• Anonym (Kan inte mycket om båtar)

Flytta obesiktigad båttrailer?

Hej! Jag har en båt som inte står i mitt namn då den står i en bortgången familjemedlems namn. Jag hade behövt flytta båten ganska omgående då den inte kan stå kvar där den står. Men eftersom den inte är besiktad eller står i mitt namn vet jag inte om det går. Den är mest troligtvis avställd (om det är bra att veta). Och det tar flera veckor innan transportstyrelsen kan lösa detta ärendet.

Så jag undrar mer eller mindre om det går/är lagligt att flytta båten, drygt 30 min bort. Tacksam för svar! :)  

• Svar på tråden Flytta obesiktigad båttrailer?
  • Anonym (?)

Upp till dig...jag sket i att köpa en fin Flipper 640 med en frisk Yamaha 90 hk. Båten kulle säljas med avställd trailer, obesiktad sedan ett antal år och dessutom reggad på en avliden mor!
    Och säljaren tyckte att jag skulle köra den 20 mil hem när dem den stod på hans avlidna mamma (fast det var körförbud) Och erbbjöd sig att leverera båt och släp .
    Backa- är mitt tips!

• Tow2Mater

Kan du inte bara betala skatten och ställa på den och så bokar du en besiktningstid hemma. Och så kor du, du är ju på väg till besiktningen. Att den sedan sker några dagar i framtiden spelar väl ingen roll. Har du ärvt den, eller vem äger den nu?

• Anonym (Qwerty)

Du får köra till och från besiktningen och till och från verkstad. Boka besiktning, kör dit och kör den sen dit den ska stå om den inte får körförbud.

Ska trailer och båt säljas (?) så är det bra om ni som hanterar dödsboet har koll på trailerns skick.

• Anonym (Rigmor Mortis)
    Anonym (?) skrev 2024-06-19 23:54:18 följande:

Upp till dig...jag sket i att köpa en fin Flipper 640 med en frisk Yamaha 90 hk. Båten kulle säljas med avställd trailer, obesiktad sedan ett antal år och dessutom reggad på en avliden mor!
    Och säljaren tyckte att jag skulle köra den 20 mil hem när dem den stod på hans avlidna mamma (fast det var körförbud) Och erbbjöd sig att leverera båt och släp .
    Backa- är mitt tips!

Nej för jese namn! Backa inte en obesiktigad båttrailer i 30 minuter om du inte är mycket erfaren!
    Tow2Mater skrev 2024-06-20 01:25:30 följande:

Kan du inte bara betala skatten och ställa på den och så bokar du en besiktningstid hemma. Och så kor du, du är ju på väg till besiktningen. Att den sedan sker några dagar i framtiden spelar väl ingen roll. Har du ärvt den, eller vem äger den nu?

Hur går jag till väga för att betala skatten när den inte står på mig?

Så med andra ord behöver jag bara få släpet påställt igen och därefter boka besiktning i kommunen båten ska flyttas till?

• Anonym (P)
    Anonym (Kan inte mycket om båtar) skrev 2024-06-20 11:30:29 följande:
    Hur kan den stå på en bortgången släkting? Har ni inte gjort boupptäckning och arvsskifte? Anmält ägarbytet till Transportstyrelsen? 
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Kan inte mycket om båtar) skrev 2024-06-20 11:30:29 följande:
    Anonym (Kan inte mycket om båtar) skrev 2024-06-20 11:31:44 följande:

Så med andra ord behöver jag bara få släpet påställt igen och därefter boka besiktning i kommunen båten ska flyttas till?

Ungefär så, ja.  Skulle dock inte välja att köra iväg långt om du inte har koll på trailerns skick. 

Skatten, ring och fråga hur du ska betala?

• Anonym (Jo)

Ta bort nummerplåten och häng dit en LGF triangel. Helt lagligt om du inte kör över 30.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Jo) skrev 2024-06-20 12:31:59 följande:

Ta bort nummerplåten och häng dit en LGF triangel. Helt lagligt om du inte kör över 30.

Detta är kanske allra smartast. Skulle personligen fortfarande inte jaga iväg jättelångt om jag inte hade koll på trailerns skick. Även om du kör sakta och bara till grannkommunen så behöver behöver däck och lager vara sjyssta och bromsarna ska åtminstone inte ligga på  Men om trailern rullat regelbundet i modern tid utan problem så fine.
    Anonym (P) skrev 2024-06-20 11:35:42 följande:
    Hur kan den stå på en bortgången släkting? Har ni inte gjort boupptäckning och arvsskifte? Anmält ägarbytet till Transportstyrelsen? 
    Vi har inte anmält ägarbyte till transportstyrelsen
  • Börjesprängsten
    Anonym (Jo) skrev 2024-06-20 12:31:59 följande:

Det är nog så jag hade gjort, men det är inte lagligt för det men låg sannolikhet att bli kollad.  Är det registrerat så är det fram tills det avregistreras. Den kanske är fjädrad etc
  • Anonym (P)
    Anonym (Kan inte mycket om båtar) skrev 2024-06-20 21:13:45 följande:
    Vi har inte anmält ägarbyte till transportstyrelsen

Ok. Detta är en OT-fråga, så bara strunta i den om du inte orkar svara (jag är bara så nyfiken). 

Varför inte det? 

• Anonym (Efterfordon)

Sätt fjädringen på båtvagnen ur funktion permanent. Då blir den ett s.k. efterfordon. Ta bort registreringsskylten och sätt dit en LGF-skylt och du får då köra den i 30 km/h.

Svar på tråden Flytta obesiktigad båttrailer?