Inlägg från: Anonym (Samma här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma här)

Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!

Var också så himla orolig för detta. Sonen spårade ur totalt. Började röka cannabis och hänga med fel personer vid 15 år. Aldrig en lugn natt. Var ute hela tiden. Soc var inkopplade. Jag försökte få honom att gå på Maria ungdom vilket han gjorde men proverna  var positiva iaf ett år Typ. Han kände väl att det inte fick några konsekvenser. 

förrän polisen tog honom inne i stan, han fick bara ett strafföreläggande men efter det började proverna visa negativt. Men tror att det ger det som var vändpunkten. Efter gymnasiet gick han tekniskt basår och nu i höst ska han plugga på KTH. 

jag som inte ens trodde att hon skulle leva typ. 

Men just rädslan för att bli placerad som kille, att det skulle driva honom i fördärvet. Dels att han alltid umgicks med tjejer bara och jag inte tror att han skulle må bra där, men att det skulle kolla ännu mer skit av det. 

jag har själv bott på hvb hem vid 15-18 år. Och det var ingen som höll på med droger. Vi har som en familj i ett radhusområde. Vet inte om det finns såna bra ställen i dag. Men hoppas det. 

Var rädd hela hans uppväxt för soc, blev flera anmälningar och han har dessutom flera diagnoser som förvärrat allt. 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (N) skrev 2024-06-22 01:05:42 följande:

Sorry för OT men vad glad jag blev av att läsa att det gick bra för din son till slut.

Jag tror tyvärr inte att de flesta av dagens HVB är så, även om det säkert förekommer. Ungdomsbrottsligheten idag är så pass grov och det förekommer till och med rekrytering på boendena. 

Var kul att höra🌺💖 

Inte det gällande hemmen, verkar vara en sanning det. Hört väldigt många säga det. Så tråkigt. 
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 08:23:40 följande:
    Resultatet blir ju detsamma. De kommer knappast avstå från en placering bara för att någon har NPF. Ts skrev att det är diagnoser som lyder under LSS och då snackar vi inte ADHD direkt (se nedan) men jag tror inte att ens det kommer vara ett hinder. Möjligen att de försöker hitta ett boende som kan ta personer med så kraftiga störningar men det lär vara svårt, alltså lär det bli ett vanligt HVB/SIS istället. Så det blir lite "ja vi vet om diagnoserna, vi är medvetna om följderna, varsågod här är en placering likt förbaskat".

LSS gäller för 1. personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd, 2. personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller 3. personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2007-114-49_200711429.pdf

Menar du verkligen att det är kraftiga störningar? Ingen av dessa diagnoser är ju störningar. iaf inte autism eller if. 

sonen som jag skrev om har inga problem alls i dag med att sköta vardagssysslor och plugga, sökt eget sommarjobb som han fick och börjar på KTH till hösten.  Inte är det några kraftiga störningar där inte. han har autismliknande tillstånd och adhd, även hemiplegi  

däremot kan det bli svårt för en med autism som samtidigt har if exempelvis, jobbar själv på en lss-gruppbostad och alla där har stora behov av omvårdnad, stöd i deras vardagliga liv  

ville bara säga att behoven av hjälp ser olika ut och skriva när jag ser felaktigheter. 

• Anonym (Samma här)

glömde tillägga att det absolut är av vikt att soc skaffar sig kunskap om autism t.ex.  framförallt om det rör sig om flytt. 

varför ungdomar hamnar på glid finns det väl tusen anledningar till, men jag vet tex en ung kille på ett boende jag jobbade som drogs med i skiten och blev lurad av gängen. Ta droger och göra saker. Nu hade han en lindrigare IF med, och därmed ännu svårare med konsekvenstänk. 

skulle påstå att ett vanligt SIS enbart kan skada än göra nytta för en person med dessa diagnoser, och om dom inte begått nåt brott är väl ändå tanken att det ska bli BÄTTRE, inte sämre. 

jag tänker på min son om han hade hamnat där, tillstängt malplacerad. Har själv bott på paragraf 12-hem. Gamla SIS. Och även hvb.  Men nu är jag tjej och tror att klimatet är värre bland killar. 

Han har ändå alltid vart en mjuk kille, hade lite sociala svårigheter förr som han verkat tränat mkt på då han är väldigt social, har mkt vänner och lätt för att prata med folk. men han för säkert anstränga sig. 
    Han hade troligen tagit efter killarna vilket man märkte att han gjorde som yngre för att passa in, många med autism härmar andra/tar efter. Finns mkt att skriva om men att detnikte skulle vara av vikt att killarna har npf håller jag inte alls med om.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-06-22 09:16:18 följande:
    Jag menar jämfört med dels personer som inte har diagnoser men även vissa diagnoser. Autism är en gråskala, inte säkert man får LSS bara för att man har diagnosen för som jag förstår så ska diagnosen också påverka ens liv, beroende på vilket stöd man söker inom LSS. Inte alla måste ha ett boende t ex men kanske andra insatser. Så frågan är mer, har man en diagnos som visar kraftiga störningar eller ligger man bara i början av gråskalan? Det behöver ts inte berätta så klart, den biten känns inte så relevant att spekulera i faktiskt. Jag har aldrig uttalat mig om hur ts barn har det heller.

Nej precis, då förstår jag. 

vi fick alla insatser och sonen blev beviljad ktt (utökat fritids) och korttidsboende x antal timmar per månad. 

där sket det sig direkt, vi provade massor av ställen. Inget funkade. Alla bodde 6 pers med egna rum. det gav en liten känsla av hur det skulle vara att bo på hem. När han hade denna insats var han inte på glid, då har han bara ensam. Och vi behövde "återhämtning" 

det är ändå otroligt när jag tänker tillbaka på den tiden hur allt var, mot i dag. Man kan inte tro att det är samma person. 

i dag behöver han ingen stöd eller insatser. 

• Anonym (Samma här)

Blandade ihop SIS och hvb. Sorry 

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Peolinda) skrev 2024-06-22 09:41:54 följande:

Vi var chockade av den enorma okunskap vi möttes av på Soc. (BUP o elevhälsan håller med oss). Det är fruktansvärt upprörande och jag vet inte vad man ska göra för att få till en förändring. Just okunskapen om npf har ju lyfts i media av psykologer, men inget verkar hända i praktiken. 

Nu ska jag sluta spamma din tråd, TS. Jag blir upprörd eftersom Soc gjorde mina barn väldigt illa och vill att det blir allmänt känt hur dåligt läget är på den här otroligt viktiga samhällsfunktionen. 

Precis min erfarenhet med. Kan ta ett kortfattat exempel på vad som hände oss, sonen blev anmäld, eller vi blev orosanmälda då sonen hade en märklig lärare som frågade barnen om dom blivit slagna nån gång efter att ha läst en bok om en mormor som slagit sina barnbarn. Bara det är ju absurt att läsa för 6-åringar. Då frågor hon sonen om han fått en örfil nångång Varpå han tolkar det bokstavligt och svarar ja,  
    när jag frågar honom svarar han att han trodde att det var att fila med tops i öronen!!!! alltså 😳

jag bara skrattade och var helt säker på att soc inte skulle göra nåt av anmälan. Men jodå, dom gjorde en utredning på oss. Så jäkla mkt lidande i onödan då man var rädd att dom skulle få för sig saker. Men det lades ner sen, och läraren hade anmält 8 andra familjer med i klassen. Att man inte ser detta som utredare? 

Och förstår att sonen inte ens visste vad ÖRFIL var!!! 

ska också sluta ta över och skriva en massa saker om mig själv här 🌺

Svar på tråden Hjälp! Soc vill sätta barnen på HVB!!