Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Blir killar kär på samma sätt som tjejer

Hur är det nu, blir män/killar förälskade och kära på samma sätt som en tjej/kvinna?

Jag är förvirrad och har börjat tvivla på mig själv. Känner män pirret, kan inte tänka på något annat, svävar på rosa moln eller är allting bara ett förspel inför parningen?

Det är svårt för mig att förstå, för även jag - som kvinna - har haft svårt att acceptera och tillåta mig att känna och alltid ruskat av mig all form av svärmeri.
    Men så träffade jag en man som, jag trodde, blev kär i mig och jag blev kär i honom. Det höll inte, hans känslor svalnade medan mina blev ordentligt brända och jag kände mig enormt lurad. Det kan så klart hända men jag har ändå börjat ställa mig frågan, dels då jag gick på en nit men också för att jag träffat en hel del "fuck boys", som visserligen kan spela spelet men när "paringsakten" är över, den första "crushen" ebbar ut så var det inga känslor kvar. 

Snälla, säg att jag har fel. Säg att det kan hända även män. 

• Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer
  • Anonym (Hjälp)

Är det ingen man som kan bekräfta, eller är det bara kvinnors önsketänkande?

• Anonym (Hjälp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 16:40:28 följande:

Jag ser ju på min son hur förälskad och kär han är i sin flickvän.

Min man var också förälskad  i mig när vi träffades för 36 år sen och han älskar mig fortfarande på ett djupare plan. 
    Min pappa älskade min mamma djupt i femtio år fram till att han gick bort. 

Hur kan du ha så gott självförtroende att du är helt övertygad om att han är förälskad i dig? Man läser om alla som nöjer sig, eller träffar någon ny för spänningens skull. Jag misstror dig inte, jag undar bara hur du kan vara så trygg med det. 

Jag frågar för jag trodde också att den här mannen var kär i mig men nu har jag börjat undra om det bara var önsketänkande från min sida. Hur kan man veta?
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-18 17:48:36 följande:

Klart att män också kan bli förälskade och kära, varför skulle vi inte bli det? Konstig fråga, varför lever man då med samma kvinna hela livet om man inte älskar henne?

Skillnaden i hur man blir kär och hur man visar det finns mellan olika individer, inte mellan könen. Det som skiljer mellan män och kvinnor (i vissa fall) är att män tycker att "även om vi inte är kära kan vi ändå ha trevligt med lite sex".

Att vänta med sex för att "testa" om mannen menar allvar är en riskabel taktik. Åtminstone jag som hatar att spela spel drar då slutsatsen att hon inte är så intresserad utan bara är med mig i väntan på något bättre. Mina känslor svalnar snabbt i det läget och när de väl börjar svalna ska det mycket till att vända trenden.

Jag som kvinna har absolut inga problem med sex och jag behöver inte vara kär för att ha det.
    Jag brukar inte vänta för ja, tycker man om varandra så vill man ju vara med varandra på alla sätt, det är ju inte som att man säljer sin själ för att man ligger lite.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Tummen upp) skrev 2024-06-18 18:26:09 följande:
    Bra råd. Jag hade definitivt väntat tills man vet mer säkert.
    Men om man tycker om sex då? Det är ju inte bara män som gör det. Jag frågar ärligt verkligen, jag får verkligen inte kläm på det. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-18 18:22:30 följande:
    En sund inställning!
    Men vad gör man då när man har legat med ett antal män, alla på gemensamt initiativ, men man ändå inte träffat rätt i den stora kärleken? Man, i alla fall jag, vill ju inte ligga runt med olika män för alltid men har ändå ett behov eller önskan om fysisk närhet till man hittar sin "för alltid-partner" och helt plötsligt så har man ett för högt body count och är inte längre önskvärd som partner. 
    Hypotetisk fråga så klart, och man väljer själv om man vill berätta det. Det känns ju märkligt att man ska spara sig för något som kanske, om man har otur, aldrig kommer dyka upp. 
  • Anonym (Hjälp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 18:35:27 följande:

Man behöver ju inte vänta för väntandets skull. Om du gillar sex och vill ha sex är det ju inte fel. 

Men om man märker att man av någon anledning hela tiden , ofrivilligt, råkar ut för players, fuckboys, eller vad man skall kalla dem, då kan man kanske vänta lite med sex och se om man klickar lite på andra sätt också? 

Bra formulerat.
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-19 18:25:34 följande:
    Men att du inte hittar rätt beror ju inte på om du har sex med honom eller ej! Istället måste du fundera på vilken typ av män du attraheras av och söka i delvis andra grupper eller utifrån andra kriterier. Om någon gång på gång råkar ut för players och fuckboys är det varken en slump eller beror på att ni har sex direkt.
    Och vill man ha sex ska man ha det, som du skriver säljer man inte sin själ för att  man ligger lite...
    Det kan ju vara så att man går igenom en fas under sin tid som singel men man fortfarande är öppen för den stora kärleken när den dyker upp. Jag har fått för mig att många män skräms av en sexuellt frigjord kvinna och att hon inte längre ses som en potentiell partner, medan det för män anses socialt accepterat att ligga runt. Därav min fråga om män blir kära på samma sätt eller de efter ett tag "nöjer sig" med en lämplig kvinna. 
    Eller är det vanligare att män blandar ihop lust och kärlek och när den första åtrån har lagt sig är redo att söka vidare efter någon ny?

Jag vill poängtera att jag som singel inte legat en enda gång utan att vilja det, och det betyder inte att jag med rätt man inte kommer vilja vara honom trogen. 

Lust och kärlek är (kan vara) olika saker även för den här kvinnan om det nu är så man beskriver att män känner.

• Anonym (Hjälp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 18:35:27 följande:

Man behöver ju inte vänta för väntandets skull. Om du gillar sex och vill ha sex är det ju inte fel. 

Men om man märker att man av någon anledning hela tiden , ofrivilligt, råkar ut för players, fuckboys, eller vad man skall kalla dem, då kan man kanske vänta lite med sex och se om man klickar lite på andra sätt också? 

Jag skulle inte säga att jag ofrivilligt råkat ut för fuckboys eller players. Jag har mycket väl förstått deras agenda. Kanske det är dem jag attraheras av, eller så attraherar inte jag den typen av män som inte är det. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-19 20:22:08 följande:
    Möjligen skräms vissa - inte många - män av frigjorda kvinnor. Det var nog vanligare förr att kvinnor delades upp i lättfotade och flickvänsmaterial. Men att hålla på sig för att fånga en sån man, fördomsfull och dömande, är har verkligen något att ha?

Jag tror att både män och kvinnor som letat länge "nöjer sig" med en partner som är tillräckligt bra. Likväl som bägge kön som har lätt för sig kan drabbas av det som i dessa Tindertider kallas valfrihetens förbannelse. Även om den man träffar är bra kan det ju finnas någon ännu bättre därute... Så jag tror inte att det är vanligt att random män blandar ihop lust och kärlek.
    För mig har det aldrig varit frågan om att "det kanske finns nån bättre där ute", är jag kär så är den personen det finaste jag vet. Men visst kan man attraheras av någon annan och fantisera. Det här märkte jag när jag var i ett destruktivt förhållande - gräset ser grönare ut på andra sidan. Agerade aldrig och gjorde till sist slut pga brist på kärlek, så få det inte till att jag har varit oärlig.
    Och jo, gräset var grönare alla gånger, men nu står jag istället här som singel och längtar något enormt efter en  närhet och trygghet som inte ett tillfälligt ligg kan ge.

Men ångra mig att jag gjorde slut, det skulle jag aldrig. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-20 18:53:49 följande:
    Jag har aldrig tyckt eller påstått att du varit oärlig?? Tvärtom är du öppenhjärtlig och resonerar konstruktivt.
    Nej jag menade generellt att det är lätt att påstå att så fort tanken vandrar så har man varit otrogen eller oärlig mot sin partner. Det var inte direkt riktat till dig. 
    Det är väl klart att tankarna vandrar och man kan ha ett gott öga till personer man möter eller ha ytliga förälskelser som man aldrig tar vidare till nästa steg. Det är enligt mig inte att vara otrogen. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Mitt perspektiv) skrev 2024-06-20 20:06:56 följande:

Jag är man. Jag har blivit kär, riktigt kär, 2ggr och jag vet inte hur det känns för tjejer, men jag vet hur det känns för mig. Det är starkt kopplat till min sexualitet. Det är som att min normala sexualitet försvinner och blir helt inriktad på henne. Jag kan se att andra tjejer är snygga, men det känns helt osexuellt. Är nästan som att resten av världen blir grå, bara hon är i färg. Men ett sms från henne och jag får erektion och jag läcker försats så det är en väldigt starkt sexuell känsla. Det enda som intresserar mig är sex med henne och att umgås med henne, allt annat blir tråkigt.

Men är det en förälskelse eller är du kär? Kan den här känslan gå över i kärlek eller är det bara en del i "paringsritualen"?
    Som jag tidigare skrev; när den första förälskelsen ebbar ut är du fortfarande kär eller ser du dig om efter någon annan? 

Och som bonusfråga; vad har gjort dig så förälskad? Hennes utseende, sätt att vara eller vad är det du faller för?
Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer