Kan jag hjälpa min sambo
Jag lever ihop med en man som har tre vuxna barn. När de växte upp och han var gift med deras mamma var det han som drog in mest pengar och han verkar ha stått för mycket annat praktiskt också. Det där sitter kvar och barnen hör ofta av sig och behöver hjälp med ibland de mest tramsiga saker (typ montera ikea-möbler). Sonen tigger också ofta pengar fast han är 28 år gammal.
Hade det vara varit det så ok men nu ska ena dottern flytta och då ringer exet och börjar prata om möbler som min sambo tog i deras bodelning och att han borde ge vissa till dottern.
Och, det jobbigaste är att de har en stuga ihop som de inte sålt för döttrarna vill ta över den. De har dock inte råd med det än och är inte där så mycket så det det faller på min sambo att sköta allt underhåll. I vintras glömde ena dottern på en kran så det blev en vattenläcka och nu förväntas min sambo fixa till skadorna innan semestern då döttrarna och exet ska dit. Exet har inte råd att betala hälften av vad hantverkare kan kosta men hon är samtidigt fullständigt ohändig så det är sambon och jag som fått åka dit och börja riva vattenskadade golv mm.
Han har mycket annat som pågår också, vi har ju vårt liv, han har mycket på jobbet och hans föräldrar börjar bli skruttiga så de behöver också hjälp. Jag märker ju att han blir jättestressad när barnen eller exet hör av sig men han kan på något vis inte säga nej. Eller jo, till att ge bort möbler sa han nej men han förde sen över en stor summa pengar till dottern i stället.
Jag har hittills inte sagt något, bara hjälpt till i den mån jag kan. Men jag börjar oroa mig för att sambon ska bli alldeles slut och att hela vår sommar ska bli förstörd av att behöva renovera en stuga vi inte ens vill ha. Vad kan jag göra för att hjälpa honom i den här sitsen?