• Xenia

Mamma gjorde mig arvslös

Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 15:09:03 följande:
    Men hon får göra vad hon vill med arvet. T ex skänka bort pengarna innan hon dör. 
    Jovisst, men det är det ju inte fråga om här. Mormor har inte skänkt bort stugan till sin systerdotter medan hon levde, hon har testamenterat den.
  • Xenia
    EpicF skrev 2024-06-16 14:22:28 följande:
    Nja, vinsten är strax under en halv miljon till ts. Inte hennes barn. De får vackert vänta tills ts går bort och kanske har pengar de kan ärva.

Men jag håller med dig i övrigt. 
    Men inget hindrar att TS skänker de pengarna vidare till sina barn. Eller till en fond som betalar ut pengarna till barnen när de blivit myndiga.

Och även om hon inte gör det kan hon placera de pengarna på ett särskilt konto och sedan betala ut varje barns del när det behövs (körkort, bostadsrätt m m).

Jag tycker att det är magstarkt av 17-åringens mamma att anklaga TS för egoism om hon vill ha ut sin laglott. Hon är ju mycket mer egoistisk som vill behålla hela arvet för sin dotter.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-17 02:39:17 följande:
    Fast jag tycker inte att det ÄR moraliskt fel, att disponera sin egendom som man vill. Jättekonstig åsikt.

Och som jag har skrivit tidigare ett par gånger nu: det finns undantag, som vid fideikommiss, där det handlar om t.ex. ett gods som gått från far till son i fyrahundra år, sedan den förste greven erhöll förläningen av kungen. Då är den greve som bebor godset för närvarande inte att betrakta som ÄGARE utan som FÖRVALTARE - han har ett ansvar att lämna vidare godset till SIN son, i minst lika gott skick som han mottog det från sin far. Vilket inte är mer än rätt, då det inte var HAN som gjorde något för att erhålla godset från början, han bara föddes till det. 

Men ovanstående är undantaget. Pengar som man själv slitit ihop måste man få disponera som man vill. Jag vet vad lagen säger, men jag tycker att vi har knasiga och föråldrade lagar i Sverige.
    Klart att det är moraliskt fel. Alla 6 barnbarnen är lika mycket barnbarn. Och det är inte som att 17-åringen tagit hand om sin mormor så att hon skulle ha någon moralisk rätt till pengarna. Tvärtom hade ju de tre systrarna alla tre tagit hand om mormor, men det brydde sig inte mormor om.

Att föräldrar har skyldgheter mot alla sina barn (de har inte bett att bli födda) är just lagen om laglott ett bevis på.

Dessutom hade inte mormor "slitit ihop" några pengar utan ärvt stugan från sina föräldrar.
  • Xenia
    Anonym (Snopp) skrev 2024-06-17 23:25:00 följande:

du kkommer förlora kontakten med flera av dina anhöriga om du vill gå vifare med detta.

funderar på om det är värt det, väg fördelar mot nackdelar.

Men det är ju syskon som inte bryr sig om TS och hennes barn. 17-åringens mor vill ju att hon ska få hela arvet, hon struntar totalt i TS och hennes barn. Det andra syskonet har inga barn och är troligen avundsjuk på TS. Om de bryter med TS är det deras eget val. 

Varför ska TS välja att göra som de två syskonen vill framför att tänka på sina egna barn?
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-18 03:34:53 följande:
    Det lät på dig som att det ingår i föräldrars skyldigheter mot sina barn att spara ihop till ett arv åt dem. Eller vad menar du? Resultatet blir ju detsamma om de lever upp alla pengar medan de lever, eller om de sparar ihop en summa som de testamenterar till någon annan person (eller organisation) än sina barn. Barnen blir lika arvlösa i båda fallen. 
    Det är stor skillnad. Lever man upp pengarna så diskriminerar man inte vissa barn el barnbarn som TS mor gjort i sitt testamente.
  • Meddelande borttaget
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-18 03:46:53 följande:
    Fast nu fanns det ju ett testamente. Jag gissar att 17-årngen - eller hennes mor - inte har tvingat mormor att skriva testamentet, med en pistol riktad mot henne... 

Finns det ett testamente, så är det default att följa testamentet, anser jag. Det är de som vill gå emot testamentet som handlar omoraliskt. Sedan är det en annan sak att man kan tycka att testamentet är orättvist, och man kan svära ve och förbannelse inom sig. Men man går inte emot det ändå, för att man måste respektera en avlidens sista vilja. Det är liksom grundläggande - annars faller ju hela samhällsordningen. 

Men det verkar som att vissa människor inte KÄNNER så längre? Jag har t.o.m. hört om folk som har hört av sig till släktingar som har fått ärva mer än dem via ett testamente, och försökt övertala dem att skänka pengar till dem. Typ "du tjänar ju så bra, du behöver inte de där pengarna, men jag stackars ensamstående lågavlönad mamma..." Detta skulle ingen ha gjort för bara några decennier sedan, för då respekterade man att detta VAR den avlidnes vilja. Folk skulle ha skämts ihjäl om de hade gjort det. 
    Eftersom laglotten finns så är det default att tillämpa den, anser jag. Såvida man nu inte vill göra det för att man t ex inte har några barn och redan är superrik. Problemet är att man själv måste begära jämkning. Vilket ger den som fått hela arvet enligt testamentet möjlighet att pressa andra arvingar som är berättigade till laglott. "Mamma ville att JAG skulle få arvet, ni är egoister som också vill ha del av arvet."  

Nu är många svenskar konflikträdda och vågar inte kräva sin rätt om de riskerar att andra (mindre konflikträdda) då blir arga, skäller ut dem och t o m bryter kontakten.

Faller hela samhällsordningen för att man kräver sin laglott? Det är väl tvärtom, om man inte vågar tillämpa lagen pga repressalier som den faller. (Om man inte vågar anmäla brott, inte vågar vittna m m.)

Den avlidnas sista vilja respekteras ju ändå iom att "the golden child" får minst halva arvet. Men fruktansvärt orättvist är det och mormor förtjänar allt klander.

En sak är att man som mormor tycker att ett barnbarn (enda flickan) liknar en själv mest och vill umgås mest med henne istf "de vilda pojkarna". Men att därför ge detta barnbarn hela arvet är att gå för långt. Det är verkligen att vrida om kniven. "Jag brydde mig inte om er när jag levde och tycker inte ni är värda att få del av arvet när jag är död."

Otacksam är mormor också, TS hade ju hjälpt henne men blir ändå arvlös.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-19 03:03:49 följande:
    Så du menar att det hade varit OK bara INGET av barnen eller barnbarnen fått något? Jantelagen, eller? Det är så främmande för mig att tänka så.
    Det har inget med jantelagen att göra.

Som mor bör man inte i så hög grad favorisera ett barn (eller barnbarn) så att de andra blir utan. Det anser jag vara orättvist och omoraliskt. Men där finns laglotten för att göra det mindre orättvist.

Gör man slut på arvet innan man dör så finnns ju inget att göra. 

(Nu tror jag inte så många med vett och vilja gör slut på alla sina pengar innan de dör. De vill ha kvar till begravningen. Sedan vet de ju inte heller hur länge de lever, man vill kanske ha möjlighet att unna sig något extra om pensionen är knapp.)
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-19 18:43:18 följande:
    "kan" och "kan". De flesta människor respekterar faktiskt den dödes sista vilja, och klandrar inte testamenten - d.v.s. om det inte är uppenbart att det förekommit fuffens. Fuffens kan t.ex. vara att testamentet är förfalskat (såklart), eller att den som tjänar på testamentet har lurat, hotat eller tvingat testatorn att skriva testamentet. Men om man VET att testamentet kommit till på normalt och giltigt sätt, så brukar man inte klandra det. Det ser oerhört girigt ut att göra det.
    Ser girigt ut enligt vem?

Jag tycker det ser minst lika girigt ut att ett barnbarn ska ta allt medan de andra fem blir utan. Oerhört girigt av detta barnbarn (el i detta fall hennes mamma, eftersom barnbarnet är omyndigt).

Hade det varit mitt barn som gynnats så skulle jag föreslagit henne:
    Att arvet i stället delas i tre delar, så att varje syskon får en del. Då skulle hon fortfarande få en tredjedel, medan kusinerna får dela på en tredjedel och den barnlösa mostern får en tredjedel. Detta är rättvist.

Hade det däremot varit så att en kusin fått allt men mitt barn inget, då hade jag klandrat testamentet. Fortfarande för att det skulle bli mer rättvist. 
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-19 19:44:45 följande:
    Om man FÅR något genom testamente - och aldrig ens har bett testatorn om detta - så TAR man det inte. 
    Och man behöver inte fundera över om det är rättvist att man får allt och andra slläktingar inget? Det anser jag fortfarande vara omoraliskt och girigt.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-23 13:16:07 följande:
    DU får läsa vad JAG skrev en gång till. Det behöver inte handla om att "bete sig illa", utan föräldrar känner sina barn, och kan veta att en stor summa pengar på en gång kan vara mer stjälp än hjälp för ett visst barn. 
    Men det är ju inte fallet här. Alla 6 kusinerna är väl tonåringar/barn och ingen har betett sig illa. Det är mormor som betett sig illa genom att favorisera ett av barnbarnen. Och som fortsätter att bete sig iännu värre och utesluta två av sina barn och 5 av barnbarnen.

Det handlar inte heller om pengar som mormor "slitit ihop" själv utan om arvegods från hennes föräldrar. Som ändå inte kommer att stanna kvar i släkten eftersom "the golden child" inte bryr sig om stugan utan hellre vill ha pengarna.
  • Xenia

Nej, det finns kanske ingen rättvisa i världen.

Men just när det gäller arv så finns i den svenska lagen rätten till sin laglott. Och då finns det vissa som tycker att det är fel och omoraliskt att utnyttja sin rätt till laglott.

Och många av oss tycker tvärtom att det är det rätta gentemot de andra barnbarnen. Drar man öht in moral så är det sannerligen inte självklart att det rätta för de lottlösa är att strunta i laglotten och göra ingenting.

• Xenia
    Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 22:09:59 följande:
    "Kanske" ingen rättvisa i världen?
    Självfallet och fullkomligt givet existerar ingen rättvisa i mänskligheten och inte i världen.

Den som ropar efter rättvisa lever i en utopi och har gjort sitt eget val att för alltid leva olycklig.

Testatorn äger sina tillgångar och äger all rätt till sina tillgångar. Ingen annan har någon rätt till dessa. 
    Jag anser att testatorn har rätt att själv bestämma vad som ska hända med dennes tillgångar efter döden.

Om jag förstår dig rätt så delar du inte denna uppfattning.
    Jag frågar dig, menar du att du tycker, det är din egen personliga åsikt, att testatorn inte har full rätt att bestämma över sina egna tillgångar?
    Min fråga avser alltså inte den lilla för hela mänskligheten obetydliga svenska (udda!) lagen, utan min fråga avser vad du själv personligen tycker om saken?

Det nämnda är min personliga uppfattning och den har faktiskt fullt stöd i lagen.
    Testatorn har rätt att utelämna ett barn i sitt testamente, om det är testorns vilja.

Men du har också rätt i att lagen i det lilla obetydliga landet Sverige ges möjlighet till ett annat utfall, men bara om syskonet begär det. I detta fallet står den lilla ynkliga svenska lagen över alla normala allmänmänskliga regler.

Den udda svenska lagen ger den usla tjuven och knarkaren rätt till dennes laglott.
    Detta oavsett hur illa den har drabbat sitt syskon och hur mycket den har stulit från testatorn och från alla andra.
    Många i denna tråden verkar tycka att det är rättvist och rätt på alla sätt att tjuven/knarkaren har rätt till sin laglott, på bekostnad av syskonet och tvärtemot testatorns sista vilja.

För mig obegripligt hur någon kan ta denna ställning.

Mitt sätt att se på saken är att det faktiskt är utomordentligt positivt om en arvinge får något från den avlidna.
    Detta är en fullkomlig och enbart positiv sak,
    i jämförelse med om testatorn i stället väljer att testamentera allt till katthemmet eller till en religiös sekt.
    Vad skulle bli bättre för de andra arvingarna om inte den första fick något alls, utan allt gick till katthemmet?
    Ja vissa kanske kan gömma sig bakom att det skulle vara rättvist om ingen fick något.
    Men i min värld är det enbart bra och positivt om en arvinge får något i relation till att ingen får något.

Om man nu gör valet att att alltid ropa efter rättvisa, hur rättvist kan det vara att testatorn inte får bestämma över vad som ska hända med dennes egna tillgångar utan tvingas ge en del till tjuven/knarkaren, på bekostnad av syskonet som redan under lång tid har drabbats svårt av det knarkande/stjälande syskonet.
    Var är rättvisan i detta?

Den som gör det senare valet, den som väljer att ropa efter rättvisa, har själv valt att för alltid vara olycklig.
    Jag tycker att du svamlar ovidkommande saker. De två barnen som utesluts från arv har inte struntat i sin mor och inte knarkat etc. Så moraliskt sett har de all rätt till sin laglott.

TS har också 5 barn som blir utan medan deras kusin får allt. Jag anser att det viktigare att vara lojal med dem och deras rätt till arv än att vara lojal med den orättvisa modern/mormodern.

Världen må vara orättvis men just därför kan man göra vad man kan för att själv vara rättvis (mot sina barn).

Du må anse att Sverige är ett litet obetydligt land, men det är ett suveränt land och de svenska lagarna gäller här. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös