Vilka upplevelser är viktiga för barn?
Det är ju inget måste, men kanske kul att exponera barnen för lite olika livsstilar och upplevelser. När det gäller min son har jag tänkt mer på att det är lärorikt att se hur folk som är lite fattigare har det och folk som är lite rikare och alla däremellan. Olika kulturer, hälsa på hos familjer som har annat ursprung och åka utomlands och umgås med lokalbefolkningen. Hälsa på hos en kompis på Östermalm och se hur det kan vara att bo i en tiorumslägenhet bara en pappa och ett barn.
Fråga hur barnet tror att de har haft råd med saker, hur mycket tid föräldrarna har lagt ner på att tjäna pengar och vad de har jobbat med. Samma med släktingar. Jag vill inspirera till att tänka på olika karriärvägar och utbildningar.
Åka skidor, skridskor och kunna simma är väl ett "måste" för svenska barn. Hur man för sig på en restaurang eller bjudning. Lära honom lite om bilen och dess delar, hur man ska tänka när man kör.
Folkvett, visa hänsyn, allt detta lär jag ut genom mitt eget sätt att vara och små korrigeringar av hans eget beteende.
Seglarskola och olika läger har han varit på. Bra att lära sig knyta lite olika knutar och hur man beter sig på sjön. Tälta och lära sig om djur och natur. Hur fixar man saker hemma själv och hur lagar man mat från grunden. Apropå mat så gillar han att testa mat från jordens alla hörn, så det har vi gjort.
Det handlar väl om att man ska bli lite allround och få prova på lite olika så att man kan välja själv sedan vilken "värld" man vill leva i. Att känna sig trygg i alla möjliga situationer och få kunskap om omvärlden.
Han har hälsat på kungafamiljen och även spelat basket i orten. Det är rikedom för mig att han har alla dessa erfarenheter i bagaget. Han tänker inte så nu, men jag hoppas han kommer att tänka så i framtiden och tycka att det är kul att ha befunnit sig i så många olika världar.