• Anonym (-)

Kan jag hjälpa min sambo

Anonym (ts) skrev 2024-06-17 07:44:50 följande:
    Jag förstår hur du tänker tror jag men det skulle aldrig falla mig in att inte hjälpa till när jag kan.
    Jag tycker du ska försöka sikta på att hjälpa din sambo att komma in en annan fas gällande barnen.

Han behöver ta hand om sig själv och han gör sina barn en björntjänst genom att "stötta dem" med saker han faktiskt inte orkar.

Jag tycker att du tämligen förutsättningslöst ska fråga gällande om det börjar bli dags att sälja stugan. Eller om det på riktigt finns ett intresse för fastigheten som är tillräckligt stort. För andra sin "del", eller sliter han ut sig för saker som de inte är villiga att själv lägga tid, kraft och pengar på.
  • Anonym (-)
    Anonym (ts) skrev 2024-06-18 06:42:33 följande:
    Jag vet att jag måste prata med honom. Syftet med tråden var att få råd om hur jag ska närma mig frågan för det känns känsligt att klampa in i deras relation. Nu ger jag mest praktiska råd men hur pratar jag om att deras relation måste ändras. Jag tror han inser att det behövs men han tycker det är jättesvårt, han blir pressad och så går han med på saker han egentligen inte vill. Sannolikt ligger det en rejäl dos dåligt samvete i grunden då han var tvungen att prioritera jobb framför närvaro med barnen då de var små och sen var det han också som valde att avsluta äktenskapet, vilket i var fall den yngsta dottern tog väldigt hårt (även om det är 10 år sen nu). Så jag vet att vi måsta prata men hur?
    Fast att råda någon hur man pratar, eller landar känslomässigt beror ju både på vem man är som ger rådet och på vem din sambo är. Det är ju oerhört komplext.

Däremot det praktiska. Även det ger resultat. För man kan inte bara prata/känna, man behöver också göra annorlunda.

Man kan fastna i dåligt samvete och det är inte rimligt att faktiskt drivas helt av detta på ett sätt som också ger barnen signalen om att det är såhär det ska vara.

Men ärligt talat, hur tusan ska barnen lära sig ta hand om fastigheten sen när den är deras, om din sambo fortsatt beter sig som att de vore småbarn.
Svar på tråden Kan jag hjälpa min sambo