Inlägg från: Anonym (Bästföre) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bästföre)

Beasås i kylen

Om burken är oöppnad kan du utgå från bäst-före-datumet på den. Är burken öppnad skulle jag säga en vecka ungefär.

• Anonym (Bästföre)
    Anonym (Matkollen) skrev 2024-06-19 11:41:25 följande:
    En vecka? Snarare en månad, minst. Lukta och smaka, gå inte efter vad några siffror på baksidan stipulerar. Vilket onödigt svinn såna som dig bidrar till.
    Knappast.

Här är vad som gäller för Garants bea:

Öppnad förpackning är hållbar upp till fem dagar i kylskåp.

Bearnaisesås - City Gross
  • Anonym (Bästföre)
    Anonym (Bea) skrev 2024-06-19 13:27:43 följande:
    Så står det på nästan alla färdiga beor, men de håller väldigt mycket längre än så, flera veckor minst.Det är bara fegmärkning från tillverkarnas sida. Det är ren idioti att kasta en bea efter fem dagar i kylskåp. Kolla innehållsförteckningen så ser du att de innehåller konserveringsmedel och vinäger (som är konserverande i sig). 
    Nej, det är faktiskt inte idioti att respektera livsmedels hållbarhet. Så fort du öppnar en produkt och den kommer i kontakt med syre så påbörjas en bakterietillväxt, som sedan förökar sig mer för varje dag - beroende på hur kallt du har i kylen, hur ofta du öppnar och stänger kylskåpsdörren o.s.v.  I det här fallet har tillverkaren bedömt att 5 dagar är max hållbarhet för bean. Tycker du att den duger även därefter så är det upp till dig förstås, men då får du skylla dig själv om du blir matförgiftad.

Det behöver inte bli nåt matsvinn för det. Det är väl ingen som behöver mer än 5 dagar på sig att förtära en liten såsburk. Antar att den är avsedd för 4 portioner. Förstår inte problemet.
  • Anonym (Bästföre)
    Anonym (Matkollen) skrev 2024-06-19 13:42:54 följande:
    Du får såklart slänga vad du vill men färdiga såser håller betydligt längre än 5 dygn, i synnerhet om såsen innehållet vinäger vilket beasås gör.
    Jag tvivlar på att tillverkaren har missat att den innehåller vinäger när de fastställde hållbarheten.
  • Anonym (Bästföre)
    Anonym (Matkollen) skrev 2024-06-19 13:56:44 följande:
    Vad i hela fridens namn babblar du om?  Du vet uppenbarligen inte skillnaden mellan "bäst före" och "utgångsdatum" då du blandar ihop dessa två.

Du har uppenbarligen ingen kunskap om livsmedelshygien. Skulle rekommendera ett besök på Livsmedelsverkets sida, där man bl.a. kan läsa:

"I kylskåp håller tillagad mat ofta flera dagar, ibland upp till ungefär en vecka."

Förvaring av kylvaror (livsmedelsverket.se)
  • Anonym (Bästföre)
    Anonym (Matkollen) skrev 2024-06-19 14:22:43 följande:
    Och du förstår uppenbarligen vad du läser. Bearnaisesås är inte att betrakta som tillagad mat. Är du på riktigt så dum eller försöker du greppa efter halmstrån nu när du skämt ut dig flera gånger?
    Det är snarare du som skämmer ut dig gång på gång, som hasplar ur dig okunskaper utan att styrka med källor. Ja, bearnaise är en tillagad produkt. Den växer inte på träd.

Jag måste förmoda att du är ett barn och jag vill inte bli otrevlig mot barn, så jag sätter punkt här.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Beasås i kylen