Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

Hur börja spara pengar?

Anonym (TS) skrev 2024-06-22 14:14:57 följande:
    Sambon har ca 38 000:- efter skatt inkl. barnbidrag etc. 
    Jag har ca 31 000:- efter skatt inkl. barnbidrag etc.
    Har inte läst hela tråden, men har sett att många påstår att ni ska spara på än det ena, än det andra. Det kan man såklart göra om man vill, men problemet går ju även att angripa i andra änden. Om ni skulle se över era inkomster istället. 31 tkr efter skatt är ju sannerligen ingen hög lön. 38 tkr är bättre, men inte jättehögt det heller. Om du höjer din lön till 43 tkr efter skatt och din sambo likaså har ni helt plötsligt 17 tkr mer att röra er mer per månad. Det gör stor skillnad på totalen. Det är över 200 tkr per år. 

När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn. 
  • Challenger
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-22 17:32:05 följande:
    Och ändå är 34 000 väldigt nära medianen. I höstas var den 34 200.

Jättekonstigt att då påstå att 31 000 respektive 38 000 EFTER skatt inte är någon "särskilt bra" lön. Givetvis beror det på vad man jobbar med, ens erfarenhet, och hur ens övriga arbetsvillkor ser ut etc. Men när snittlönen i Sverige är drygt 34 000 FÖRE skatt kan man omöjligt påstå att en liknande summa EFTER skatt inte är bra, om man inte vet något mer om jobbet än så.
    Vet inte varifrån du hämtar dina uppgifter men enligt SCB låg medellönen år 2022 på 41.500 för kvinnor och 42.600 för män. För 2024 skulle jag tippa på att den ligger 7-8% högre i snitt. 
    www.borskollen.se/medellon-medianlon-sverige

Kan det vara så att du istället tittat på medelinkomst och inte medellön?
    Vad som är en bra eller vad som är en dålig lön är ju dessutom väldigt individuellt. Det beror på saker som utbildning, yrke, erfarenhet, ålder och ort. 
  • Challenger
    Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:

Vi har 80 k netto i inkomst, och ett barn som flyttar hemifrån till hösten.

Jag vill ge några exempel på hur vi lever, som kanske förklarar skillnaden.

- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.

- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.

-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.

- restaurang, nöjen och inträden totalt får kosta 3000 kr/månad

- vi har bara en betalstreamingtjänst aktiv åt gången.

- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.

- vi lagar våra datorer och köper kort för uppgradering

- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker

Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring. 
    De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder. 
    De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
    De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar. 

Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till. 
  • Challenger
    Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-22 22:09:27 följande:
    Läser du en gång till ser du kanske att jag skrivit om medianlönen - inte medellönen. Median är mer rättvisande.
    Jag tror inte att det blir speciellt stor skillnad. Lönerna i Sverige är så sammanpressade. Vad som däremot skapar skillnad är om man rensar och räknar om för de som arbetar deltid eller ej. De drar ned kraftigt. Likaså att inte titta på inkomst, då det då blir avdrag för föräldrapenning, sjukskrivningar m.m. Mest rättvisande är faktiskt att titta på vad folk faktiskt har i lön i snitt. Där är SCB det närmaste vi kan komma sanningen. 
  • Challenger
    Anonym (Jojo) skrev 2024-06-22 22:26:21 följande:
    Hur tänker du dig att TS ska göra för att öka sin inkomst? Det är liksom inget som händer bara sådär, i synnerhet inte när man redan kämpar med näsan nätt och jämt över vattenytan.
    Ett alternativ som ofta ger klirr i kassan är ju att byta jobb. Man kan börja där. 
  • Challenger
    EpicF skrev 2024-06-23 11:50:00 följande:
    Billig verkstad är inte alltid synonymt med skummaste som arbetar utan kvitton. 
    Min erfarenhet är att det är så. 75% av intäkterna går åt till skatt eftersom vi lever i ett högskatteland. Ska en verkstad arbeta billigt bygger det på att de inte betalar skatt. Att åka runt i en 10 år gammal skrothög och lämna in på auktoriserad verkstad blir sällan någon sparbössa. 
  • Challenger
    EpicF skrev 2024-06-23 11:55:36 följande:
    Det är lättare sagt än gjort. 
    Det är hundratusentals personer som börjar på nytt jobb varje år. Ser inte varför inte TS skulle kunna vara en av dem. 
  • Challenger
    Anonym skrev 2024-06-24 05:38:52 följande:
    Tio år gammal... skrothög?

Hur du behandlar bilar vet jag inget om, men det säger ju sig självt att om man "lyckas" göra en "skrothög" av en bil på tio år så är man en slarvpelle av guds nåde.
    Men det är ju bra för bilindustrin att er sort också finns.
    De allra flesta bilar som är 10 år gamla och som rullat 15-20 tusen mil har en gedigen felkodlista. 
    Det kostar flis att hålla rullande. Bara att renovera ACn kan i många fall motsvara en stor del av bilens hela värde. 
Svar på tråden Hur börja spara pengar?