• Anonym (Hjälp)

Blir killar kär på samma sätt som tjejer

Hur är det nu, blir män/killar förälskade och kära på samma sätt som en tjej/kvinna?

Jag är förvirrad och har börjat tvivla på mig själv. Känner män pirret, kan inte tänka på något annat, svävar på rosa moln eller är allting bara ett förspel inför parningen?

Det är svårt för mig att förstå, för även jag - som kvinna - har haft svårt att acceptera och tillåta mig att känna och alltid ruskat av mig all form av svärmeri.
    Men så träffade jag en man som, jag trodde, blev kär i mig och jag blev kär i honom. Det höll inte, hans känslor svalnade medan mina blev ordentligt brända och jag kände mig enormt lurad. Det kan så klart hända men jag har ändå börjat ställa mig frågan, dels då jag gick på en nit men också för att jag träffat en hel del "fuck boys", som visserligen kan spela spelet men när "paringsakten" är över, den första "crushen" ebbar ut så var det inga känslor kvar. 

Snälla, säg att jag har fel. Säg att det kan hända även män. 

• Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer
  • TvillingmammaVästgöte

Män kan bli jätteförälskade, tror inte det är någon skillnad. Men man får ju undvika dem som bara vill ha sex. Ett bra sätt är ju att vänta lite med sex. 

• Anonym (Hjälp)

Är det ingen man som kan bekräfta, eller är det bara kvinnors önsketänkande?

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-18 16:33:37 följande:

Jag ser ju på min son hur förälskad och kär han är i sin flickvän.

Min man var också förälskad  i mig när vi träffades för 36 år sen och han älskar mig fortfarande på ett djupare plan. 
    Min pappa älskade min mamma djupt i femtio år fram till att han gick bort. 

• Anonym (Man)

Ja det blir vi. Jag tror inte att det är någon avgörande skillnad på hur män och kvinnor känner när de är kära.

• Anonym (H)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-18 16:33:37 följande:

Ja, killar blir kära på samma sätt som tjejer

Däremot kan fler killar tänka sig ha sex med nästa vem som helst, även utan kärleksänslor eller tidigt i en relation.

Det gör dels att man kommer igång tidigt med sex och inser efter ett tag att detta inte funkar

Tyvärr finns det en del killar som försöker ordna sex genom att fejka kärlek.

På motsvarande sätt finns det tjejrer som fejkar sex för att få kärlek.
  • cosinus

Ja det blir dem. Eller det kan jag ju inte veta eftersom jag eg varken kan veta hur varken kvinnor eller män blir kära i förhållande till mig.

Men jag har sett många manliga vänner både vara förälskade och senare i förhållanden verkligen älska sina fruar djupt.

Ska jag däremot generalisera lite skulle jag väl säga att män oftare tycker att ?lite sex skadar ju inte? även om de inte har några djupare känslor eller om de egentligen är nöjda som vänner. 

Samt att många män, hur förälskade de än är, är obotligt dåliga på att tänka framåt. De är lyckliga här och nu och förstår inte varför kvinnan vill planera framåt. Min bästa vän fick jag tala klarspråk med för många år sen och tala om för honom att ville han ha den kvinnan han varit tillsammans med i typ 2 år så var det dags att få tummen ur och flytta till henne. Förklarade att hon garanterat behövde veta om han ville satsa eller inte för hon funderade garanterat på framtiden och ev barn och sånt för de var båda över 30. Han blev helt blek och svarade typ -tror du, tror du hon tänker så? Jag tänker inte längre än till helgen- 

Men han flyttade, de gifte sig oc skaffade barn och är lyckliga än idag 16 år senare. Han behövde bara en spark i arslet. 

• Tecum

Klart att män också kan bli förälskade och kära, varför skulle vi inte bli det? Konstig fråga, varför lever man då med samma kvinna hela livet om man inte älskar henne?

Skillnaden i hur man blir kär och hur man visar det finns mellan olika individer, inte mellan könen. Det som skiljer mellan män och kvinnor (i vissa fall) är att män tycker att "även om vi inte är kära kan vi ändå ha trevligt med lite sex".

Att vänta med sex för att "testa" om mannen menar allvar är en riskabel taktik. Åtminstone jag som hatar att spela spel drar då slutsatsen att hon inte är så intresserad utan bara är med mig i väntan på något bättre. Mina känslor svalnar snabbt i det läget och när de väl börjar svalna ska det mycket till att vända trenden.

• Anonym (Hjälp)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 16:40:28 följande:

Jag ser ju på min son hur förälskad och kär han är i sin flickvän.

Min man var också förälskad  i mig när vi träffades för 36 år sen och han älskar mig fortfarande på ett djupare plan. 
    Min pappa älskade min mamma djupt i femtio år fram till att han gick bort. 

Hur kan du ha så gott självförtroende att du är helt övertygad om att han är förälskad i dig? Man läser om alla som nöjer sig, eller träffar någon ny för spänningens skull. Jag misstror dig inte, jag undar bara hur du kan vara så trygg med det. 

Jag frågar för jag trodde också att den här mannen var kär i mig men nu har jag börjat undra om det bara var önsketänkande från min sida. Hur kan man veta?
  • Anonym (H)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-06-18 17:49:26 följande:
    Hur kan du ha så gott självförtroende att du är helt övertygad om att han är förälskad i dig? Man läser om alla som nöjer sig, eller träffar någon ny för spänningens skull. Jag misstror dig inte, jag undar bara hur du kan vara så trygg med det. 

Jag frågar för jag trodde också att den här mannen var kär i mig men nu har jag börjat undra om det bara var önsketänkande från min sida. Hur kan man veta?
    Man kan inte veta, var sig om man själv efter en kort tid tillsammans är kär på ett livslångt sätt eller om den andra är det.

Förälskad ja. Men efter ett tag när man lärt känna varandra djupare, delat lite med och motgångar, haft lite konflikter kan förälskelsen gå över och inte övergå i långsiktig kärlek
  • Anonym (Hjälp)
    Tecum skrev 2024-06-18 17:48:36 följande:

Klart att män också kan bli förälskade och kära, varför skulle vi inte bli det? Konstig fråga, varför lever man då med samma kvinna hela livet om man inte älskar henne?

Skillnaden i hur man blir kär och hur man visar det finns mellan olika individer, inte mellan könen. Det som skiljer mellan män och kvinnor (i vissa fall) är att män tycker att "även om vi inte är kära kan vi ändå ha trevligt med lite sex".

Att vänta med sex för att "testa" om mannen menar allvar är en riskabel taktik. Åtminstone jag som hatar att spela spel drar då slutsatsen att hon inte är så intresserad utan bara är med mig i väntan på något bättre. Mina känslor svalnar snabbt i det läget och när de väl börjar svalna ska det mycket till att vända trenden.

Jag som kvinna har absolut inga problem med sex och jag behöver inte vara kär för att ha det.
    Jag brukar inte vänta för ja, tycker man om varandra så vill man ju vara med varandra på alla sätt, det är ju inte som att man säljer sin själ för att man ligger lite.
Svar på tråden Blir killar kär på samma sätt som tjejer