• Anonym (ts)

Kan jag hjälpa min sambo

Jag lever ihop med en man som har tre vuxna barn. När de växte upp och han var gift med deras mamma var det han som drog in mest pengar och han verkar ha stått för mycket annat praktiskt också. Det där sitter kvar och barnen hör ofta av sig och behöver hjälp med ibland de mest tramsiga saker (typ montera ikea-möbler). Sonen tigger också ofta pengar fast han är 28 år gammal. 

Hade det vara varit det så ok men nu ska ena dottern flytta och då ringer exet och börjar prata om möbler som min sambo tog i deras bodelning och att han borde ge vissa till dottern. 

Och, det jobbigaste är att de har en stuga ihop som de inte sålt för döttrarna vill ta över den. De har dock inte råd med det än och är inte där så mycket så det det faller på min sambo att sköta allt underhåll. I vintras glömde ena dottern på en kran så det blev en vattenläcka och nu förväntas min sambo fixa till skadorna innan semestern då döttrarna och exet ska dit. Exet har inte råd att betala hälften av vad hantverkare kan kosta men hon är samtidigt fullständigt ohändig så det är sambon och jag som fått åka dit och börja riva vattenskadade golv mm. 

Han har mycket annat som pågår också, vi har ju vårt liv, han har mycket på jobbet och hans föräldrar börjar bli skruttiga så de behöver också hjälp. Jag märker ju att han blir jättestressad när barnen eller exet hör av sig men han kan på något vis inte säga nej. Eller jo, till att ge bort möbler sa han nej men han förde sen över en stor summa pengar till dottern i stället.

Jag har hittills inte sagt något, bara hjälpt till i den mån jag kan. Men jag börjar oroa mig för att sambon ska bli alldeles slut och att hela vår sommar ska bli förstörd av att behöva renovera en stuga vi inte ens vill ha. Vad kan jag göra för att hjälpa honom i den här sitsen?

• Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 22:44:56 följande:
     Okej, då förstår jag. Det är inte så att exet är fattig, men hon prioriterar annorlunda. 
    Så hon har egentligen råd men väljer att lägga sina pengar på annat för att hon kan - för att din sambo och du gör det möjligt. Vad tror du kommer hända den dagen döttrarna tar över stugan? Gissningsvis tänker de sig att det följer med en hustomte på köpet.

Du kan inte mer än prata med din sambo, men så länge han inte vill ändra på något och verkar för det kommer det inte heller att bli någon förändring. Ingen annan är intresserad av någon förändring. Exet och barnen kommer streta emot alla förändringar och om du går in och lägger dig i sambons och deras relation blir det dig de vänder sig emot.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 22:43:31 följande:
    Bra fråga. Vi kan väl säga att rördragningarna inte var helt fackmannamässigt gjorda. Det var en temporär lösning då badrummet håller på att byggas om.
    Håller på att byggas om av vem? Du och din sambo?
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 23:17:43 följande:
    Så hon har egentligen råd men väljer att lägga sina pengar på annat för att hon kan - för att din sambo och du gör det möjligt. Vad tror du kommer hända den dagen döttrarna tar över stugan? Gissningsvis tänker de sig att det följer med en hustomte på köpet.

Du kan inte mer än prata med din sambo, men så länge han inte vill ändra på något och verkar för det kommer det inte heller att bli någon förändring. Ingen annan är intresserad av någon förändring. Exet och barnen kommer streta emot alla förändringar och om du går in och lägger dig i sambons och deras relation blir det dig de vänder sig emot.
    Jag vet att jag måste prata med honom. Syftet med tråden var att få råd om hur jag ska närma mig frågan för det känns känsligt att klampa in i deras relation. Nu ger jag mest praktiska råd men hur pratar jag om att deras relation måste ändras. Jag tror han inser att det behövs men han tycker det är jättesvårt, han blir pressad och så går han med på saker han egentligen inte vill. Sannolikt ligger det en rejäl dos dåligt samvete i grunden då han var tvungen att prioritera jobb framför närvaro med barnen då de var små och sen var det han också som valde att avsluta äktenskapet, vilket i var fall den yngsta dottern tog väldigt hårt (även om det är 10 år sen nu). Så jag vet att vi måsta prata men hur?
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 23:22:49 följande:
    Håller på att byggas om av vem? Du och din sambo?
    Ja, vem annars. Inte för skojs skull men varmvattenberedaren behövde bytas och då passar vi på att flytta runt några saker för bättre förvaring. 
  • Core

Jag var alltid helt självständig men känner igen det från andra nära. I det fallet handlar det om pappans uteblivna känslomässiga stöd och relation till barnen, det kompenseras materiellt och fysiskt.

Fel eller rätt är ju svårt att säga, men jag skulle ändå säga att du som utomstående i sammanhanget relation till barnen ska backa och låta naturen ha sin gång. Att vara där och kladda kan innebära en havererad relation till barnen.Inte din sak mao.

• Anonym (-)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:42:33 följande:
    Jag vet att jag måste prata med honom. Syftet med tråden var att få råd om hur jag ska närma mig frågan för det känns känsligt att klampa in i deras relation. Nu ger jag mest praktiska råd men hur pratar jag om att deras relation måste ändras. Jag tror han inser att det behövs men han tycker det är jättesvårt, han blir pressad och så går han med på saker han egentligen inte vill. Sannolikt ligger det en rejäl dos dåligt samvete i grunden då han var tvungen att prioritera jobb framför närvaro med barnen då de var små och sen var det han också som valde att avsluta äktenskapet, vilket i var fall den yngsta dottern tog väldigt hårt (även om det är 10 år sen nu). Så jag vet att vi måsta prata men hur?
    Fast att råda någon hur man pratar, eller landar känslomässigt beror ju både på vem man är som ger rådet och på vem din sambo är. Det är ju oerhört komplext.

Däremot det praktiska. Även det ger resultat. För man kan inte bara prata/känna, man behöver också göra annorlunda.

Man kan fastna i dåligt samvete och det är inte rimligt att faktiskt drivas helt av detta på ett sätt som också ger barnen signalen om att det är såhär det ska vara.

Men ärligt talat, hur tusan ska barnen lära sig ta hand om fastigheten sen när den är deras, om din sambo fortsatt beter sig som att de vore småbarn.
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:42:33 följande:
    Du talar lugnt och sakligt om vad du tycker och ser hur det tas emot. Jag personligen skulle också officiellt avsäga mig rollen som medberoende i hans hustomteskap. Din hjälp ger troligtvis i hans ögon legitimitet åt situationen - om det inte var ok skulle väl du inte ställa upp på det.
  • nihka
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:44:08 följande:
    Ja, vem annars. Inte för skojs skull men varmvattenberedaren behövde bytas och då passar vi på att flytta runt några saker för bättre förvaring. 
    Man passar inte på för bättre förvaring i stugar man inte vill ha annat än ur försäljningssynpunkt. Ni verkat båda två alldeles för insyltade i projektet ta-hand-om-och-ansvara-för-allt.
  • Cathariiina

Men - hur gammal är han? Gissningsvis över 50 i alla fall, eftersom han har så gamla barn. Jag tycker att du ska säga till honom att hjälpen borde börja gå åt andra hållet nu. Det är de unga, friska able-bodied barnen som ska hjälpa HONOM med fysiskt tunga uppgifter - inte tvärtom! Dock kan han ju kvarstå för råd och stöd. De vuxna barnen borde även kunna hjälpa sin mamma.

Hur ska det annars gå när kidsen skaffar egna familjer? I alla fall sonen kommer att förväntas kunna ta den rollen som pappan tar nu, d.v.s. fixa praktiska saker, laga saker, montera ihop IKEA-möbler och sådant. Min son kunde sådant när han var 18...

• Anonym (ts)
    Cathariiina skrev 2024-06-18 23:22:23 följande:

Men - hur gammal är han? Gissningsvis över 50 i alla fall, eftersom han har så gamla barn. Jag tycker att du ska säga till honom att hjälpen borde börja gå åt andra hållet nu. Det är de unga, friska able-bodied barnen som ska hjälpa HONOM med fysiskt tunga uppgifter - inte tvärtom! Dock kan han ju kvarstå för råd och stöd. De vuxna barnen borde även kunna hjälpa sin mamma.

Hur ska det annars gå när kidsen skaffar egna familjer? I alla fall sonen kommer att förväntas kunna ta den rollen som pappan tar nu, d.v.s. fixa praktiska saker, laga saker, montera ihop IKEA-möbler och sådant. Min son kunde sådant när han var 18...

Jag vänder mig lite mot tanken att vi skulle behöva hjälp för att vi börjar bli gamla. 😝 Men däremot borde barnen hjälpa sin farmor och farfar tycker jag.

Det är lätt att vara efterklok och jag vet att han inte är nöjd med hur det blivit och hur osjälvständiga hans barn är. Det är en tydlig kontrast mot min dotter som också är lite över 20 och väldigt mycket mer självgående. Det är klart vi hjälper henne ibland med saker också men då är det för att vi erbjuder oss, inte för att hon ringer och kräver.

Men man kan ju inte ändra det som varit. Men vi måste ändra saker framåt.
  • Anonym (X)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-19 06:38:47 följande:
    Men vi måste ändra saker framåt.
    Har han uttryckt att han vill det?
  • Studentpappa
    Anonym (ts) skrev 2024-06-19 06:38:47 följande:
    Jag vänder mig lite mot tanken att vi skulle behöva hjälp för att vi börjar bli gamla. 😝 Men däremot borde barnen hjälpa sin farmor och farfar tycker jag.

Det är lätt att vara efterklok och jag vet att han inte är nöjd med hur det blivit och hur osjälvständiga hans barn är. Det är en tydlig kontrast mot min dotter som också är lite över 20 och väldigt mycket mer självgående. Det är klart vi hjälper henne ibland med saker också men då är det för att vi erbjuder oss, inte för att hon ringer och kräver.

Men man kan ju inte ändra det som varit. Men vi måste ändra saker framåt.
    En dag behöver ni det, är barnen då helt hjälplösa så finns ingen hjälp att få. Farsan har hjälpt mig många ggr med byggen, aldrig byggt åt mig utan tillsammans. 

Han skadade sig 2019 och sen hjälper jag honom med allt möjligt. Det är liksom självklart för mig och det gick från en dag till en annan.

Din sambos barn verkar ju knappt kunna sätta upp en tavla och där finns antagligen inte mycket hjälp att få den dagen det behövs.

Att dottern som orsakat vattenläckan kommer undan att hjälpa till är ju snudd på pinsamt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (X)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 22:43:31 följande:
    Bra fråga. Vi kan väl säga att rördragningarna inte var helt fackmannamässigt gjorda. Det var en temporär lösning då badrummet håller på att byggas om.

Är det alltså ni som gjort fel till att börja med?
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:20:10 följande:
    Har han uttryckt att han vill det?
    Inte rent ut så men han suckar och beklagar sig och jag märker ju att han blir stressad. Men det är kanske där jag ska börja prata med honom - hur vill han ha det. Jag tror att han innerst inne är rädd att de slutar höra av sig om han inte ger dem något.
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:54:15 följande:

Om
  • Anonym (X)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-19 07:56:25 följande:
    Inte rent ut så men han suckar och beklagar sig och jag märker ju att han blir stressad. Men det är kanske där jag ska börja prata med honom - hur vill han ha det. Jag tror att han innerst inne är rädd att de slutar höra av sig om han inte ger dem något.
    Kanske behöver han prata med dom om det, att det kämms som de bara vill ha kontakt när han gör eller ger dom nåt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:54:15 följande:

Vad dåligt den här sidan funkar? Skulle inte skriva om och skicka. Hursomhelst, vi hade beställt ett handfat som var skadat i frakten och därför blev det några extra kopplingar temporärt. Det hade funkat utmärkt om dottern kommit ihåg att stänga alla kranar som hon öppnade när hon kom dit. Så nej, inte vårt fel.
  • Nicco123
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 09:17:16 följande:
    Du behöver inte bli oförskämd. Jag skriver ju för att jag vill att detta ska sluta. Vad jag menade var att jag vill hjälpa min sambo, men den form av tough love som föreslogs - att dra på egen semester när jag vet att han kommer att slita - skulle jag aldrig kunna göra. Jag behöver hitta andra sätt att nå fram till honom.

Kan en idé vara att du bokar in någon resa eller weekend här och där till er båda? En bokad sak borde väll ändå göra han får säga nej till att hjälpa till överallt ibland? Ingen bör missunna honom det liksom? 

Tycker verkligen att du borde dra ett tung övertalningskampanj att han borde kräva att alla får dra sitt strå till stacken som äger/ vill ha kvar stugan och hjälpa till. 

Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo