• Anonym (nervöstjej)

När har jag ägglossning?

rsöka skaffa barn. Men jag förstår inte när jag har ägglossning. Började med ÄL test för första gången i måndags. Behöver lite hjälp kan inte fatta när jag bör ha ÄL. Logiskt sett borde det ju vara snart/nu, inte innan väl?
    Min cykel har varierat mellan 29-37 dagar senaste 6 månaderna. Genomsnittet har varit ca. 31 dagar.

Hade mens 5-8 Juni.
    I måndags - strecket var hyfsat samma färg som kontrollstrecket men var ändå blekare
    Igår - Strecket var väldigt svagt
    Idag - Inget streck alls.

Har jag då haft ägglossning redan i typ söndags? Har ju läst att Äl ska ske 14 dagar efter mens och även enligt appar.
    Vi bestämde oss för första försöket nu, men känns så tråkigt om det bara är att vänta en månad till haha och denna är körd. Är typ livrädd för att vi inte ska kunna få barn fast vi är ett ungt par (jag är 23).. (Förhoppningsvis hjärnspöken.)
    Är ett ÄL-test alltid tillförlitligt eller ska vi försöka utan? Hjääälp!

Alla tips mottages gärna för kan absolut ingwt om detta!
  • Svar på tråden När har jag ägglossning?
  • Anonym (Elsa)

Det finns inget skäl att hålla på med ägglossningatester och sånt om ni inte har särskilda problem med fertiliteten. Barn har blivit till i tusentals år helt enkelt genom att folk har oskyddat sex. Helt utan tester. 

Företagen som gör de här testerna skapar en osäkerhet och nervositet helt i onödan och sen tjänar de pengar på att du blir orolig och slutar lita på dig själv och din egen kropp. 

Ägglossning sker för de flesta 14 dagar före mens. 

• Anonym (nervöstjej)

Tack behövde verkligen höra det. Håller med dig, det har redan skapat en oerhörd nervositet hos mig och jag har fått hjärnspöken om att jag kanske inte är fertil osv och även efter att det är vat och varannan som pratar om att det är svårt. Jag är nog mest orolig för att min menscykel är lite oregelbunden och det inte finns riktigt något datum att räkna efter. Men utgår jag från mina tidigare menscyklar som är allt emellan 29-37 dagar så borde ju min ägglossning vara nu-nästa vecka ut. Så det är väl bara att köra på varannan dag med start idag och se vad som händer? 😊 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (nervöstjej) skrev 2024-06-19 17:02:11 följande:

Tack behövde verkligen höra det. Håller med dig, det har redan skapat en oerhörd nervositet hos mig och jag har fått hjärnspöken om att jag kanske inte är fertil osv och även efter att det är vat och varannan som pratar om att det är svårt. Jag är nog mest orolig för att min menscykel är lite oregelbunden och det inte finns riktigt något datum att räkna efter. Men utgår jag från mina tidigare menscyklar som är allt emellan 29-37 dagar så borde ju min ägglossning vara nu-nästa vecka ut. Så det är väl bara att köra på varannan dag med start idag och se vad som händer? 😊 

Ja, gör det! (Kör på alltså)
    Det kan ju ta upp till ett år utan att något är fel, så var beredda på det. Stort lycka till! 
  • Anonym (Sekret)

Du kan ju läsa på om fertilt sekret och när du upptäcker att du har det så kan ni se till att ha sex. Spermier kan överleva flera dagar och vänta in ett ägg i just fertilt sekret ☺️

• Anonym (nervöstjej)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-06-19 18:34:01 följande:
    Ja, gör det! (Kör på alltså)
    Det kan ju ta upp till ett år utan att något är fel, så var beredda på det. Stort lycka till! 
    Tack! Får hoppas det går fortare 😅😊
  • Anonym (nervöstjej)
    Anonym (Sekret) skrev 2024-06-19 19:23:31 följande:

Du kan ju läsa på om fertilt sekret och när du upptäcker att du har det så kan ni se till att ha sex. Spermier kan överleva flera dagar och vänta in ett ägg i just fertilt sekret ☺️

Den är lite svår. Jag upplever att jag alltid har väldigt mycket flyttningar, rikliga och har alltid varit så. Försökt läsa på om det men tycker det är väldigt svårt det där, kanske när man kollat en längre tid att man ser skillnad 😅 Tex som det står att man efter mens inte har flytningar det stämmer inte alls in på mig.
  • Anonym (Ägget)

Har man sex varannan var tredje dag har man väldigt goda chanser att lyckas bli gravid även fast man inte har nån aning om när ÄL sker 😊 Det är helt normalt att det tar flera månader, upp till 1 år. 

ÄL sker ungefär 14 dagar FÖRE mens. När du har lite oregelbunden cykel är det ju svårt att veta när detta blir, men utgå från din kortaste cykel på 29 dagar och räkna 14 dagar före, ungefär där omkring borde ÄL ske, lite senare om cykeln är längre. Har ni då sex regelbundet ett par gånger i veckan däromkring blir du förhoppningsvis gravid så småningom 😍

Jag känner min kropp. Märker när mina flytningar blir slemmiga, som äggvita, då är jag fertil. Börja känna efter och lär känna hur din kropp fungerar om du vill ha koll. Jag har dessa fertila flytningar några dagar och sen är dom bara borta och då vet jag att ÄL varit, inte fertil längre. Blivit gravid 3 gånger genom att ha koll på flytningarna och räkna ut att ÄL borde ske ungefär 14 dagar före min mens (jag har dock regelbunden men så lättare för mig att räkna och veta) 😊

Men som jag skrev tidigare, har man sex varannan var tredje dag missar man inte ÄL. 

Sen är det inte alla som får fullt utslag på ÄL-test även fast dom har ÄL, vissa har stegring jättekort tid och måste testa både förmiddag och eftermiddag för att inte missa stegringen, så kan det ju ha varit för dig. Men vill du slippa onödig stress så sexa på regelbundet några gånger i veckan.

Lycka till 🌸

Svar på tråden När har jag ägglossning?