-
Sen är det ju bra att gå och testa sig om man misstänker någon könssjukdom, endast där du kan få ett bra svar.Anonym (Male) skrev 2024-06-15 23:25:46 följande:Är HPV virus kondylom helt plötsligt?
-
Anonym (Natalie) skrev 2024-06-16 00:49:40 följande:Jag har haft praktik på infektionsavdelningen på ett sjukhus och det var faktiskt flera vanliga svenska män där som hade fått HIV utomlands, tror det var två som hade fått det i Thailand. Var själv rädd när jag hade legat med en vanlig svensk kille som brukade åka till Thailand .. testade mig efteråt men som tur var hade jag inte fått något.
Sjukt att de åker dit och ligger med prostituerade utan kondom.. Man tänker ju oftast inte att vanliga svenska killar (eller gubbar) har det men det är det där med Thailand. Även äckel som köper sex på thaimassageställen ska man nog akta sig för .. OBS har själv jobbat som eskort när jag var yngre till och med så det är inte så att jag dömer tjejerna.
Förstår att det måste kännas jobbigt för dig men du kommer kunna leva ett normalt liv .. Nuförtiden finns det ju så bra mediciner. Vet du om killen visste om det? Isåfall var det ju ett brott att han inte berättade det för dig .. eftersom han uppenbarligen inte var så bra medicinerad så att han inte smittade, antagligen inte medicinerad alls.
Hoppas såklart att du inte har det men även om du har det kommer du som sagt kunna leva ett normalt liv bara du sköter medicineringen bra.
Kram och lycka till!Ja har alltid varit hypokondriker och livrädd för just hiv, testat mig flera ggr per år trots att jag oftast haft skyddat sex. Så det var väldigt otur.. killen i Thailand låg jag med kanske 6-7 ggr totalt så inte så mycket ändå. Däremot misstänker jag att han är sexmissbrukare av något slag. Fick konstiga vibbar av honom.
Ja man ska passa sig för de killarna som ofta är i Thailand eller
afrikanska länder då hiv är vanligt där. Även många som går obehandlade pga inte har råd med medicinerna tyvärr. Och därmed smittar runt det.
Jag har träffat en annan kille i Sverige också senaste tiden så börjar tänka ifall det är från honom. Kan ju inte vara helt säker då jag dejtade dem ganska tätt efter varandra. Det är inte omöjligt, DOCK testade han sig för någon vecka sedan för allt vilket jag fått bevis på när han var där och testade sig, bland annat för hiv. Så det skulle vara väldigt sjukt om han fått positivt svar och inte meddelat mig eller uppgett mig på smittspårningen och ändå fortsatt ha sex med mig.
Dock senast när jag ville h sex så ville han först inte vilket jag tyckte jag var konstigt då vi brukar ha det, reagerade på det. Detta var givetvis innan jag fått samtalet från läkaren. Så jag fattar ingenting. Känns mer troligt att det är killen som bott i Thailand men tyvärr så kommer jag nog aldrig få reda på vem det var. Har svårt att tro att någon har sex oskyddat om de vet att de har obehandlad hiv. Det är sjukt och brottsligt också som du säger. Hoppas innerligt att provsvaret är falskt men tyvärr stämmer alla mina symtom in på hiv, samt att det visat på antikroppar mot hiv på snabbtestet de tog. :( Men får bara försöka leva med det, lätt att vara efterklok.. Tack! Kram
-
Sexet var totalt värdelöst men även om det inte var det så skulle inget sex i världen vara värt om jag fick hiv. Han behandlade mig väldigt dåligt tyvärr. Ja det är sällan värt att ha sex med män har jag insett med åren.. Absolut säkert värre med ett cancerbesked men hiv är fortfarande obotligt och man känner sig så äcklad av sig själv tyvärr. Cancer hade jag vågat vara öppen om men inte hiv för alla kommer behandla en annorlunda och tro att det smittar bara man går nära. Är glad att min familj och min vän har tagit det så bra och stöttar mig dagligen.Anonym (Synd) skrev 2024-06-16 00:34:24 följande:Förstår, klart inget är värt de när man får hiv. Riktigt ruttet beteende av honom att inte ta ansvar. Menar mer om det va bra sex. Inget rättfärdigar ju de här ändå förstås, men va de värdelöst sex så skulle jag bli ännu mer galen. Så menar va det så pass dåligt sex också? En gång fick jag klamydia av en kille(kan såklart inte jämföras med hiv) gick med de så länge också innan jag fick reda på det? och kändes så ovärt då sexet sög och jag kom inte ens? han va klar på 2 min? va så irriterad där och då.
hoppas för din skull att du inte fått hiv, lider med dig. Även om är värre att få cancer besked.. du kommer kunna leva ett normalt liv ändå. Jag skulle inte berättat för nån pga att folk har så lite kunskap och fördomar tyvärr -
I och med min okunskap innan så hade jag inte vågat träffa någon som har hiv tyvärr. Hade jag dock vetat allt jag vet nu så hade jag nog kunnat göra det, eller om personen berättade efter ett tag, även om det hade kommit som en chock, men vet jag att något inte smittar kan jag vara lugn iallafall. Ja jag kommer berätta när jag känner mig redo när och OM jag ens kommer klara av att träffa en man efter detta då jag har så extremt dålig erfarenhet av män. Rätt man kommer älska mig oavsett om jag har en kronisk sjukdom eller inte. Människor som drar sig undan är inte äkta och inga jag vill ha i mitt liv ändå.Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 23:41:55 följande:Jo... Jag tror att stigmat är värre än själva sjukdomen just nu. Hur skulle du själv ha reagerat för ett år sedan om en kille med hiv ville ha sex med dig?
Jag tror däremot inte att det är kört. Men jag tror att du kommer att få fokusera på att hitta rätt man på ett annat sätt. Någon som kanske hajar till när han får höra det, men ändå älskar dig så mycket att han kan ta sig tiden att läsa på och vänja sig vid tanken. -
Jaha, du menade så. Ja, du har nog rätt. Kan tänka mig att det finns botemedel mot cancer också men utan att folk dör i cancer så skulle jorden bli överbefolkad. Och självklart vill de tjäna pengar på läkemedelsindustrin. Som tur är så är iallafall hiv-medicin alltid gratis, men själva medicinen kostar i månaden 16.000 kr, helt galet. Jag tror och hoppas ändå på ett botemedel mot hiv i framtiden.Anonym (Casanova) skrev 2024-06-15 23:36:52 följande:Läste det någonstans... Att det är mer lönsamt att ta fram mediciner som trycker tillbaka men inte botar. Du kan sälja den löpande under lång tid. En medicin som botar blir ju en engångsgrej.
Tror jag läste det i samband med att jag läste om medicinen mot Hepatit C. Den är ju rätt dyr. Men fungerar.
Men jag har absolut inga belägg för mina påståenden. Jag sitter och killgissar lite svävande ur minnet. Har du bättre källor så tro på dem! -
Tack! Ja jag vet inte men hoppas inte att idioten inte vetat om det. Kan vara från han eller en annan kille, då jag sen i januari haft sex med två killar (oskyddat vid några tillfällen). Skönt att du hade sån tur och inte blev smittad.Anonym (Ömmar) skrev 2024-06-16 10:33:28 följande:Känner med dig. Sällan jag blir berörd av inlägg här men ditt träffade. Förstår verkligen din känsla. Men som andra skriver, i dag är det som vilken sjukdom sm helst så länge man medicineras. Men din känsla kvarstår. Kanske prata med någon kunnig inom området? Sjukhuset borde bistå med det tycker man.
Jag bodde på en kanarieö i slutet av 80 talet när hiv och aids exploderade. Levde loppan och låg runt. Pratades inte något om det på ön. Däremot när jag kom hem till Sverige igen var debatten stor och jag vart livrädd. Kunde jag ha fått det? Vågade jag testa mig? Varje symtom som var avvikande vid en förkylning gick jag igång på. När det obligatoriska testet kom när jag vart gravid med mitt första barn flera år efter jag kommit hem kunde jag andas ut då det såklart var negativt. Men den där känslan under alla år fram till dess var oerhört jobbig. Hörde i efterhand att flera jag umgåtts med i Spanien hade fått aids. Men detta var då. Nu är vi upplysta och behöver inte utveckla aids. Tänker på killen som smittade dig, han behöver väl veta att han bär på det även om du inte måste meddela andra. Tänker för andra han ligger med. Har han vetat om att han bär på det och ändå legat utan kondom är det ju riktigt riktigt illa av honom. -
Tror inte folk som inte fått beskedet förstår den psykiska känslan, speciellt när jag redan har grov psykisk ohälsa. Har redan haft självmordstankar hela mitt liv och vill dö mer än någonsin nu. Så att ?bara ta medicin? och leva som vanligt är svårt när det sätter sig i psyket.Anonym (Emma) skrev 2024-06-16 10:57:49 följande:
det tråkiga är väl att du nu behöver livslång medicinering, men det är ju flera sjukdomar som kräver.. HIV är väl ändå bättre än typ vissa cancerformer och andra livshoätande sjukdomar
-
Tack <3 Jag är tyvärr en person med flera diagnoser och psykisk ohälsa så just nu är jag väldigt självmordsbenägen men försöker att inte ha detta självförakt. Ja en oansvarig människa som inte ens testat sig på ett år trots att han haft en massa sex och dessutom i Thailand! Har inte kontaktat honom då han misshandlat mig tyvärr. Det får sjukvården göra via smittspårningen. Livet känns som en misär just nu.. det finns värre sjukdomar men det är känslan och denna tunga börda att bära på en sådan hemlighet och att dölja för omgivningen. Tack snälla.Anonym (...) skrev 2024-06-16 12:45:39 följande:Vill börja med att ge dig en stor kram TS. Det är så lätt hänt att man struntar i kondom i stundens hetta, hänt mig flera gånger.
Jag tycker inte att du ska skämmas, även om jag förstår din känsla för jag skulle känt samma sak. Den enda som ska skämmas är killen som smittade dig som inte var ansvarsfull nog att testa sig efter hans oskyddade sex då HIV är vanligare i Thailand. Vad sa han när du kontaktade honom och hade testats positivt?
Lev på som vanligt är mitt bästa råd. Nu är känslan färsk och nu det är absolut som jobbigast, men det kommer lägga sig med tiden ❤️ -
Förstår, ingen fara. Ja vet det är just att det sätter sig mentalt just pga allas fördomar och okunskap. Får se om jag en dag vågar gå ut och vara öppen om att jag har det, hoppas det! Vill inte behöva skämmas eller gömma mig bakom lögner. Ska imorgon till infektionskliniken och försöka få ta ett snabb-test och invänta provsvaret som är skickat på labb. Ja psykolog eller kurator kommer jag absolut behöva, speciellt i början då jag behöver ventilera om det.. ❤️Anonym (Emma) skrev 2024-06-16 19:39:05 följande:
Allså jag menade inget illa med inlägget, tvärtom.skulle vara lite som en tröst att det inte längre är en superhemsk grej längre, som det var när det var nytt och inte fanns botemedel och kunskap. Jag förstår om det känns fruktansvärt mm. Men om det känns övermäktigt så tycker jag du ska vända dig till någon samtalskontakt (psykolog etc) för att må psykiskt bättre <3
-
Ja så är det ju, obotlig cancer är ju såklart värre. Jag är inte ännu helt hundra procent säker än förrän jag tagit snabbtestet imorgon och fått svar från labbet, men med tanke på hur sjuk jag varit med alla hiv-symtom man kan få i början samt fått ett reaktivt svar så har jag redan ställt in mig på positivt. Partner är nog det som känns jobbigast, när berättar man? Kommer en person våga stanna med mig trots sjukdomen.. Ja jag är ju ssk så att hjälpa andra kanske är mitt kall i livet. Ja han är en riktig idiot. Ja samtalsterapi är viktigt i en sån här sits. ❤️Anonym (...) skrev 2024-06-16 20:07:14 följande:Precis, det finns otroligt mycket värre sjukdomar med väldigt mörka framtidsutsikter. Medicineringen mot HIV är ju så otroligt bra idag, tack och lov! Försök tänka att ditt liv blir egentligen inte blir annorlunda trots att du har denna sjukdom. Du kan fortfarande göra allt du ville innan du fick reda på att du blivit smittad. Ingenting behöver hindra dig. Partner och liknande kommer också lösa sig i framtiden - det är jag säker på! Finns kärlek finns viljan att läsa på och få mer kunskap kring HIV.
Tänker att du också kan försöka göra något bra av detta i framtiden - kanske kan du vara en stöttepelare för andra som är i liknande sits som du är nu? Att vara med och bryta stigmat kring sjukdomen är ju superviktigt! Om det är något du skulle vilja och orka framöver, såklart!
Verkligen, det kommer bli bra! Du måste också få någon slags samtalshjälp gissar jag - psykolog eller liknande? Hjälp är alltid fint att få ❤️
Mannen som smittade dig låter som ett riktigt rumphål för övrigt, men han kommer få leva sin karma så småningom ska du se! -
Tack snälla <3Anonym (Vän) skrev 2024-06-16 20:26:09 följande:
Hej TS,
Jag förstår att du genomgår en väldigt omtumlande tid. Jag har inte varit i din sits men jag har folk i min omgivning som är HIV-positiva. Jag skulle vilja tipsa dig om posithivagruppen.se/ där det finns både bra information och nya rön, men också en typ av kamratstödjarverksamhet. Det låter som att du kan behöva det just nu. Våga be om hjälp och stöd. Fortsätt kämpa, det finns ett liv fyllt av upplevelser och kärlek bortom krisen du upplever precis nu.
-
Jag var och testade mig idag och var NEGATIV! Helt sjukt. Är så chockad och överlycklig. Trodde inte det var sant. Vet inte vad som visat på misstänkta hiv nivåer men kan ju ha vart något fel på testet, men ska ändå ta ett till om nån vecka, dock sa sköterskan att dessa tester är otroligt säkra. 🙏🏽🙏🏽🙏🏽
-
Tack! 🙏🏽 varför vänta en vecka? Den ska korkas upp nu 😂 men har dock väldig svullna lymfkörtlar och förhöjda levervärden så ngt virus kan det nog vara ändåAnonym (Casanova) skrev 2024-06-17 19:39:25 följande:Skoj! Grattis! Julafton för dig idag då! :)
Men vänta en vecka innan du öppnar champagnen! -
Ja för du är säkert helt perfekt och har aldrig haft oskyddat sex? Du vet att kondomen kan spricka eller du kan vara i ett förhållande med ett svin som är otrogen och du får hiv på så sätt? Kommer vara väldigt noga nu oroa dig inte för mig 😅Anonym (Synd) skrev 2024-06-17 20:47:18 följande:
Nästa gång tänk så slipper de hända igen. Sex är inte de viktigaste
-
Ja denna dag är en av de bästa i mitt liv. Varit så extremt deprimerad sen jag fick samtalet från läkaren. Hade förmodligen något annat virus i kroppen som fick testet att reagera.. nu är man mer ödmjuk och har bra koll på sjukdomen.Anonym (Emma) skrev 2024-06-17 21:06:31 följande:
Wow var skönt! Men jag har faktiskt hört att det kan vara så , finns något poddavsnitt om det är
i dokumentära berättelser eller liknande. att det först är positivt sen negativt ändå, i sista proverna.
-
Tack! Ja jag är så lättad men är fortfarande orolig så ska ta ett till test även om hon sa att dessa tester är mycket säkra och att jag inte behöver ta ett till. Undrar dock vad det kan vara för annat virus som spökar då mina lymfkörtlar är otroligt svullna och mina levervärden är förhöjda. Men kan ju lika gärna vara någon förkylning/influensa liknande.Anonym (Q) skrev 2024-06-17 23:25:02 följande:
Såg nu att du fått negativt svar. Grattis! Det måste vara skönt för dig.
-
Är väldigt sexuell av mig så för mig är sex en viktig del av livet men kommer absolut inte skippa kondomen framöver om jag inte är i förhållande med personen.Anonym (Synd) skrev 2024-06-18 01:50:36 följande:
Menar sex är inte allt och väldigt överskattat. Varje gång man har sex finns ju risken att få hiv.. precis som du sa , partner kan vara otrogen och kondom kan spricka. Så håll dig borta från sex
-
Tack snälla ja jag hoppas bara jag kan lita på testet men enligt ssk var det väldigt säkert, och jag behövde inte ta ett nytt enligt henne, o hon hade jobbat med hiv sedan 80-talet. ☺️Anonym (Li) skrev 2024-06-18 01:30:31 följande:
Såg nu att testet var negativt! Skönt!
-
Tack så mkt ❤️Anonym (...) skrev 2024-06-18 00:58:23 följande:Wow, vilka nyheter!
Önskar dig all lycka TS, ta hand om dig! ❤️ -
Är du efterbliven eller? Verkar så. Vadå skylla sig själv? Man kan ha otur och få hiv. Så man får skylla sig själv om man är sexuell? Helt bränd människa sök hjälpAnonym (Synd) skrev 2024-06-18 11:24:01 följande:Då får du ju skylla dig själv