-
Är kritiken riktad mot mig (trådstartaren) eller respondenten?ClumsySmurf skrev 2024-06-17 01:45:31 följande:Jag skiter fullständigt i om du är en man men tycker att du är en kvinna, enligt din egna din subjektiva låtsas definition men om du tycker att folk är fördomsfulla för att de inte håller med om din låtsas definition och inte ser dej som som kvinna enligt den rätta definitionen av kvinna uppstår det problem, och det är du som är problemet.
-
Det är bra att veta, men jag känner att jag drar till mig uppmärksamhet. Jag har ett skåp på herrarnas på jobbet men byter om på toaletten så vida det inte är tomt. Sen lämnar jag bara sakerna i skåpet.Anonym ((T)) skrev 2024-06-17 06:08:57 följande:
Jag är man och jag hade inte haft några problem alls om du använde herrarnas.
-
Konflikten jag ser kan uppstå är att människors könsuppfattning av andra människor är baserat på kroppsegenskaper och inte genotyp. En sådan policy skulle drabba transmän hårdast.Anonym (X) skrev 2024-06-18 13:04:37 följande:
Nej tack. Jag anser att de med XX kromosomer ska ha ett omklädningsrum och de med XY ska ha ett annat, sedan om man ser sig själv som man/kvinna/häst/åsna/enhörning bryr jag mig inte om
-
Skulle skrivit 'karyotyp' (alltså kromosomuppsättning - 46XY, 46XX m.m.), men jo precis det är inget du ka förändra. Vad jag menar är att det är inget du kan se, du kan bara se personers kroppsattribut och om dessa inte stämmer överens med gängse uppfattning av vad en person med 46XX-uppsättning eller 46 XY blir det problem.Core skrev 2024-06-18 17:19:16 följande:Jag fick googla genotyp. Det är ju den arvsmassa som man är född med om jag fattat det rätt? Det innebär isåfall att alla som opererar om sig ändå hamnar där man var från början så att säga?
Problemet är och kommer alltid att vara att lagar och regler måste ha juridisk grund, alltså det måste finnas ett dokument som säger vad du är för att det ska fungera. Så det blir ju en medicinsk fråga, och en fråga om byråkrati, inte upp till de badande gästerna eller personalen. Bäst är bara att bygga igen skiten till bås så slipper alla fundera om könstillhörighet, och jag är rätt övertygad om att det händer i närtid.
I vissa delstater har de infört lagar som påbjuder det du föreslår vilket framförallt leder till konflikt mot transmän (alltså personer födda med 46XX-karyotyp som tagit testosteron i flera år och genomgått mastektomi och med det har manliga kroppsattribut). -
De hade nog reagerat mer, sen kanske de flesta inte är så verbala om det.Anonym (Lisa) skrev 2024-06-18 20:29:07 följande:
Är en kvinna i 30-års åldern och jag hade inte haft några problem med att byta om i samma omklädningsrum som
dig. Utan att ha någon aning får jag för mig att du hade haft det tuffare i männens omklädningsrum? Dels för din skull, om du är kvinna vill du väl inte vara därinne och dels får jag för mig att det skulle kunna komma trista kommentarer därinne (men vad vet jag, det kanske bara är jag som är fördomsfull mot män).
-
Jag hade känt mig extremt obekväm att andra skulle se den delen av min kropp oavsett. Skägg har jag inte.Anonym (S) skrev 2024-06-19 16:56:06 följande:
Kvinna 40.
Jag själv hade antagligen inte brytt mig.
Men jag tänker lite - hur känner du för att flasha kuken för småflickor, tonårstjejer?? Många skulle rent av bli rädda. Vem är du att tvinga föräldrar att ta diskussioner som inte behövs tas?
Det är mångas känslor och "rättigheter" som ska tas tillvara här, och jag tänker främst på barnen. Och Nej, många lever inte så woke att det är något "normalt" med skägg, tuttar och penis! Nyss utvecklade skolflickor tror jag skulle kunna ta hemskt illa upp. De är ju inte ens bekväma inför andra tjejer och kvinnor!
-
De tredje rummen jag hört finns idag är öppna för alla. Jag har aldrig varit där så vet inte vilka som använder dem.Anonym (N) skrev 2024-06-19 17:00:03 följande:
Nej tack. De får bygga ett tredje rum.
-
Frågan var mer åsyftande post-HRT transkvinnor men jag förstår.Anonym (Sök) skrev 2024-06-19 17:15:02 följande:
Aldrig. Det är en man för mig oavsett hur mycket han tror sig vara en kvinna. Vissa transkvinnor behåller underlivet och är det tänkt att de ska byta om bland riktiga kvinnor under tiden de gör om sin Kropp. Det tycker inte jag är bekvämt att stå naken inför en synligt biologisk man. Sedan kan även vissa transkvinnor attraheras av riktiga kvinnor. Så jag tycker de ska byta om separat och vill dem inte det får de stå över att bada
-
Personliga förutsättningar spelar givetvis roll hur man uppfattas. Men tanken på att göra andra människor obekväma är varför frågan är så besvärande för mig.cosinus skrev 2024-06-19 17:14:20 följande:
Jag är kvinna och inte känslig så egentligen har jag inga problem i mixade omklädningsrum heller. Har varit med om det på t ex babysim. Skulle du fråga mig så skulle jag säga att det absolut är ok att du byter om i samma omklädningsrum som mig.
Men med det sagt så kan man ju bli rätt ställd och förvirrad när man hamnar i en sådan situation. Jag har varit i en dusch en gång på ett badhus jag inte varit på många gånger innan (jag var alltså inte helt hemma där). Kommer in i duschen (från bassänghållet så har inte passerat omklädningsrummet) och då är det tomt i duschen. Tvättar håret, gnuggar schampot ur ögonen och när jag öppnar dem så ser jag ryggtavlan på en man i duschen bredvid.
Har han gått fel? Har jag gått fel? Om jag inte gått fel, vad f-n gör han här, han måste ju sett mig när han kom. Får inte ihop det och då blir man rätt osäker och därmed stressad.
Sen vänder sig mannen om och då ser jag att han inte längre är en han utan en hon. Opererad. Och det är klart, då är det ju rätt omklädningsrum men ryggtavlan och längden sa definitivt man fortfarande.
Jag tror att hur man än vänder och vrider på det så är det lätt att även folk som i teorin inte har några betänkligheter kring att dela omklädningsrum med dig kan bli osäkra och stressade när det är ett faktum. Bara för att man inte förväntar sig det, blir osäker och det tar ett tag för hjärnan att processa det hela.
-
Det tänker jag också att folk skulle bli ställda. Osäker om en person kan påverka vad en anläggning köper in.nihka skrev 2024-06-19 18:32:47 följande:
Du kommer nog inte ifrån att en del människor kommer att reagera negativt eller åtminstone bli ställda. I din situation skulle jag välja att duscha i en av duscharna med duschdrapperi och om det inte finns i din simhall att du önskar att de införskaffar. Jag skulle inte bry mig men unga flickor kan vara väldigt nojiga och dushar ofta med badkläderna på, så de tål nog inte så mycket.