Inlägg från: Egon den stora |Visa alla inlägg
  • Egon den stora

Mamma gjorde mig arvslös

Absurt att familjeliv.se låter en tråd spåra ur så här så att sakfrågan förstörs av tjafs. 
    Tycker inte du ska skämmas för att kräva din rätt.  Systerdottern får ju ändå en rejäl slant och jag själv hade skämts för att ta emot pengar som jag inte ens har rätt till.
    Den jurist ni hade som gav rådet att ni skulle lösa det hela själva var riktigt kass på sitt jobb.  Anlita en vettig i stället. 

• Egon den stora
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-19 21:35:43 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
    En medlem i jehovas vittne får inte heller ha bevittnat testamentet 
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/javsregler-om-bevittning-av-testamente_gf02l406/
  • Egon den stora
    EpicF skrev 2024-06-20 22:56:50 följande:
    Måste väl alltid vara en oberoende som inte tjänar på testamentet. 
    Ja men tidigare verkar det varit ett gränsfall med en medlem som är med i en förening som omnämns i ett testamente. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös