• EpicF

Mamma gjorde mig arvslös

nihka skrev 2024-06-19 18:01:43 följande:
    Tekniskt sett kan ingen förälder göra sina barn arvslösa om de inte själva vill bli utan arv. Barnens vilja trumfar ALLTID förälderns gällande laglotten.
    Ja, men barnet/barnen måste fortfarande aktivt begära jämkning av testamentet inom 6 månader. 

Gör man inte det då gäller testamentet. 
  • EpicF
    nihka skrev 2024-06-19 18:18:31 följande:
    Och? Barnens vilja trumfar fortfarande alltid förälderns när det gäller laglotten.

ALLTID.
    Vad är det du inte förstår? 

Om föräldrarna/föräldern har testamenterat bort hela arvet inkl laglotten så måste barnen göra en aktiv handling inom 6 månader för att få sin rättmätiga laglott. Gör dem inte det så får de inte sin laglott och blir i praktiken arvlösa. 
  • EpicF
    nihka skrev 2024-06-19 18:39:52 följande:
    Vad är det du inte förstår?

Det har ingen betydelse om man måste göra en aktiv handling eller inte. En förälder kan inte göra dig arvslös. Om de vill ge bort ditt arv måste du låta det ske. Ingen förälders vilja trumfar ett barns vilja gällande laglotten.
    Jo, eftersom man själv måste göra en aktiv handling för att kräva sin rättmätiga laglott vid ett testamente så spelar det roll. Gör man inte det inom 6 månader så får man inte sin laglott och har tekniskt sätt blivit arvlös. 
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 19:36:18 följande:

Om ett testamente verkar giltigt brukar man inte klandra det, nej. Men många begär jämkning av testamenten dvs vill tex få ut sin laglott. Det är något annat. Du tycker att det ser girigt ut men många håller inte med om det. 

Är du säker på att de flesta respekterar arvlåtarens vilja? Har själv varit med om att någon inte gjort det, tror inte det är ovanligt. I mitt fall var det någon som skulle godkänna ett testamente men inte gjorde det, så arvskiftet blev fördröjt 6 månader. 

Det är långt ifrån girigt att vilja ha sin rättmätiga laglott. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-19 19:44:45 följande:
    Om man FÅR något genom testamente - och aldrig ens har bett testatorn om detta - så TAR man det inte. 
    Eller om man helt enkelt inte bryr sig om sin rättmätiga laglott. Då klandrar man heller inte testamentet. 
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 20:32:28 följande:
    Men då är det inte förälderns fel, utan ens eget fel. Föräldern har ingen rätt att definitivt göra ett barn arvslös. 
    Fortfarande har man blivit arvlös. 
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 20:32:28 följande:
    Men då är det inte förälderns fel, utan ens eget fel. Föräldern har ingen rätt att definitivt göra ett barn arvslös. 
    En förälder har rätt att göra vad de vill med sina pencar/förmögenhet. Vill de testamentera allt till ex kyrkan så gör de det och deras barn får då klandra testamentet och begära jämkning inom 6 månader för att inte bli arvlösa. 
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 21:24:19 följande:
    Nej inte om man begär jämkning, då får man ett arv. 
    Vilket är att göra en aktiv handling. Vilket är jag säger. 
  • EpicF
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-19 21:35:43 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
    Ja, du/ni kan begära jämkning för att få ut eran laglott. Laglotten är 50% av hela arbetet som ni syskon delar på. Och den kampen vinner man alltid, eftersom man har rätt till sin laglott enligt lagen. Alltid bäst att ta med advokat. Och det måste görs i om 6 månader från dödsfallet (bouppteckning).

Ni kan också klandra testamentet för de andra 50% om ni anser att det inte gått rätt till. Det kan dock vara svårare att få igenom. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-19 23:25:57 följande:
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
    En förälders sista önskan borde vara att ens barn får sin rättmätiga laglott utan att behöva begära jämkning av ett testamente. 

Att kräva man har rätt till är inte respektlöst alls. Handlar inte ens om respekt. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2024-06-20 23:03:37 följande:
    Ja men tidigare verkar det varit ett gränsfall med en medlem som är med i en förening som omnämns i ett testamente. 
    Ok
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös