• Anonym (ts)

Kan jag hjälpa min sambo

Jag lever ihop med en man som har tre vuxna barn. När de växte upp och han var gift med deras mamma var det han som drog in mest pengar och han verkar ha stått för mycket annat praktiskt också. Det där sitter kvar och barnen hör ofta av sig och behöver hjälp med ibland de mest tramsiga saker (typ montera ikea-möbler). Sonen tigger också ofta pengar fast han är 28 år gammal. 

Hade det vara varit det så ok men nu ska ena dottern flytta och då ringer exet och börjar prata om möbler som min sambo tog i deras bodelning och att han borde ge vissa till dottern. 

Och, det jobbigaste är att de har en stuga ihop som de inte sålt för döttrarna vill ta över den. De har dock inte råd med det än och är inte där så mycket så det det faller på min sambo att sköta allt underhåll. I vintras glömde ena dottern på en kran så det blev en vattenläcka och nu förväntas min sambo fixa till skadorna innan semestern då döttrarna och exet ska dit. Exet har inte råd att betala hälften av vad hantverkare kan kosta men hon är samtidigt fullständigt ohändig så det är sambon och jag som fått åka dit och börja riva vattenskadade golv mm. 

Han har mycket annat som pågår också, vi har ju vårt liv, han har mycket på jobbet och hans föräldrar börjar bli skruttiga så de behöver också hjälp. Jag märker ju att han blir jättestressad när barnen eller exet hör av sig men han kan på något vis inte säga nej. Eller jo, till att ge bort möbler sa han nej men han förde sen över en stor summa pengar till dottern i stället.

Jag har hittills inte sagt något, bara hjälpt till i den mån jag kan. Men jag börjar oroa mig för att sambon ska bli alldeles slut och att hela vår sommar ska bli förstörd av att behöva renovera en stuga vi inte ens vill ha. Vad kan jag göra för att hjälpa honom i den här sitsen?

• Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 07:33:26 följande:

Om han vill vara dräng.åt sitt ex och sina vuxna barn låt honom var det men var inte själv delaktig. När du underlättar för honom tar det längre tid innan det brakar samman vilket det låter som det är på väg att göra. När han är i stugan och fixar efter vattenskadan vilket jag tycker han kan göra tillsammsns med dottern som lämnade kranen på kan du vara hemma och softa eller resa iväg med en vän. 

Jag förstår hur du tänker tror jag men det skulle aldrig falla mig in att inte hjälpa till när jag kan.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Fia) skrev 2024-06-17 08:01:44 följande:

Om ni båda känner att ni vill hjälpa till när ni kan så kommer ni ju fortsätta med de så länge exet o barnen kräver det. Och dom kommer inte sluta?.
    Han måste säga nej! Dottern är väl vuxen? Då får ju hon se till att vattenskadan blir fixad. 

Han blir ju sjukt jävla utnyttjad. 

Jo jag vet. Jag tror han är fast i hur det var när barnen växte upp, hans ex har säkert goda kvaliteter, de var trots allt gifta länge, men hon verkar vara bortskämd och det har förts över på barnen. Min sambo reste mycket i jobbet och överkompenserade nog när han var hemma med att ta hand om allt han kunde. Plus att han är i grunden en hjälpsam och handlingskraftig person (vilket jag älskar honom för). Men det blir ju för mycket. Hans vuxna barn behöver inte hjälp, hans sjuka föräldrar gör däremot det. Jag försökte någon gång hinta om att sonen kanske kunde hjälpa farmor och farfar med gräsklippning mm som tack för alla pengar han får men det har inte blivit så. Jag önskar att jag kunde hjälpa honom sätta rimliga ramar för sin hjälpsamhet, utan att överge honom i detta.
  • Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 08:54:21 följande:

Så du vill alltså hjälpa till att curla dessa bortskämda barn? 

Då så, då är det väl bara att ge dom pengar samt åka dit och sätta ihop möbler, så du avlastar din sambo. 

Du behöver inte bli oförskämd. Jag skriver ju för att jag vill att detta ska sluta. Vad jag menade var att jag vill hjälpa min sambo, men den form av tough love som föreslogs - att dra på egen semester när jag vet att han kommer att slita - skulle jag aldrig kunna göra. Jag behöver hitta andra sätt att nå fram till honom.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-17 08:51:12 följande:

Förstår hur du känner. Har haft det lika men ingen sommarstuga var inblandad. men just det här att ens stackars man utnyttjas av både barn och f.d.
    Barn som ska ha en massa saker, eller barn, vuxna menar jag som, som i ditt fall. Vuxna som ska ha hjälp med allt från att hämta en cykel på blocket till att lägga ett golv i hallen.

Ja men hur gör man? Jag har pratat och pratat med min man genom åren, och det är först nu när barnet närmar sig 30 som han säger nej. Han börjar känna sig utnyttjad. Vi har ett gemensamt barn som är lite yngre, men skillnaden är så stor, hen kommer ofta hem till oss och vill hjälpa OSS med allehanda saker. Inte för att vi är gamla och skupliga utan för att vara juste. Kan vara den lilla gesten att ta med sig fikabröd. Givetvis hjälper vi tillbaka.

Hur pratade du med din man? Jag har några gånger försökt säga att jag blir förvånad över deras förväntningar på honom. Och som sagt föreslagit att han ber barnen om hjälp med föräldrarna. Han håller ofta med men det ändrar inget i grunden. Det känns lite känsligt att klampa in och ha åsikter på hans relation med barnen och ex:et. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 09:59:06 följande:

Men du har ju redan försökt prata med honom. Du kan inte ändra på honom, han måste vilja själv. 

Som det är nu så visar du att du accepterar det. Varför ska han då ändra sig?

Du läser ju inte vad jag skriver. Jag har pratat med honom lite försiktigt men inte velat klampa in i hans relation med barn och ex. Situationen har dock eskalerat. Jag behöver råd i hur jag ska ta upp det med honom.

Det här handlar inte om mig, huruvida jag accepterar situationen eller ej. Det handlar om att jag är rädd att min sambo blir utarbetad. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Nä) skrev 2024-06-17 09:25:12 följande:

Du kan börja med att fråga OM han vill ha din hjälp. Därefter fundera på hur det påverkar er relation negativt och ta upp de delarna med honom, fråga hur ni ska lösa det.

Det handlar inte om mig eller vår relation. Det handlar om honom. Hade han inte blivit stressad av detta och om han hade sagt tydligt att han vill göra de här sakerna för sina barn hade jag varit fine med det.
  • Anonym (ts)

Okej. Det blev lite väl många yxskaft i den här diskussionen. Att resonera kring tillvägagångssätt och nyanser var inte det här forumets starka sida. Jag får hitta andra bollplank.

• Anonym (ts)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-06-17 14:03:38 följande:

Det är av denna anledning som jag inte tycker man ska skaffa barn med någon som inte har en ordnad ekonomi.

Vad har det med tråden att göra? Pengar är inte problemet och sambon och jag har inte gemensamma barn.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Eventuell idiotisk fråga) skrev 2024-06-17 22:30:36 följande:

Något jag funderat på men ser ingen som har ställt den frågan än. Finns det ingen husförsäkring på den vattenskadade stugan? 

Bra fråga. Vi kan väl säga att rördragningarna inte var helt fackmannamässigt gjorda. Det var en temporär lösning då badrummet håller på att byggas om.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-06-17 19:38:28 följande:
    Jag syftade på att exet inte har pengar.
     Okej, då förstår jag. Det är inte så att exet är fattig, men hon prioriterar annorlunda. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-06-17 14:23:22 följande:

Tråkig situation, men gissar att det varit så länge? Flera år? Eller är det något som blivit värre nu nyligen? Det är svårt att ändra invanda mönster och det kan vara så att han inte heller vill det. Du kan prata med honom, uttrycka din oro för hans stressnivå och uppmana honom att sätta gränser. Men vill han inte själv ändra sig så kommer ju inget hända, vare sig nu eller när sonen är 38.

Jag upplever att det blivit värre. Dels för renoveringarna i stugan, men också för sonen fått sämre ekonomi och  dotterns flytt. Sen har föräldrarna blivit skruttigare och jag verkligen inte har något emot att vi hjälper dem men det bidrar till stressen. 
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 23:17:43 följande:
    Så hon har egentligen råd men väljer att lägga sina pengar på annat för att hon kan - för att din sambo och du gör det möjligt. Vad tror du kommer hända den dagen döttrarna tar över stugan? Gissningsvis tänker de sig att det följer med en hustomte på köpet.

Du kan inte mer än prata med din sambo, men så länge han inte vill ändra på något och verkar för det kommer det inte heller att bli någon förändring. Ingen annan är intresserad av någon förändring. Exet och barnen kommer streta emot alla förändringar och om du går in och lägger dig i sambons och deras relation blir det dig de vänder sig emot.
    Jag vet att jag måste prata med honom. Syftet med tråden var att få råd om hur jag ska närma mig frågan för det känns känsligt att klampa in i deras relation. Nu ger jag mest praktiska råd men hur pratar jag om att deras relation måste ändras. Jag tror han inser att det behövs men han tycker det är jättesvårt, han blir pressad och så går han med på saker han egentligen inte vill. Sannolikt ligger det en rejäl dos dåligt samvete i grunden då han var tvungen att prioritera jobb framför närvaro med barnen då de var små och sen var det han också som valde att avsluta äktenskapet, vilket i var fall den yngsta dottern tog väldigt hårt (även om det är 10 år sen nu). Så jag vet att vi måsta prata men hur?
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 23:22:49 följande:
    Håller på att byggas om av vem? Du och din sambo?
    Ja, vem annars. Inte för skojs skull men varmvattenberedaren behövde bytas och då passar vi på att flytta runt några saker för bättre förvaring. 
  • Anonym (ts)
    Cathariiina skrev 2024-06-18 23:22:23 följande:

Men - hur gammal är han? Gissningsvis över 50 i alla fall, eftersom han har så gamla barn. Jag tycker att du ska säga till honom att hjälpen borde börja gå åt andra hållet nu. Det är de unga, friska able-bodied barnen som ska hjälpa HONOM med fysiskt tunga uppgifter - inte tvärtom! Dock kan han ju kvarstå för råd och stöd. De vuxna barnen borde även kunna hjälpa sin mamma.

Hur ska det annars gå när kidsen skaffar egna familjer? I alla fall sonen kommer att förväntas kunna ta den rollen som pappan tar nu, d.v.s. fixa praktiska saker, laga saker, montera ihop IKEA-möbler och sådant. Min son kunde sådant när han var 18...

Jag vänder mig lite mot tanken att vi skulle behöva hjälp för att vi börjar bli gamla. 😝 Men däremot borde barnen hjälpa sin farmor och farfar tycker jag.

Det är lätt att vara efterklok och jag vet att han inte är nöjd med hur det blivit och hur osjälvständiga hans barn är. Det är en tydlig kontrast mot min dotter som också är lite över 20 och väldigt mycket mer självgående. Det är klart vi hjälper henne ibland med saker också men då är det för att vi erbjuder oss, inte för att hon ringer och kräver.

Men man kan ju inte ändra det som varit. Men vi måste ändra saker framåt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:20:10 följande:
    Har han uttryckt att han vill det?
    Inte rent ut så men han suckar och beklagar sig och jag märker ju att han blir stressad. Men det är kanske där jag ska börja prata med honom - hur vill han ha det. Jag tror att han innerst inne är rädd att de slutar höra av sig om han inte ger dem något.
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:54:15 följande:
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:44:08 följande:
    Ja, vem annars. Inte för skojs skull men varmvattenberedaren behövde bytas och då passar vi på att flytta runt några saker för bättre förvaring. 

Är det alltså ni som gjort fel till att börja med?
    Om
  • Anonym (ts)
    Anonym (X) skrev 2024-06-19 07:54:15 följande:
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:44:08 följande:

Är det alltså ni som gjort fel till att börja med?
    Vad dåligt den här sidan funkar? Skulle inte skriva om och skicka. Hursomhelst, vi hade beställt ett handfat som var skadat i frakten och därför blev det några extra kopplingar temporärt. Det hade funkat utmärkt om dottern kommit ihåg att stänga alla kranar som hon öppnade när hon kom dit. Så nej, inte vårt fel.
Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo