• Anonym (Mannen)

När berätta att man vill skiljas?

Du har bestämt dig men tänk på att en relation måste underhållas och ha en viss balans för att man inte ska bli bara kompisar alternativt glida ifrån varandra.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-04 10:24:50 följande:
    Det du skriver kräver att båda anstränger sig. Om så inte är fallet, når man förr eller senare vägs ände.

Alla äktenskap går upp och ner. Det går, precis som du skriver, att ta sig igenom många svårigheter (inte alla, men många) om man gör det tillsammans. Jag och min man har gjort det, vi har varit ihop i 15 år och har det bra för det mesta.

Men det fungerar inte om bara den ena anstränger sig, eller om förbättringen bara är tillfällig.

Det handlar inte om pirr i magen. Jag tror inte att de flesta förväntar sig passion efter 20 år. Det handlar om att öht ha en relation, som fungerar för båda.

Folk kämpade inte mer förr, det där är en myt. De teg och led i stället, eftersom det var svårt eller i värsta fall omöjligt att skilja sig. Eller så levde de separata liv fast de var gifta på pappret. Vet du hur vanligt det var förr? I statistiken såg det bra ut - betydligt färre skilsmässor än idag. Men det betydde inte att alla levde ihop och var lyckliga. En del var i praktiken separerade och hade nya partners.

Folk kämpade nog mer förr men de led också. Kvinnor tog mycket mycket större ansvar för relationen.

Det man vet idag är dock att man kan skapa en långsiktig relation som är bra och där det även finns passion efter 20 år. Bara båda anstränger sig och är känslomässigt mogna. Många är dock känslomässigt omogna livet ut eller har ett anknytningsmönster som försvårar.

Svar på tråden När berätta att man vill skiljas?