Inlägg från: Anonym (Kan inte mycket om båtar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kan inte mycket om båtar)

Flytta obesiktigad båttrailer?

Hej! Jag har en båt som inte står i mitt namn då den står i en bortgången familjemedlems namn. Jag hade behövt flytta båten ganska omgående då den inte kan stå kvar där den står. Men eftersom den inte är besiktad eller står i mitt namn vet jag inte om det går. Den är mest troligtvis avställd (om det är bra att veta). Och det tar flera veckor innan transportstyrelsen kan lösa detta ärendet.

Så jag undrar mer eller mindre om det går/är lagligt att flytta båten, drygt 30 min bort. Tacksam för svar! :)  

• Svar på tråden Flytta obesiktigad båttrailer?
    Tow2Mater skrev 2024-06-20 01:25:30 följande:

Kan du inte bara betala skatten och ställa på den och så bokar du en besiktningstid hemma. Och så kor du, du är ju på väg till besiktningen. Att den sedan sker några dagar i framtiden spelar väl ingen roll. Har du ärvt den, eller vem äger den nu?

Hur går jag till väga för att betala skatten när den inte står på mig?

Så med andra ord behöver jag bara få släpet påställt igen och därefter boka besiktning i kommunen båten ska flyttas till?

Anonym (P) skrev 2024-06-20 11:35:42 följande:
    Hur kan den stå på en bortgången släkting? Har ni inte gjort boupptäckning och arvsskifte? Anmält ägarbytet till Transportstyrelsen? 
    Vi har inte anmält ägarbyte till transportstyrelsen
Svar på tråden Flytta obesiktigad båttrailer?