du har dessa svårigheter så finns det ju risk att du får ett barn som har ADHD och/eller autism. Det fick jag. Jag har två barn med diagnos. Och två pappor som inte orkade med riktigt, så att jag fick ta det mesta själv. Allt detta kan alltså komma till och göra det mycket värre. 

Men, en annan sak som ska finnas är ju - kan du försörja dig själv, respektive ni två tillsammans? Och då menar jag inte att bara han jobbar. Är han HELT med på att skaffa barn? Har ni varit ihop tillräckligt länge så att er relation är stabil och det finns bra chans att ni håller ihop på sikt? Om svaret till NÅN av dessa frågor är nej, så bör du glömma detta just nu. 

Svar på tråden Behöver man vara framgångsrik för att ha barn?