Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:
Vi har 80 k netto i inkomst, och ett barn som flyttar hemifrån till hösten.
Jag vill ge några exempel på hur vi lever, som kanske förklarar skillnaden.
- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.
- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.
-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.
- restaurang, nöjen och inträden totalt får kosta 3000 kr/månad
- vi har bara en betalstreamingtjänst aktiv åt gången.
- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.
- vi lagar våra datorer och köper kort för uppgradering
- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker
Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring.
De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder.
De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar.
Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till.