Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Anonym (Eva-Sthlm) skrev 2024-06-21 18:19:14 följande:

Om personen har en riktig penis så är det en man, oavsett vad han upplever sig vara. Jag hade blivit vansinnig om han gick in i damernas omklädningsrum. 

Jag förstår, dock är min kroppssituation mer än bara en upplevelse.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sök) skrev 2024-06-21 23:15:42 följande:
    De är ju inte män med en manskropp. Sedan har En biologisk man mera tendens och har dessutom enklare att förgripa sig på en kvinna än en kvinna. Han är ju starkare trotsallt och den manliga driften försvinner inte bara för han kallar sig hon
    Jag tycker du förenklar transitionsprocessen än del, det är inte byte du gör bara så där. Hormoner och psykisk ohälsa påverkar kroppen mycket.
  • Anonym (M)
    Anonym (K28) skrev 2024-06-22 05:10:34 följande:

I dagens samhälle kan du ju inte vara den första som ställer frågan, tänker jag. 

Kan absolut ringa, dock har jag lite svårt att prata om min transition med främlingar muntligen och det kanske leder till missförstånd med tanke på rösten. Jag vet inte om de blivit tillfrågade förut, jag har nästan aldrig läst på en hemsida hur de ställer sig till transpersoner. Det kanske är ett för känsligt ämne?
  • Anonym (M)
    Anonym (K28) skrev 2024-06-23 08:54:10 följande:
    Kanske ett mail då? 🙂 Jag tror inte att det är ett känsligt ämne egentligen, för dem. Men kanske såpass ovanligt att det missats hos de flesta, främst privata aktörer gissar jag. Här i Lund har kommunägda badhuset ett HBTQI-omklädningsrum redan, till exempel. Så som sagt, det är nog fler och fler som efterfrågar det. 
    Kommunicera i skrift med främlingar generellt är enklare för mig. De jag skrivit till hittills får jag intrycket av att det är första gången de fått frågan, iallafall verkar det inte som de haft det i åtanke. Jag har hört talas om dessa särskilda rum.
  • Anonym (M)
    Anonym (C) skrev 2024-06-23 15:18:45 följande:

Jag har en nära vän som för närvarande genomgår en könskorrigering från man till kvinna. Vi träffades genom vårt gemensamma intresse och reser en del i och med det. Vi två delar alltid rum och jag har inga problem med det. 

Med bakgrund av ovanstående har jag inga problem med transkvinnor i damernas omklädningsrum. 

Du skriver själv att du skyler nedre delen av kroppen och då borde det inte vara några problem. Byter man om för sig själv har folk ingen anledning att lägga sig i. Jag kan tycka att det är skillnad på att byta om i avskildhet i ett hörn jämfört med att visa upp sig för allt och alla. 

Tack. Får man fråga hur hon har bemött den här problematiken?
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-24 01:23:35 följande:
    Vad jag förstått så har TS fortfarande en mans kropp, men tränat rösten så att den låter kvinnlig (?)
    Folk har rätt till sina känslor och åsikter,  så även kvinnor som inte vill se nakna män med penisar i kvinnornas omklädningsrum.
    Att de identifierar sig som kvinna trots att de har en  manskropp och snopp har ju knappast någon betydelse för de andra besökarna som plötsligt ser en naken man  i kvinnornas omklädningsrum.   De vill inte se kukar i omklädningsrummet, och det får man respektera.
    Du menar alltså att bara de som tycker som du som får ha åsikter?
    Bara för att du är bekväm med något betyder det inte att andra är det.    Du får nog tänka lite utanför din egen bubbla. 
    Hade jag fortfarande haft en manskropp hade det utåt inte varit några problem för mig att använda herrarnas. Har självmedicinerat sen 2020 vilket lett till en del förändringar.
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-24 10:36:41 följande:

Svårt läge. Viktigt att du väljer det omklädningsrum som DU känner dig bekvämast i. Tycker det är rätt självklart att skyla könet oavsett. Trots allt blir det rätt uppenbart i baddräkt eller bikini att det finns en penis där om du inte klämmer in paketet på annat ställe. Mycket beror ju på hur du för dig också. Om du fjantar omkring med överdrivna sk kvinnliga rörelser och manér eller bara är rakt upp och ner. 

Finns alltid folk som ska glo. Tänk också på de kvinnor som är helt eller delvist mastektomerade. De som är fulla av ärr eller på något sätt deformerade. Brännskadade osv. De vill också vara ifred. Fluktare finns alltid ofta homosexuella eller bara de som raggar. 

Oavsett hur du väljer kan det komma en massa ovälkomna åsikter. Gör som du vill. Skälv skulle jag inte bry mig mer än att tycka du är modig och gör rätt. 

Tack så mycket.

Lite luftigare badshorts eller bikinikjol så syns det inte, har också ärr på övre låren som jag gärna inte vill visa. Är ganska timid i sättet, än mer skulle jag vara i en sådan situation.
  • Anonym (M)
    Anonym (Carinata) skrev 2024-06-24 16:31:19 följande:

Måste ändå fråga. Reagerade på att du skrev att du självmedicinerat sedan 2020. Låter inte riktigt bra. Har du haft kontakt med vården och gjort de utredningar som behövs? Få det stöd och läkemedel som också behövs. Planering av könskorrigerande operationer osv. Du verkar ju ändå ha satsat en del med t ex röstträning. Det är viktigt med både rätt preparat och rätt dosering av hormoner/antihormoner. Behandlingstider och förväntade resultat. Ordna med skäggväxt, fixa adamsäpplet. Mm. Låter inte alls bra om du sitter på din kammare och kör ditt eget race. Kan bli obehagliga konsekvenser. Vill bara att du är rädd om dig. 

Jo, det stämmer. Jag skickade en egenremiss till psykiatrin för könsutredning samma år som jag började men processen är så segdragen så det var därför jag började medicinera på eget bevåg dels för den psykiska hälsan men också för att jag läst att effekterna av hormonbehandling avtar ju äldre du är när du börjar. Jag har nu gjort första delen av utredningen (av 3) och hoppas jag blir kallad till nästa del till hösten. Min vårdcentralsläkare vet om att jag självmedicinerar.

Jag har också läst på om riskerna, olika preparat och dosering och känner mig trygg i det jag tar nu. Överlag tycker jag jag mår bra även om jag får "vågor"/"attacker" av starkare könsdyfori emellanåt. Övriga ingrepp är inte så akuta då sådana attribut inte var så tydliga innan heller. Tack för omtanken.
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-25 02:17:10 följande:
    Ok,  jag vet inte hur självmedicinering påverkar, men uppenbarligen har du det manliga könsorganet kvar? 
    Det stämmer. Att ändra hormonnivåerna kan ha ganska så markanta effekter om du börjar när du är ung. Sen beror det också på vad du har för utgångspunkt när det gäller kroppsattribut.
  • Anonym (M)
    Anonym (Emma) skrev 2024-06-25 02:29:16 följande:
    Fast man ska ju visa hänsyn till andra också, och inte bara utgå från sin egen bekvämlighet.
    Det finns ju många män som känner sig bekväma i kvinnors omklädningsrum,  och var ska gränsen gå?   Vid ljus röst?  
    Jag och många andra kvinnor med mig hade blivit oerhört besvärade och obekväma om en person med penis vistades i damernas omklädningsrum.
    Att personen med penis själv säger sig vara kvinna och tala med ljusare röst spelar ju mindre roll för resten av besökarna...
    Jag håller med om att man ska ta hänsyn till andra också varför jag startade tråden så att jag kunde ta del av olika åsikter.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?