• Anonym (Referenser)

Vilka upplevelser är viktiga för barn?

Jag är nyfiken på vad ni andra anser är viktiga upplevelser för barn att ha med i sin referensbank. 

Rent socialt nu för att kunna umgås med andra barn. 

Det kan vara att veta vad Mcdonals är. 

Hur det ser ut på en fotbollsarena och vad det kan innebära att gå på fotboll.

Att åka till lekland/vattenland. 

Det här är bara exempel. Jag tänker mer på saker som är lite norm och är bra att känna till. Jag är exempelvis uppvuxen med landställe. Min man har kvar sitt landställe och jag har kvar mitt tillsammans med mina syskon. 

Jag har däremot varit med om att vissa barn känt sig exkluderade i att just inte förstå vad ett landställe kan vara.

Så vilka saker anser ni är bra att ge sina barn? 

• Svar på tråden Vilka upplevelser är viktiga för barn?
  • Mrs Moneybags

Det är ju inget måste, men kanske kul att exponera barnen för lite olika livsstilar och upplevelser. När det gäller min son har jag tänkt mer på att det är lärorikt att se hur folk som är lite fattigare har det och folk som är lite rikare och alla däremellan. Olika kulturer, hälsa på hos familjer som har annat ursprung och åka utomlands och umgås med lokalbefolkningen. Hälsa på hos en kompis på Östermalm och se hur det kan vara att bo i en tiorumslägenhet bara en pappa och ett barn. 

Fråga hur barnet tror att de har haft råd med saker, hur mycket tid föräldrarna har lagt ner på att tjäna pengar och vad de har jobbat med. Samma med släktingar. Jag vill inspirera till att tänka på olika karriärvägar och utbildningar. 

Åka skidor, skridskor och kunna simma är väl ett "måste" för svenska barn. Hur man för sig på en restaurang eller bjudning. Lära honom lite om bilen och dess delar, hur man ska tänka när man kör. 

Folkvett, visa hänsyn, allt detta lär jag ut genom mitt eget sätt att vara och små korrigeringar av hans eget beteende. 

Seglarskola och olika läger har han varit på. Bra att lära sig knyta lite olika knutar och hur man beter sig på sjön. Tälta och lära sig om djur och natur. Hur fixar man saker hemma själv och hur lagar man mat från grunden. Apropå mat så gillar han att testa mat från jordens alla hörn, så det har vi gjort. 

Det handlar väl om att man ska bli lite allround och få prova på lite olika så att man kan välja själv sedan vilken "värld" man vill leva i. Att känna sig trygg i alla möjliga situationer och få kunskap om omvärlden. 

Han har hälsat på kungafamiljen och även spelat basket i orten. Det är rikedom för mig att han har alla dessa erfarenheter i bagaget. Han tänker inte så nu, men jag hoppas han kommer att tänka så i framtiden och tycka att det är kul att ha befunnit sig i så många olika världar.

• Tukt
    Anonym (Referenser) skrev 2024-06-18 11:23:13 följande:
    Barnen är ju bara nyfikna på det som finns i deras liv och vad de vet. Så om vi bara sitter hemma och aldrig rör oss ut och gör saker så utvecklas ju inte barnet på samma sätt även om barnet visar intresse för att leka med sin nalle enbart?. 
    Då missförstår du mig lite. Man ska såklart inte vara passiv som förälder.
    Om det just är nallar som barnet är intresserad av för stunden så handlar det ju om att lotsa barnet i den världen och bredda perspektivet. Vad är en nalle? Ja en björn. Då kanske man läser om nallar, åker till en djurpark och tittar på björnar, syr egna nallebjörnar i hop och så vidare. Man kanske rent av får tvinga sig lyssna på "Teddybjörnen Fredriksson". På så viss har den där lilla nallen bidragit till naturkunskap, musikkunskap, kreativitet och en massa annat. Utöver upplevelserna och bekräftandet.
  • Anonym (Y)

Varför i helvete behöver barn veta vad macdonalds skitmat är??

Bra saker att veta: hur man läser och hur man stavar, att simma, hur man gör en skål gröt i micron, vaccin är bra, budgetera dina pngar, vädret är inte samma på hela jorden, matematik är bra att kunna, youtube/fb/tiktok/ig är inte en skola, sociala medier är skit

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-18 11:11:28 följande:
    Fast alla kan inte ge sina alla olika sorters upplevelser. Man klarar sig utmärkt i livet även om man inte hissat ett segel. Barn har fantasi, så det går bra att leka båt ändå.
    Ett bra sätt att ge barnet större vyer är att läsa böcker högt. Det gjorde vi mycket.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Y) skrev 2024-06-18 12:54:36 följande:

Varför i helvete behöver barn veta vad macdonalds skitmat är??

Bra saker att veta: hur man läser och hur man stavar, att simma, hur man gör en skål gröt i micron, vaccin är bra, budgetera dina pngar, vädret är inte samma på hela jorden, matematik är bra att kunna, youtube/fb/tiktok/ig är inte en skola, sociala medier är skit

Budget och ekonomi är jätteviktigt , många unga har inte koll på detta idag.
  • Anonym (Lågstadielärare)

Åka buss/spårvagn/tunnelbana/färja eller vad som finns i närheten.
    Läsa böcker och bli läst för.
    Gå till biblioteket.
    Spela sällskapsspel.
    Baka och laga mat.
    Kunna simma - och ha simmat både i simhall och i hav/sjö.
    Vara i skogen, elda, tälja.
    Paddla kanot, ro, åka båt.
    Mcdonalds, lekland, Ipad osv (brukar inte vara några barn som har missat det...)
    Pyssla, handarbeta och bygga.
    Åka hiss och rulltrappa.
    Gå i någon sport/gruppaktivitet.
    Besöka något museum, nöjespark.
    Det var vad jag kom på på rak arm. Självklart kan alla inte fixa alla de sakerna, men det finns massa kul på varje bostadsort och för varje ekonomi.
    Generellt är barn extremt mycket sämre allmänbildade och har sämre motorik och omvärldsuppfattning än för en generation sedan. Jättetråkigt! Jag hoppas att de som blir föräldrar idag ger sina barn rikare upplevelser än att sitta med näsan i en skärm... 

• Anonym (Mimmi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 12:57:03 följande:
    Ett bra sätt att ge barnet större vyer är att läsa böcker högt. Det gjorde vi mycket.
    Ja, det gjorde vi också. 

Men jag tolkade TS som att det ska vara i verkliga livet. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-18 13:53:03 följande:
    Ja, det gjorde vi också. 

Men jag tolkade TS som att det ska vara i verkliga livet. 
    Jag har en kollega som inte tog sig tid att läsa med sin son. Sen blev hon väldigt förvånad när han fick knappt ett E i svenska, pga mycket dåligt ordförråd och bristande läs-  förståelse.

Det var tio år sen. Idag får väl barnen sin världsbild från TikTok.
  • Anonym (Johanna)

Arbetar på behandlingshem och det våra ungdomar saknat mest är: vara ute i naturen, äta mat över öppen eld, äta middag tillsammans, ha picnic, gå på bio/bowla/badhus/åka skridskor/skidor osv. 

• Jemp

Hmm intressant frågeställning. Jag har en lång lista på saker jag vill att mina barn får med sig under sin uppväxt, som jag vill visa/de ska uppleva, ha som vanor osv.

Allmänbildning för barnlek har jag nog inte reflekterat lika mycket över. Men åka kommunalt är väl en sån sak. Här hemma leks det hotell en hel del. Simhallen, ha en uppfattning om vad skola är, att ha koll på sin lokala omgivning? 

Vissa filmer (Frost) och dinosauriekunskap kommer väl automatiskt med intresse men det är väl andra sådana bitar. Kanske vissa spel också.
    Stora förvåningen från andra barn om våra vanor är nog faktiskt mest att vi GÅR till skola och förskola. 

Insåg nyligen att mina barn aldrig spelat brännboll. Borde vi ta tag i (och skolan gör väl så småningom). 

• Jemp

Och att ?kunna? spela fotboll/bollspel! Inte detaljkoll på regler, men sonen ville börja på fotboll just för att bli bättre på att spela på skolgården. Då insåg jag också att regler i stil med laguppställning osv är inget de får med sig hemifrån. 

• PH76
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-18 11:38:45 följande:

Det är ju inget måste, men kanske kul att exponera barnen för lite olika livsstilar och upplevelser. När det gäller min son har jag tänkt mer på att det är lärorikt att se hur folk som är lite fattigare har det och folk som är lite rikare och alla däremellan. Olika kulturer, hälsa på hos familjer som har annat ursprung och åka utomlands och umgås med lokalbefolkningen. Hälsa på hos en kompis på Östermalm och se hur det kan vara att bo i en tiorumslägenhet bara en pappa och ett barn. 

Fråga hur barnet tror att de har haft råd med saker, hur mycket tid föräldrarna har lagt ner på att tjäna pengar och vad de har jobbat med. Samma med släktingar. Jag vill inspirera till att tänka på olika karriärvägar och utbildningar. 

Åka skidor, skridskor och kunna simma är väl ett "måste" för svenska barn. Hur man för sig på en restaurang eller bjudning. Lära honom lite om bilen och dess delar, hur man ska tänka när man kör. 

Folkvett, visa hänsyn, allt detta lär jag ut genom mitt eget sätt att vara och små korrigeringar av hans eget beteende. 

Seglarskola och olika läger har han varit på. Bra att lära sig knyta lite olika knutar och hur man beter sig på sjön. Tälta och lära sig om djur och natur. Hur fixar man saker hemma själv och hur lagar man mat från grunden. Apropå mat så gillar han att testa mat från jordens alla hörn, så det har vi gjort. 

Det handlar väl om att man ska bli lite allround och få prova på lite olika så att man kan välja själv sedan vilken "värld" man vill leva i. Att känna sig trygg i alla möjliga situationer och få kunskap om omvärlden. 

Han har hälsat på kungafamiljen och även spelat basket i orten. Det är rikedom för mig att han har alla dessa erfarenheter i bagaget. Han tänker inte så nu, men jag hoppas han kommer att tänka så i framtiden och tycka att det är kul att ha befunnit sig i så många olika världar.

Du har en strategi som är väldigt lik den vi själva använder, jag tror helhjärtat på den.
  • Studentpappa

Våra barn har testat det mesta mellan högt och lågt. Men något jag försökte men tyvärr misslyckades med var att få vår äldsta att spela fotboll, det hade räckt att hon spelade på skolan men hon vågade aldrig. 

Jag spelade med henne och försökte och då gick det väl ok, men där tog det stopp. Lillasyster spelar och de flesta kompisarna och nu har hon insett att hon också vill. Men att börja i tonåren när du har snudd på noll bollkänsla är ju rätt kört..

Det är lite som att det är givet att kunna simma, åka skidor, skridskor etc. att man ska kunna spela fotboll åtminstone dugligt. Då kan man spela i skolan osv. 

Att ha en landställe skulle inte våra barn fatta vad som avses. Här åker man till stugan om man inte bor på vischan granne med en bonde=landet. 

Ride it like you stole it
Svar på tråden Vilka upplevelser är viktiga för barn?