• EpicF

Mamma gjorde mig arvslös

Cathariiina skrev 2024-06-15 21:09:56 följande:
    Det är inte irrationellt eller bråkigt att följa en avlidens sista vilja, att låta det bli så. Ni har så konstiga åsikter här en del av er... liksom tvärtom-världen mot den jag lever i.
    Så du tycker det är konstigt att man vill ha sin rättmätiga laglott? 

Det är faktiskt en helt normal åsikt att vilja det. 
  • EpicF
    Anonym (money) skrev 2024-06-15 21:29:42 följande:
    Vinsten är strax under en halv miljon till TS barn och skadan är redan skedd eftersom TS syskon utövar känslomässig utpressning på TS att låta hennes barn gå miste om den där knappa halvmiljonen.

Insatsen är alltså i princip noll och vinsten på en knapp halv miljon garanterad.
    Nja, vinsten är strax under en halv miljon till ts. Inte hennes barn. De får vackert vänta tills ts går bort och kanske har pengar de kan ärva.

Men jag håller med dig i övrigt. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-16 15:58:15 följande:
    Jag anser ju då att det är oerhört viktigt att det sista testamentet som finns, och som är lagenligt undertecknat av testatorn och två vittnen - gäller. Och respekteras. Annars försvinner ju hela rättssäkerheten kring testamenten:

"Ja faster Eva testamenterade visserligen sin förmögenhet till ett hem för herrelösa hundar, men det var för åtta år sedan hon skrev den "lappen". För ett år sedan morrade en hund åt henne, och sedan dess hatar hon hundar, så jag VET att hon EGENTLIGEN inte ville att några hundar skulle få glädje av hennes pengar när hon dog. Hon ville att JAG skulle ärva allting, hon kom sig bara aldrig för att ändra testamentet". Tomte Tomte Tomte

...och att TS' mor inte nämnde laglottsrätten, behöver inte betyda att hon inte kände till den. Hon ville kanske bara inte att den skulle gälla, och hoppades att hennes arvingar skulle respektera att detta var hennes vilja. Man måste ju inte roffa åt sig bara för att man kan. 

...fast visst är det bäst och säkrast att skriva in en fras som "jag är medveten om att jag med detta testamente kringgår Lotta Johanssons och Lena Bergströms (mina döttrar) laglottsrätt, men jag har mina skäl till att göra så, och jag utgår ifrån att det kommer att respekteras". I det läget. Så kan ingen hävda något sådant där.
    Oavsett den avdödes sista vilja så har man ALLTID RÄTT att få ut sin laglott, enligt lagen. Och laglotten kan man ALDRIG testamentera bort. Vill ens arvingar ha sin laglott så ska de få sin laglott och det ska egentligen inte vara något fråga om det eller bli bråk. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2024-06-16 16:34:34 följande:

Absurt att familjeliv.se låter en tråd spåra ur så här så att sakfrågan förstörs av tjafs. 
    Tycker inte du ska skämmas för att kräva din rätt.  Systerdottern får ju ändå en rejäl slant och jag själv hade skämts för att ta emot pengar som jag inte ens har rätt till.
    Den jurist ni hade som gav rådet att ni skulle lösa det hela själva var riktigt kass på sitt jobb.  Anlita en vettig i stället. 

Ta syster dotter har rätt till 50% av arvet, eftersom man ha rätt att testamentera bort 50% av arvet till vem som helst. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-16 16:45:13 följande:
    Sådan tur då att vi är med i EU nu, så att det går att bosätta sig i t.ex. Spanien eller Portugal och skriva sitt testamente hos en advokat där. Då gäller inte den svenska lagen (om man är medborgare i ett EU-land, t.ex. Sverige, och har sin huvudsakliga bosättning i Spanien/Portugal/wherever). För jag tycker att det där är överförmynderi, i alla andra fall utom vid fideikomiss (som Sveriges regering i stället lustigt nog har tagit bort...)
    Då bosätter du dig i Spanien eller Portugal och testemntetar hela ditt "förmögenhet" till herrelösa katter om det är det du vill, istället för att låta din barn för sin rättmätiga laglott.
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-17 01:21:30 följande:
    Men inget hindrar att TS skänker de pengarna vidare till sina barn. Eller till en fond som betalar ut pengarna till barnen när de blivit myndiga.

Och även om hon inte gör det kan hon placera de pengarna på ett särskilt konto och sedan betala ut varje barns del när det behövs (körkort, bostadsrätt m m).

Jag tycker att det är magstarkt av 17-åringens mamma att anklaga TS för egoism om hon vill ha ut sin laglott. Hon är ju mycket mer egoistisk som vill behålla hela arvet för sin dotter.
    Nej, ts gör precis vad hon vill med sin laglott. Vill hon sänka det till herrelösa hundar i Grekland så gör hon det. Vill hon köpa 7000 flaskor vin så gör hon det. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-17 02:39:17 följande:
    Fast jag tycker inte att det ÄR moraliskt fel, att disponera sin egendom som man vill. Jättekonstig åsikt.

Och som jag har skrivit tidigare ett par gånger nu: det finns undantag, som vid fideikommiss, där det handlar om t.ex. ett gods som gått från far till son i fyrahundra år, sedan den förste greven erhöll förläningen av kungen. Då är den greve som bebor godset för närvarande inte att betrakta som ÄGARE utan som FÖRVALTARE - han har ett ansvar att lämna vidare godset till SIN son, i minst lika gott skick som han mottog det från sin far. Vilket inte är mer än rätt, då det inte var HAN som gjorde något för att erhålla godset från början, han bara föddes till det. 

Men ovanstående är undantaget. Pengar som man själv slitit ihop måste man få disponera som man vill. Jag vet vad lagen säger, men jag tycker att vi har knasiga och föråldrade lagar i Sverige.
    Det blir sätt som moraliskt fel att favorisera ett av flera barnbarn. Det är mormodern särbehandling av sina barnbarn som är moraliskt fel. Inte att hon inte skulle få göra vad hon vill med den del av arvet hon kan testamentera bort. 

Fideikommiss är totalt irrelevant i denna tråden, då det inte handlar om något sådant. Sedan kan även kvinnor starta en fideikommiss där, det är inte enbart vigt åt män. Dvs kvinnor kunde också vara arvtagerskan til en fideikommiss. 

Sedan är också fideikommiss i Sverige på väg att avvecklas enligt Avvecklingslagen som trädde i kraft 1 januari 1964. Vilket innebär att när innehavaren av en fideikommiss avlider så avvecklas fideikommiss genom att den efterträdare (ex en son) ärver hälften av egendomen och resteb fördelas enligt ärvdabalken bestämmelser eller utifrån den avlidnes testamente. 

Det finns faktiskt bara en fideikommiss som är förlängd och det är bestämt att den aldrig ska avvecklas, Gallierasamlingen. 

Idag finns det ett tiotal fideikommiss i Sverige, där sju fideikommiss har fast egendom. Dessa fideikommiss är inte avvecklade ännu men görs när nuvarande innehavaren avlider, enligt Avvecklingslagen. 

Så att prata om fideikommiss är totalt irrelevant. 
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-17 12:13:44 följande:
    Klart att det är moraliskt fel. Alla 6 barnbarnen är lika mycket barnbarn. Och det är inte som att 17-åringen tagit hand om sin mormor så att hon skulle ha någon moralisk rätt till pengarna. Tvärtom hade ju de tre systrarna alla tre tagit hand om mormor, men det brydde sig inte mormor om.

Att föräldrar har skyldgheter mot alla sina barn (de har inte bett att bli födda) är just lagen om laglott ett bevis på.

Dessutom hade inte mormor "slitit ihop" några pengar utan ärvt stugan från sina föräldrar.
    Man har faktiskt ingen skyldighet att spara pengar för att det ska finnas en laglott att få. Laglotten existerar enbart när det finns ett arv. 
  • EpicF
    Anonym (Snopp) skrev 2024-06-17 23:25:00 följande:

du kkommer förlora kontakten med flera av dina anhöriga om du vill gå vifare med detta.

funderar på om det är värt det, väg fördelar mot nackdelar.

Och eftersom kontakten ändå redan nu är dålig så spelar det nog ingen roll...
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-17 23:12:47 följande:

Nej, ingen har påstått det. 

Arvslott eller laglott av noll, blir noll. Naturligtvis. 

Vad menar du? 

Jag menar precis det jag skrev. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös