Inlägg från: Anonym (Matkollen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matkollen)

Beasås i kylen

Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 11:23:31 följande:

Om burken är oöppnad kan du utgå från bäst-före-datumet på den. Är burken öppnad skulle jag säga en vecka ungefär.

En vecka? Snarare en månad, minst. Lukta och smaka, gå inte efter vad några siffror på baksidan stipulerar. Vilket onödigt svinn såna som dig bidrar till.
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 13:17:42 följande:
    Knappast.

Här är vad som gäller för Garants bea:

Öppnad förpackning är hållbar upp till fem dagar i kylskåp.

Bearnaisesås - City Gross
    Du får såklart slänga vad du vill men färdiga såser håller betydligt längre än 5 dygn, i synnerhet om såsen innehållet vinäger vilket beasås gör.
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 13:46:04 följande:
    Jag tvivlar på att tillverkaren har missat att den innehåller vinäger när de fastställde hållbarheten.
    Vad i hela fridens namn babblar du om?  Du vet uppenbarligen inte skillnaden mellan "bäst före" och "utgångsdatum" då du blandar ihop dessa två.
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 14:17:40 följande:

Du har uppenbarligen ingen kunskap om livsmedelshygien. Skulle rekommendera ett besök på Livsmedelsverkets sida, där man bl.a. kan läsa:

"I kylskåp håller tillagad mat ofta flera dagar, ibland upp till ungefär en vecka."

Förvaring av kylvaror (livsmedelsverket.se)
    Och du förstår uppenbarligen vad du läser. Bearnaisesås är inte att betrakta som tillagad mat. Är du på riktigt så dum eller försöker du greppa efter halmstrån nu när du skämt ut dig flera gånger?
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Matkollen) skrev 2024-06-19 14:22:43 följande:
    Och du förstår uppenbarligen vad du läser. Bearnaisesås är inte att betrakta som tillagad mat. Är du på riktigt så dum eller försöker du greppa efter halmstrån nu när du skämt ut dig flera gånger?
    *Färdig beasås.
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 14:26:54 följande:
    Det är snarare du som skämmer ut dig gång på gång, som hasplar ur dig okunskaper utan att styrka med källor. Ja, bearnaise är en tillagad produkt. Den växer inte på träd.

Jag måste förmoda att du är ett barn och jag vill inte bli otrevlig mot barn, så jag sätter punkt här.
    Ingen i tråden håller med dig så du vet nog själv svaret på den frågan. Fortsätt du att kasta mat som passerat 5 dagar, men det förändrar inte det faktum att du har fel.
  • Anonym (Matkollen)
    Anonym (Bästföre) skrev 2024-06-19 14:46:40 följande:
    Jag tror nog att Livsmedelsverket och tillverkarens egna bedömning väger tyngre än ett par WT-morsor på familjeliv. Du har visat total avsaknad av kunskap inom livsmedelshygien när du inte ens gör skillnad på en öppnad burk och en oöppnad, när du inte förstår hur syre påverkar ett livsmedel eller att bearnaise är en tillagad produkt.

Jag har rätt och det har jag styrkt med vetenskapliga källor. För övrigt kastar jag sällan eller aldrig mat. Jag förbrukar den innan den blir gammal.
    Vetenskapliga källor? Du har uppenbarligen noll högskolepoäng Skrattande Du har fel och jag garvar verkligen åt att du fortsätter göra dig själv till åtlöje. Du och Anna Kinberg Batra kanske ska gå en kurs i skademinimering för du är ungefär lika duktiga som hon är på att skämma ut sig.
Svar på tråden Beasås i kylen