Inlägg från: Anonym (Abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Abc)

Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?

När diskussionen kopplat till omklädningsrum om kön kommer så har jag alltid tänkt att vi borde byta ut mans/kvinnosymbolerna på dörrarna och istället ha snopp/snippasymboler. Då behöver man inte ha tolkningar och bedömningar, har man snopp går man till snopprummet och om man inte har det går man till snipparummet.

Men i just din situation om du helt och hållet ser ut som en kvinna utom gällande könsorganet blir det såklart svårt. Personligen skulle jag inte bry mig, men det är viktigt att omklädningsrummet får vara en trygg plats och många skulle nog kunna känna sig otrygga om de "blev påtvingade" ett manligt könsorgan i omklädningsrummet. 

Det jag tycker du ska göra är att byta om på damernas men dölja könsorganen. Om du ska på badhuset, duscha med badkläderna på och byt om med handduken runt midjan eller inne på toaletten. Och om det bara är gymmet så kan man ju duscha hemma också och bara ha omklädningsrummet för klädombyte innan träningen. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (M) skrev 2024-06-16 01:19:23 följande:
    Skulle du säga att det är ok så länge jag skyler mig eller för att du inte märker att jag är trans (och om du då visste att jag var trans hade det inte varit ok oavsett vad)?
    Det var visserligen inte mig du frågade men svarar ändå. Och jag tror att de flesta nog känner som jag gör eller liknande.

Det är inga problem att du är trans, men snoppar hör inte hemma i damernas omklädningsrum. Och utifrån det, så länge du skyler dig på underkroppen så borde inte folk bli besvärade.

Problemet är alltså inte att du utgör ett obehag i att du kan se andra (på det sättet som man kan känna när mammor tar in alldeles för stora söner i omklädningsrummet) utan att man själv inte vill se manliga könsorgan i damernas omklädningsrum. 
Svar på tråden Hur skulle ni känna inför att dela omklädningsrum med en transkvinna?