Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

Anonym (g) skrev 2024-06-15 19:02:45 följande:

Inget illa ment men jag hade nog bytt om på toa. Och duschat med badkläder på. 

Har aldrig delat omklädningsrum med personer som har penis förut och jag vill inte börja nu. Det känns inte bekvämt helt enkelt. Inget emot transpersoner i övrigt. 

Ingen fara. Jag gör så på min arbetsplats och så lämnar jag mina saker i skåpet hastigt. Duscha med badkläder kanske hjälper lite, men de andra hade nog reagerat ändå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Inga snoppar) skrev 2024-06-15 19:28:58 följande:
    Nej, det är inte transkvinnor generellt, inte alls. Har blivit våldtagen, kanske är det därför jag skulle uppleva just könet som obehagligt i den situationen.

Svår fråga. Har nog inget bra svar på den. För vem är jag att bestämma vad du ska göra. Antar att du har samma rätt till damomklädningsrummet som jag. Eller hur funkar det?
    Det är fruktansvärt att du blivit utsatt, hoppas du fått hjälp och stöd. Jag har läst många kommentarer på olika sidor från kvinnor som skrivit samma sak, att de skulle uppleva det som obehagligt även om personen i sig inte gör något fel.

Jag har för mig att juridiskt sett finns det inget förbud (likt USAs 'bathroom bills') utan det är upp till anläggningen att bestämma vad som är lämpligast. Samtidigt vill jag inte få någon att känna sig obekväm.
  • Anonym (M)
    Anonym (T) skrev 2024-06-15 20:10:29 följande:

Kan du inte prata med personalen på badhuset om din situation, berätta att du har både manliga och kvinnliga könsdelar. De borde ha ställts inför den situationen tidigare. Det kanske finns något utrymme med dusch där du kan byta om och duscha enskilt. Jag tror att många kvinnor skulle uppleva obehag om de plötsligt såg ett manligt könsorgan i omklädningsrummet. Alternativet är att byta om på damernas men inte ta av dig badkläderna så att de inte ser din penis. Byt om inne på en toalett och duscha med badkläder på om det är så att du helt och hållet i övrigt ser ut som en kvinna. Sen kan du ta en noggrannare tvättning när du kommer hem.

Tack för förslagen. Du tror inte det hade uppfattats som märkligt att byta om på toaletten? Fast folk håller kanske inte koll på vilka som besöker den utan fokuserar på sitt.
  • Anonym (M)
    Anonym (khg) skrev 2024-06-15 20:31:37 följande:

Lösningen är och förblir att det antingen finns helt egna omklädningsrum för "icke-binära". Det finns i min stad.

Eller att det finns enskilda bås i omklädningsrummet där till exempel pre-op transkvinnor kan byta om utan att riskera att flasha penis för kvinnor som byter om där samtidigt. Det finns också i min stad.

Så länge individer med penis kan använda denna penis till att våldta kvinnor så kommer det alltid att finnas kvinnor som är obekväma med penisar i kvinnors omklädningsrum

Jag vet att vissa drar sig för att använda flex/unisexrummen för att de inte vill 'outa' sig själva. För min del hade det inte varit ett så stort bekymmer, men de är inte så vanliga där jag bor.
  • Anonym (M)
    Anonym (g) skrev 2024-06-15 20:55:58 följande:
    Fast jag syftade mer på mig själv där. Hade jag sett en transkvinna på ex. ett omklädningsrum i en simhall så skulle jag gå in på toa och byta om. Och även duscha med baddräkten på efteråt.

Är helt enkelt en sån person som inte är bekväm med att vara naken inför folk som biologiskt föddes till män. Är inte van vid sådant heller. 

Men samtidigt är det nog upp till dig hur du vill göra i sagda situation. Känner du dig mer bekväm med att byta kläder i damernas omklädningsrum så antar jag att du också har möjlighet till detta? Eller?
    Ak ok. Ursäkta missförståndet. Som jag förstått det är det upp till var anläggning att bestämma sin policy kring detta. Men även om anläggningen tycker det går bra så hade det känts fel för mig att göra någon annan obekväm.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sofia) skrev 2024-06-15 21:05:54 följande:

Men om TS nu har penis kvar, men även bröst, så kommer hon ju bli lika uttittad (eller förmodligen mer) på herrarnas? jag hade kollat upp ett badhus med möjlighet att byta om i bås och valt typ av badkläder som döljer det jag inte vill framhäva. Hoppas du hittar en bra lösning, ts! (Jag hade tyckt att damernas var rätt omklädningsrum men med det sagt, mina döttrar i yngre skolåldern hade garanterat reagerat och frågat (mig, inte ts))

Tack för input. Jag upplever att jag ses som kvinna av andra i alla övriga situationer så om jag går in på herrarnas hade nog besökarna reagerat redan vid dörröppningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Byt om innan) skrev 2024-06-15 21:50:50 följande:

Om jag var du hade jag satt på mig badkläderna inne på toa eller bås (jag har gjort det av mindre anledningar än att jag har en snopp (det har jag inte)). Många duschar med badkläderna på nuförtiden så ingen reagerar. Man kan duscha hemma. På babysim med mitt barn duschade jag alltid hemma innan då mitt hår tar lång tid i duschen och det var hårda krav på renlighet i bassängen då den var uppvärmd till bakterievänlig temperatur. Hur noga de andra deltagarna var vet jag inte.

Jag hade absolut inte gjort en operation om det inte var för min egen skull. Personligen tycker jag att det är helt sjukt att samhällets normer är så att man tycker att det är värt att göra operationer för att byta kön. Kan vi inte alla bara få vara såsom vi är måste vi byta kön? Att operera sig är att utsätta sig för en risk och varför ska  människor behöva utsätta sig för denna? Kan inte människor bara få vara dem de är utan könsoperationer för att passa in?

Du hade alltså inte tyckt det skulle vara fel av mig att byta om på damernas så länge jag skyler mig? Jo, jag är kluven kring operationen. I de allra flesta situationer märks det inte vad jag har och således känner jag inte så mycket dysfori kopplat kring det. Hade operationen varit riskfri hade jag varit mer positivt inställd. Sen håller jag med dig om att det vore fel att 'tvingas' in i ingrepp pga förväntningar/krav utifrån.
  • Anonym (M)
    AnnaSthlm skrev 2024-06-16 01:06:27 följande:

Omklädningsrummet är nog inte något problem eftersom du ts troligen kan lösa det med en handduk mm. 
    I duschen däremot hade jag gapat stort om jag såg en person med penis. Jag hade bett denne att gå.
    Hade jag haft döttrar med hade jag blivit riktigt förbannad och dessutom kontaktat personalen samt övervägt polisanmälan för ofredande. 
    Jag hoppas att du kan hitta en bra lösning! 

Skulle du säga att det är ok så länge jag skyler mig eller för att du inte märker att jag är trans (och om du då visste att jag var trans hade det inte varit ok oavsett vad)?
  • Anonym (M)
    Anonym (Handduk) skrev 2024-06-16 12:58:08 följande:

Vill börja med att säga att jag tycker det är fantastiskt att du frågar på ett sådant ödmjukt sätt!

Jag kvinna, är generellt lite skygg av mig så jag har alltid en handduk runtomkring mig när jag byter om. Jag duschar även med badkläderna på. Jag har även bytt om på toaletten och ingen bryr sig om det. Är helt enkelt inte bekväm att visa mig naken och ser det som personligt (kanske pga kultur/uppväxt).
    Jag hade garanterat råkat stirra om jag såg dig naken, blivit generad för att jag stirrat och fått lite panik. Hade blivit obekväm. Tycker dock att du definitivt ska till damernas men kanske byta om liknande som jag gör om det varit okej för dig? 

Om du varit opererad hade jag inte reagerat. Är mest själva penisen liksom! 

Tack. Nä, att buffla sig fram och kräva saker kör över andra vilket jag inte tycker känns rätt. Det förstår jag och den lösningen är inget problem för mig. Utöver att jag gjort andra obekväma att jag själv känt mig obekväm att andra ser den delen av min kropp.
  • Anonym (M)
    Anonym (Privat omklädningsrum) skrev 2024-06-16 14:24:57 följande:

Finns det inte privat omklädningsrum på många badhus? Just för dessa personer, så dom slipper känna sig obekväma o uttittade (vilket man nog annars får räkna med, speciellt barn brukar kunna säga rakt ut vad dom tänker) och för att slippa göra andra obekväma?

Privata omklädningsrum vet jag inte, men jag vet att vissa badhus i en närliggande stad har flexomklädningsrum som alla får använda. Har inte själv varit där så jag vet inte hur de ser ut.
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?