• Anonym (ts)

Kan jag hjälpa min sambo

Jag lever ihop med en man som har tre vuxna barn. När de växte upp och han var gift med deras mamma var det han som drog in mest pengar och han verkar ha stått för mycket annat praktiskt också. Det där sitter kvar och barnen hör ofta av sig och behöver hjälp med ibland de mest tramsiga saker (typ montera ikea-möbler). Sonen tigger också ofta pengar fast han är 28 år gammal. 

Hade det vara varit det så ok men nu ska ena dottern flytta och då ringer exet och börjar prata om möbler som min sambo tog i deras bodelning och att han borde ge vissa till dottern. 

Och, det jobbigaste är att de har en stuga ihop som de inte sålt för döttrarna vill ta över den. De har dock inte råd med det än och är inte där så mycket så det det faller på min sambo att sköta allt underhåll. I vintras glömde ena dottern på en kran så det blev en vattenläcka och nu förväntas min sambo fixa till skadorna innan semestern då döttrarna och exet ska dit. Exet har inte råd att betala hälften av vad hantverkare kan kosta men hon är samtidigt fullständigt ohändig så det är sambon och jag som fått åka dit och börja riva vattenskadade golv mm. 

Han har mycket annat som pågår också, vi har ju vårt liv, han har mycket på jobbet och hans föräldrar börjar bli skruttiga så de behöver också hjälp. Jag märker ju att han blir jättestressad när barnen eller exet hör av sig men han kan på något vis inte säga nej. Eller jo, till att ge bort möbler sa han nej men han förde sen över en stor summa pengar till dottern i stället.

Jag har hittills inte sagt något, bara hjälpt till i den mån jag kan. Men jag börjar oroa mig för att sambon ska bli alldeles slut och att hela vår sommar ska bli förstörd av att behöva renovera en stuga vi inte ens vill ha. Vad kan jag göra för att hjälpa honom i den här sitsen?

• Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo
  • nihka

Om han vill vara dräng.åt sitt ex och sina vuxna barn låt honom var det men var inte själv delaktig. När du underlättar för honom tar det längre tid innan det brakar samman vilket det låter som det är på väg att göra. När han är i stugan och fixar efter vattenskadan vilket jag tycker han kan göra tillsammsns med dottern som lämnade kranen på kan du vara hemma och softa eller resa iväg med en vän. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (ts)
    nihka skrev 2024-06-17 07:33:26 följande:

Om han vill vara dräng.åt sitt ex och sina vuxna barn låt honom var det men var inte själv delaktig. När du underlättar för honom tar det längre tid innan det brakar samman vilket det låter som det är på väg att göra. När han är i stugan och fixar efter vattenskadan vilket jag tycker han kan göra tillsammsns med dottern som lämnade kranen på kan du vara hemma och softa eller resa iväg med en vän. 

Jag förstår hur du tänker tror jag men det skulle aldrig falla mig in att inte hjälpa till när jag kan.
  • Anonym (Fia)

Om ni båda känner att ni vill hjälpa till när ni kan så kommer ni ju fortsätta med de så länge exet o barnen kräver det. Och dom kommer inte sluta?.
    Han måste säga nej! Dottern är väl vuxen? Då får ju hon se till att vattenskadan blir fixad. 

Han blir ju sjukt jävla utnyttjad. 

• Anonym (-)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 07:44:50 följande:
    Jag förstår hur du tänker tror jag men det skulle aldrig falla mig in att inte hjälpa till när jag kan.
    Jag tycker du ska försöka sikta på att hjälpa din sambo att komma in en annan fas gällande barnen.

Han behöver ta hand om sig själv och han gör sina barn en björntjänst genom att "stötta dem" med saker han faktiskt inte orkar.

Jag tycker att du tämligen förutsättningslöst ska fråga gällande om det börjar bli dags att sälja stugan. Eller om det på riktigt finns ett intresse för fastigheten som är tillräckligt stort. För andra sin "del", eller sliter han ut sig för saker som de inte är villiga att själv lägga tid, kraft och pengar på.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Fia) skrev 2024-06-17 08:01:44 följande:

Om ni båda känner att ni vill hjälpa till när ni kan så kommer ni ju fortsätta med de så länge exet o barnen kräver det. Och dom kommer inte sluta?.
    Han måste säga nej! Dottern är väl vuxen? Då får ju hon se till att vattenskadan blir fixad. 

Han blir ju sjukt jävla utnyttjad. 

Jo jag vet. Jag tror han är fast i hur det var när barnen växte upp, hans ex har säkert goda kvaliteter, de var trots allt gifta länge, men hon verkar vara bortskämd och det har förts över på barnen. Min sambo reste mycket i jobbet och överkompenserade nog när han var hemma med att ta hand om allt han kunde. Plus att han är i grunden en hjälpsam och handlingskraftig person (vilket jag älskar honom för). Men det blir ju för mycket. Hans vuxna barn behöver inte hjälp, hans sjuka föräldrar gör däremot det. Jag försökte någon gång hinta om att sonen kanske kunde hjälpa farmor och farfar med gräsklippning mm som tack för alla pengar han får men det har inte blivit så. Jag önskar att jag kunde hjälpa honom sätta rimliga ramar för sin hjälpsamhet, utan att överge honom i detta.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 08:10:44 följande:
    Jo jag vet. Jag tror han är fast i hur det var när barnen växte upp, hans ex har säkert goda kvaliteter, de var trots allt gifta länge, men hon verkar vara bortskämd och det har förts över på barnen. Min sambo reste mycket i jobbet och överkompenserade nog när han var hemma med att ta hand om allt han kunde. Plus att han är i grunden en hjälpsam och handlingskraftig person (vilket jag älskar honom för). Men det blir ju för mycket. Hans vuxna barn behöver inte hjälp, hans sjuka föräldrar gör däremot det. Jag försökte någon gång hinta om att sonen kanske kunde hjälpa farmor och farfar med gräsklippning mm som tack för alla pengar han får men det har inte blivit så. Jag önskar att jag kunde hjälpa honom sätta rimliga ramar för sin hjälpsamhet, utan att överge honom i detta.

Förstår hur du känner. Har haft det lika men ingen sommarstuga var inblandad. men just det här att ens stackars man utnyttjas av både barn och f.d.
    Barn som ska ha en massa saker, eller barn, vuxna menar jag som, som i ditt fall. Vuxna som ska ha hjälp med allt från att hämta en cykel på blocket till att lägga ett golv i hallen.

Ja men hur gör man? Jag har pratat och pratat med min man genom åren, och det är först nu när barnet närmar sig 30 som han säger nej. Han börjar känna sig utnyttjad. Vi har ett gemensamt barn som är lite yngre, men skillnaden är så stor, hen kommer ofta hem till oss och vill hjälpa OSS med allehanda saker. Inte för att vi är gamla och skupliga utan för att vara juste. Kan vara den lilla gesten att ta med sig fikabröd. Givetvis hjälper vi tillbaka.

• Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-17 07:44:50 följande:

Så du vill alltså hjälpa till att curla dessa bortskämda barn? 

Då så, då är det väl bara att ge dom pengar samt åka dit och sätta ihop möbler, så du avlastar din sambo. 

• Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 08:54:21 följande:

Så du vill alltså hjälpa till att curla dessa bortskämda barn? 

Då så, då är det väl bara att ge dom pengar samt åka dit och sätta ihop möbler, så du avlastar din sambo. 

Du behöver inte bli oförskämd. Jag skriver ju för att jag vill att detta ska sluta. Vad jag menade var att jag vill hjälpa min sambo, men den form av tough love som föreslogs - att dra på egen semester när jag vet att han kommer att slita - skulle jag aldrig kunna göra. Jag behöver hitta andra sätt att nå fram till honom.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-17 08:51:12 följande:

Förstår hur du känner. Har haft det lika men ingen sommarstuga var inblandad. men just det här att ens stackars man utnyttjas av både barn och f.d.
    Barn som ska ha en massa saker, eller barn, vuxna menar jag som, som i ditt fall. Vuxna som ska ha hjälp med allt från att hämta en cykel på blocket till att lägga ett golv i hallen.

Ja men hur gör man? Jag har pratat och pratat med min man genom åren, och det är först nu när barnet närmar sig 30 som han säger nej. Han börjar känna sig utnyttjad. Vi har ett gemensamt barn som är lite yngre, men skillnaden är så stor, hen kommer ofta hem till oss och vill hjälpa OSS med allehanda saker. Inte för att vi är gamla och skupliga utan för att vara juste. Kan vara den lilla gesten att ta med sig fikabröd. Givetvis hjälper vi tillbaka.

Hur pratade du med din man? Jag har några gånger försökt säga att jag blir förvånad över deras förväntningar på honom. Och som sagt föreslagit att han ber barnen om hjälp med föräldrarna. Han håller ofta med men det ändrar inget i grunden. Det känns lite känsligt att klampa in och ha åsikter på hans relation med barnen och ex:et. 
  • Anonym (Nä)

Du kan börja med att fråga OM han vill ha din hjälp. Därefter fundera på hur det påverkar er relation negativt och ta upp de delarna med honom, fråga hur ni ska lösa det.

Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo