Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 08:23:40 följande:
Resultatet blir ju detsamma. De kommer knappast avstå från en placering bara för att någon har NPF. Ts skrev att det är diagnoser som lyder under LSS och då snackar vi inte ADHD direkt (se nedan) men jag tror inte att ens det kommer vara ett hinder. Möjligen att de försöker hitta ett boende som kan ta personer med så kraftiga störningar men det lär vara svårt, alltså lär det bli ett vanligt HVB/SIS istället. Så det blir lite "ja vi vet om diagnoserna, vi är medvetna om följderna, varsågod här är en placering likt förbaskat".
LSS gäller för 1. personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3. personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2007-114-49_200711429.pdfDet är precis detta jag menar. Det var så de sa om mina barn, att det inte spelar någon roll om barnen har npf eller inte. För Soc gör det tydligen inte det - men för barnet spelar det ju jättestor roll!
Risken finns att Soc tar sina standardbeslut, trots att det inte rör sig om standardbarn (alla barn är så klart unika, men du förstår nog hur jag menar). Det är därför jag uppmanar TS att fråga om handläggaren är utbildad i npf (eller vad nu barnen har) och att kontakta en psykolog med den inriktningen. Soc kan göra som de känner för oavsett, men har TS en normalbegåvad handläggare lyssnar denna på en psykolog.
Vad beslutet blir återstår att se, men TS bör förvissa sig om att det är en person som vet vad den gör som tar det beslutet.